printlogo


کد خبر: 232497تاریخ: 1400/1/31 00:00
شوک شبانه به فوتبال جهان با تأسیس سوپر لیگ اروپا
کودتا علیه یوفا

بامداد دوشنبه اتفاق عجیبی فوتبال جهان را متحیر کرد. اعلام رسمی 12 باشگاه پولدار اروپایی برای تاسیس سوپر لیگ
خبری بود که خواب را از چشم همه گرفت. این شاید بزرگ‌ترین تغییر ساختاری دنیای فوتبال از دهه 50 میلادی تا امروز لقب بگیرد. باشگاه‌های بزرگ اروپا می‌خواهند رقابتی شبیه NFL و NBA راه بیندازند تا سطح روابط ساختاری و اقتصادی فوتبال در اروپا را دچار دگرگونی اساسی کنند. لیگ‌های داخلی و رقابت‌های لیگ قهرمانان از لحاظ اقتصادی سود هنگفتی را برای باشگاه‌های بزرگ به همراه داشت اما نکته اینجا بود که در این رقابت‌ها عملا باشگاه‌های کوچک هم سود زیادی از تقابل با بزرگان می‌بردند. حالا باشگاه‌های بزرگ قصد دارند با راه‌اندازی این سوپرلیگ همه سود هنگفت اقتصادی را فقط بین خودشان تقسیم کنند. بر اساس شنیده‌ها هر باشگاه فقط برای حضور در این رقابت‌ها رقمی بیش از 400 میلیون دلار دریافت خواهد کرد که این 4 برابر رقم دریافتی فاتح لیگ قهرمانان 2020 است!
باشگاه‌های حاضر در این رقابت در تلاشند دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن را نیز برای پیوستن به سوپرلیگ اروپا متقاعد کنند. 
 
* احتمال کناره‌گیری کلوپ از لیورپول به خاطر جنجال سوپر لیگ
مخالفت یورگن کلوپ با حضور در رقابت‌هایی به اسم سوپر لیگ ممکن است منجر به استعفای وی از مقامش شود. 
انتشار یک خبر جنجالی که نه فقط قاره اروپا بلکه فوتبال جهان را تحت تاثیر قرار داده، ممکن است منجر به خروج مربی موفقی همچون یورگن کلوپ از سمتش شود. 
بعد از آنکه 12 تیم اروپایی منچستریونایتد، لیورپول، منچسترسیتی، تاتنهام، چلسی، آرسنال، رئال‌مادرید، اتلتیکومادرید، بارسلونا، یوونتوس، ‌آث‌میلان و اینتر خبر از تاسیس مسابقات سوپرلیگ در تابستان امسال دادند، با واکنش تند ۲ سازمان بزرگ فیفا و یوفا مواجه شدند. 
پس از آن حتی فدراسیون‌ها و لیگ‌های 3 کشور انگلیس، ایتالیا و اسپانیا نیز همسو با یوفا و فیفا این حرکت را محکوم کرده و آن را قانون‌شکنی دانستند. 
در پی آن چهره‌های صاحب‌نام فوتبال، بویژه در جزیره همچون الکس فرگوسن، گری لینه‌کر، گری نویل و... این رفتار را نادرست و شرم‌آور از سوی تیم‌های انگلیسی خواندند. 
رسانه‌های انگلیسی با تحلیل اتفاق رخ داده، به نشانه‌هایی از دوگانگی و اختلاف در بین 6 تیم مذکور اشاره کردند. 
طیف گسترده‌ای از نشریات بریتانیایی عنوان کردند یورگن کلوپ، سرمربی آلمانی و موفق تیم لیورپول با برگزاری چنین مسابقاتی مخالف است. 
رسانه‌هایی همچون گل، فوتبال لندن، دیلی میرر، دیلی میل، مترو و... عنوان کردند 2 سال قبل کلوپ مخالفتش را با چنین ایده‌ای ابراز داشته و اکنون نیز همان نظریه را دارد. 
سایت اشپوکس آلمان با تحلیل این وضعیت، عنوان کرد این اختلاف تا آنجا ممکن است پیش رود که کلوپ قید قراردادی را که تا سال 2024 با لیورپول دارد، بزند و از سمتش استعفا کند. 
بر اساس آنچه از سوی این رسانه عنوان شد، کلوپ تاکنون نشان داده پای حرف‌ها و باورهایش می‌ایستد و محکم است. او چند هفته قبل زمانی که بحث انتخاب جانشین برای یوآخیم لوو،
سرمربی تیم ‌ملی آلمان مطرح شد، با وجود همه علاقه‌ای که برای کار در تیم کشورش داشت، از احترام به قراردادش با لیورپول گفت و اینکه در نظر دارد حتی بعد از اتمام همکاری با تیم آنفیلد، یک سال به خود استراحت بدهد. 
اکنون نیز با نظریه مسابقات سوپر لیگ شدیدا مخالف است و در صورت اجرایی شدن چنین طرحی، حاضر نیست برخلاف باور خود، بماند و با باشگاهش همسویی کند.
 
