printlogo


کد خبر: 232536تاریخ: 1400/2/1 00:00
دور دنیا

کدام نیروها از افغانستان  خارج خواهند شد
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا 25 فروردین با اعلام تعویق 5 ماهه خروج نیروها از افغانستان گفت نظامیان آمریکایی تا پیش از فرارسیدن بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر (20 شهریور) خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. در حال حاضر براساس آمارهای رسمی ماموریت «حمایت قاطع» که مسؤولیت آموزش، کمک و مشاوره به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را دارد، در مجموع 9 هزار و 592 نظامی از 36 کشور در افغانستان حضور دارند که بیشترین شمار نیروها با 2500 نفر متعلق به آمریکاست. پس از آمریکا، آلمان با 1300 نظامی که غالبا در پایگاه مارمل واقع در مزارشریف مستقر هستند، در جایگاه دوم قرار دارد و سومین کشور که بیشترین حضور نظامی در افغانستان را دارد ایتالیا با 895 نظامی است و بیشتر این نیروها در ولایت هرات در نزدیکی مرز ایران مستقر هستند. گرجستان به عنوان کشوری که عضویت رسمی ناتو را ندارد با 860 نظامی در رده چهارم، انگلیس با 750 نظامی در رده پنجم، رومانی با 619 نظامی در رده ششم و ترکیه با 600 نظامی در رده هفتم بزرگ‌ترین کشورهای مشارکت‌کننده نظامی در افغانستان قرار دارند. لهستان، مغولستان، پرتغال، هلند، نروژ، دانمارک، ارمنستان، آذربایجان و بلغارستان جزو اعضا و متحدان ناتو هستند که در چارچوب ماموریت حمایت قاطع دست‌کم بیش از 100 نظامی در افغانستان دارند. گفتنی است آمریکا در حالی مدعی خروج کامل نظامیانش از افغانستان است که کاخ سفید هنوز به طور روشن درباره سرنوشت 18 هزار نیروی قراردادی پنتاگون در افغانستان چیزی نگفته است و رسانه‌های آمریکایی نیز اخیرا فاش کردند که واشنگتن درباره شمار واقعی نظامیانش در افغانستان پنهان‌کاری کرده است. برخی کارشناسان بر این باورند که حضور گسترده نیروهای قراردادی در افغانستان منعکس‌کننده استراتژی واشنگتن برای برون‌سپاری جنگ افغانستان به شرکت‌های امنیتی خصوصی است. به گفته این کارشناسان، آمریکا به ‌دلیل اهمیت بسیار بالای ژئواستراتژیک افغانستان هرگز این کشور را ترک نمی‌کند، زیرا این کشور با چین و ایران مرز مشترک دارد و به روسیه نیز نزدیک است. حضور در افغانستان، آمریکا را قادر می‌سازد در نزدیکی مخالفان خود پایگاه داشته باشد و از سوی دیگر نیز منابع عظیم معدنی این کشور به ‌ارزش 3 تریلیون دلار را به کنترل درآورد.
***
رئیس‌جمهوری چین:
 پکن و ریاض شرکای راهبردی مهم یکدیگر هستند
به گزارش شینهوا، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین در تماس با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی گفت: چین و عربستان شرکای راهبردی جامع و مهم یکدیگر هستند و روابط ۲ کشور در همه زمینه‌ها توسعه یافته است. شی جین پینگ در این تماس گفت: اعتماد متقابل سیاسی ۲ طرف پیوسته عمیق‌تر شده و همکاری‌های ۲ کشور در زمینه‌های مختلف گسترش یافته است. او گفت: چین و عربستان اکنون با تبدیل شدن به دوستان، شرکا و برادران خوب یکدیگر توانسته‌اند به اعتماد و سود متقابل و توسعه مشترک برسند. شی اظهار کرد: چین با داشتن نگاه راهبردی و بلندمدت به روابط خود با عربستان سعودی همواره به حق حاکمیت و مسیر توسعه این کشور احترام می‌گذارد و مایل است رابطه نزدیک خود با عربستان برای ایجاد یک الگوی همکاری همه‌جانبه و سطح بالا در زمینه‌های انرژی، اقتصاد، تجارت و فناوری پیشرفته و همچنین تعمیق هماهنگی و همکاری در امور بین‌المللی و منطقه‌ای را حفظ کند و در عین حال روابط مشارکتی و راهبردی جامع ۲ کشور را به سطحی بالاتر برساند. 
***
اولین زن سوری کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش شد
رئیس پارلمان سوریه اعلام کرد فاتن علی نهار درخواست کاندیداتوری برای پست ریاست‌جمهوری را ارائه داده و او نخستین زن سوری است که این درخواست را ارائه داده است. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، حموده صباغ، رئیس پارلمان سوریه اعلام کرد پارلمان از دادگاه عالی قانون اساسی مطلع شد فاتن علی نهار درخواست کاندیداتوری برای پست ریاست‌جمهوری را ارائه داده است. درخواست نهار که از شخصیت‌های شناخته شده در سوریه نیست، سومین درخواست کاندیداتوری است که به دست پارلمان رسیده است. 
پیش‌تر صباغ روز دوشنبه گفت پارلمان ۲ درخواست از جانب دادگاه عالی قانون اساسی مبنی بر کاندیداتوری عبدالله سلوم عبدالله و محمد فراس یاسین رجوح در انتخابات ریاست‌جمهوری دریافت کرده است. هر کس شروط مشخص در قانون اساسی را داشته باشد، می‌تواند درخواست کاندیداتوری را ارائه دهد اما تنها در صورتی کاندیدای انتخابات می‌شود که تایید ۳۵ عضو پارلمان را کسب کند. 
***
تداوم بازداشت‌ها در ترکیه به بهانه کودتای نافرجام
سیاست آنکارا در پاکسازی نهادها و سازمان‌های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه همچنان ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، دادستانی آنکارا دیروز (سه‌شنبه) برای ۴۷ نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست‌ داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ حکم بازداشت صادر کرد. این افراد به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای 5 سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند. عملیات دیروز نیروهای امنیتی ترکیه به صورت همزمان در آنکارا و 17 شهر دیگر انجام شد که در جریان آن ۳۰ نفر بازداشت شدند. چند روز پیش نیز ۴۳ نفر از نیروهای ژاندارمری به بهانه مشابه بازداشت شده بودند. آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته او را به ترکیه بازگرداند.

Page Generated in 0/0132 sec