* مخالفت نخست‌وزیر انگلیس با سوپرلیگ
نه تنها فیفا و یوفا مخالف شکل‌گیری مسابقات سوپرلیگ هستند که حتی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هم از ایجاد این رقابت‌ها ابراز نگرانی کرده است. جانسون گفت: سوپرلیگ به قلب بازی‌های داخلی ضربه می‌زند و هواداران فوتبال در سراسر کشور را نگران می‌کند.
 
* بیانیه مشترک یوفا، اتحادیه فوتبال و لیگ برتر انگلیس
علاوه بر تمام مخالفان ذکر شده، اتحادیه فوتبال انگلیس هم از دیگر نهادهایی است که ایجاد سوپرلیگ را به ضرر فوتبال عنوان کرده است. این اتحادیه در کنار یوفا و لیگ برتر انگلیس در بیانیه مشترکی اعلام کردند در تلاش برای متوقف کردن این پروژه متحد باقی می‌مانند. در این بیانیه از باشگاه‌های دیگر کشورها از جمله فرانسه و آلمان که از حضور در سوپرلیگ خودداری کرده‌اند، تشکر شده است. 
 
* پشت پرده اخراج مورینیو از تاتنهام
سرمربی تاتنهام به نظر می‌رسد قربانی کودتاگران علیه فیفا شد. سایت گل در گزارشی مدعی شد ژوزه مورینیو برکنار شد و دلیل این برکناری کسب نتایج ضعیف نبوده و دلایلی غیرفوتبالی داشته است. طبق گزارش ارائه شده این رسانه، بعد از اعلام استقلال 12 باشگاه بزرگ اروپا و کودتا علیه فیفا و یوفا که تاتنهام جزو این باشگاه‌ها بود، مورینیو به محل باشگاه لندنی رفته و به ملحق شدن تیمش بدون هماهنگی با وی به سوپرلیگ اروپا اعتراض کرده است. به خاطر این اعتراض آقای خاص، مدیران باشگاه لندنی که از حامیان اصلی تاسیس سوپرلیگ اروپا هستند، عصبانی شده و بلافاصله سرمربی پرتغالی را از سمتش برکنار کردند. 
 
* فرمت برگزاری سوپرلیگ
20 باشگاه در این رقابت شرکت دارند که 15 تیم اعضای مؤسس سوپر لیگ هستند و یک مکانیزم انتخابی برای 5 تیم دیگر وجود دارد که سالانه بر اساس دستاوردهایی که در فصل قبل داشته‌اند به این لیگ راه خواهند یافت. بازی‌ها در میان هفته برگزار می‌شود، آن هم در حالی که تمام باشگاه‌های شرکت‌کننده به رقابت در لیگ‌های داخلی خود نیز ادامه خواهند داد و تقویم مسابقات سنتی داخلی همچنان حفظ خواهد شد. آغاز سوپرلیگ از ماه آگوست در ۲ گروه 10 تیمی است که تیم‌ها ۲ دیدار رفت و برگشت در خانه خود و خانه حریف برگزار خواهند کرد و ۳ تیم برتر در هر گروه مستقیما به یک‌چهارم نهایی صعود می‌کنند. تیم‌های چهارم و پنجم ۲ گروه در ۲ بازی پلی‌آف رفت و برگشت تکلیف ۲ جایگاه باقیمانده در یک‌چهارم نهایی را روشن خواهند کرد. ۲ بازی رفت و برگشت حذفی برای رسیدن به فینال در پایان ماه مه برگزار خواهد شد و فینال نیز در قالب یک مسابقه در زمینی بی‌طرف برگزار می‌شود. پس از برگزاری سوپرلیگ اروپایی مردان، کار شکل‌دهی سوپرلیگ فوتبال زنان نیز شروع خواهد شد تا به پیشرفت و توسعه فوتبال زنان کمک کند. 
 
* حمله تند اسطوره یونایتد به مالکان آمریکایی باشگاه
«گری نویل» اسطوره باشگاه منچستریونایتد به خاطر اعلام آمادگی منچستر به منظور حضور در سوپرلیگ اروپایی از مالکان آمریکایی شیاطین سرخ انتقاد کرد. گلیزر، مالک باشگاه منچستر یونایتد که از آوریل 2019 هیچ بازی‌ای از این تیم را از نزدیک تماشا نکرده، معتقد است برگزاری سوپرلیگ اروپایی حمایت مالی گسترده از فوتبال اروپا را افزایش خواهد داد اما اسطوره شیاطین سرخ یعنی گری نویل چنین اعتقادی ندارد. نویل گفت: «آنها (مالکان آمریکایی باشگاه منچستریونایتد) را فراموش کنید، چرا که هیچ کاری با فوتبال ندارند و تنها متولی باشگاه هستند. هوادارانی که به استادیوم‌ها می‌آیند در رابطه با این مساله اهمیت دارند. ما به دنبال رقابت هستیم. آنها را فراموش کنید. آنها از نظر تاریخچه و آینده بلندمدت هیچ ارتباطی با باشگاه ندارند‌ و دیر یا زود خواهند رفت. آنگونه که من فکر می‌کنم آنها تنها مانند مسافران هستند. باشگاه منچستریونایتد باید به دنبال حمایت از تیم‌های داخلی باشد. کل هرم فوتبال در حال مبارزه با این اتفاق است. از طرفی زمان اتخاذ این تصمیم برایم عجیب است. در بحبوحه بیماری همه‌گیر و بحران اقتصادی، نشان دادن حرص و طمع به جای دلسوزی اتفاق شوکه‌کننده‌ای محسوب می‌شود. من در چند سال اخیر به خاطر برخی تصمیمات فوتبالی از باشگاه انتقاد کرده بودم اما این مساله دیگری است». گفتنی است گلیزر، مالک باشگاه منچستریونایتد به عنوان نایب رئیس رقابت‌های سوپرجام اروپایی معرفی شده و اخیرا در این باره گفته بود: «با گرد هم آمدن بهترین باشگاه‌ها و بازیکنان فوتبال اروپا در کنار هم فصل جدیدی آغاز خواهد شد. همچنین از افزایش رقابت و امکانات اطمینان حاصل می‌شود و هرم مالی فوتبال نیز با پیشرفت مواجه خواهد شد».
 
* بانک آمریکایی حامی جدایی 12 یاغی ثروتمند اروپا
بانک آمریکایی JPMorgan تایید کرد بودجه سوپرلیگ اروپا را با حضور 12 باشگاه برتر فوتبال اروپا تأمین خواهد کرد. این 12 تیم برای نشان دادن اینکه قصدشان جدی است و این بیانیه تنها قرار نیست اهرم فشاری برای رسیدن به توافقاتی بهتر با یوفا باشد، همگی از اتحادیه باشگاه‌های اروپا خارج شدند. جدایی این باشگاه‌ها از بدنه فوتبال می‌تواند شدیدترین ضربه‌ها را به بزرگ‌ترین ورزش جهان بزند. بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی JPMorgan اعلام کرد قرار است بودجه سوپرلیگ را تامین کند. سخنگوی این بانک گفت: «می‌توانم تایید کنم تامین مالی این معامله به عهده ما است اما در حال حاضر توضیح بیشتری ندارم». گفته می‌شود قرار است با هر یک از باشگاه‌های انگلیسی، ایتالیایی و اسپانیایی حاضر در سوپرلیگ با پرداخت 5/3 میلیارد یورو تسویه‌حساب شود. این باشگاه‌ها بلافاصله با انتقادات بسیاری مواجه شده و به حرص و طمع متهم شدند و همچنین با تهدید به تبعید بین‌المللی و محرومیت‌های گسترده رو‌به‌رو
هستند. 

Page Generated in 0/0053 sec