printlogo


کد خبر: 232557تاریخ: 1400/2/1 00:00
اخبار

حق مسکن کارگران  منتظر تصویب توسط دولت
آخرین اخبار از وضعیت «حق مسکن کارگران» حاکی از آن است این مصوبه در کمیسیون اقتصادی دولت منتظر تصویب است. 23 اسفندماه 99 بود که جلسه شورای عالی کار تشکیل شد و حداقل دستمزد کارگران به 39 درصد افزایش یافت. با آن مصوبه، حداقل حقوق کارگران از یک میلیون و 910 هزار تومان به 2میلیون و 655 هزار تومان و حق مسکن کارگران به 450 هزار تومان و بن و خواربار به 600 هزار تومان افزایش یافت، همچنین پایه سنوات 140 هزار تومان تعیین شد. «حق مسکن» تنها مولفه‌ دستمزد است که تصویب نهایی و ابلاغ آن، نیازمند نظر و رای هیات‌وزیران است؛ یعنی تصمیم و رای شورای‌عالی کار برای افزایش این مولفه مزدی به تنهایی قابلیت اجرایی ندارد و باید حتما افزایش حق مسکن در هیات دولت به تصویب برسد. با این همه، تجربه تاریخی نشان داده بین تصویب در شورای عالی کار و تصویب نهایی در هیات دولت، یک بازه زمانی چندماهه وجود داشته است. محمد شریعتمداری، وزیر کار بعد از تعیین حداقل دستمزد، درباره مصوبه حق مسکن گفت: بخش مربوط به کمک هزینه مسکن منوط به تایید هیات وزیران است که این پیشنهاد با قید فوریت تقدیم دولت خواهد شد و با تصویب آن افزایش حق مسکن اعمال خواهد شد. 16فروردین‌ماه 1400 مصوبه شورای عالی کار در زمینه افزایش کمک‌هزینه مسکن کارگران (حق مسکن) به هیات دولت ارائه شد. 
***
قیمت انواع مرغ قطعه‌بندی اعلام شد
 با مجوز کارگروه ساماندهی مرغ کشور، قیمت انواع مرغ قطعه‌بندی با شرط بسته‌بندی تعیین و به قرارگاه‌های استانی ابلاغ شد. قیمت قطعه‌بندی بر اساس قیمت‌های اعلامی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به شرح زیر مصوب شده است.
 حداکثر قیمت مصرف‌کننده عبارت است از: سینه بدون پوست هر کیلوگرم ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان، ران بدون پوست هر کیلوگرم ۴۱ هزار تومان، بازوی ساده هر کیلوگرم ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان، بال ساده هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان، گردن بدون پوست هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان،‌ فیله هر کیلوگرم ۶۴ هزار تومان‏، سینه بدون پوست و استخوان (شنیسل) هر کیلوگرم ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان، ساق ران بدون پوست هر کیلوگرم ۴۹ هزار تومان، مغز ران بدون پوست هر کیلوگرم ۴۴ هزار تومان. این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های بهداشتی، قطعه‌بندی مرغ در محل واحدهای صنفی غیرمجاز همچنان ممنوع است و قطعه‌بندی توسط واحد صنفی فقط باید به درخواست مشتری باشد. 
***
قیمت خرید تضمینی گندم هزار تومان افزایش یافت
قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان هزار تومان افزایش یافت. وزیر جهاد کشاورزی گفته است: در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با عنایت به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان عزیز گندمکار، مبلغ هزار تومان به قیمت تضمینی گندم (۴۰۰۰ تومان) به عنوان جایزه تحویل، تقدیم شود. 
***
رتبه 89 ایران در توسعه دولت الکترونیک
طبق آمار، ایران به لحاظ توسعه دولت الکترونیکی وضعیت مناسبی در مناسبات فضای مجازی ندارد و سال ۲۰۲۰ با تنزل ۳ رتبه‌ای در رده ۸۹ دنیا قرار گرفت. با توجه به اهمیت توسعه دولت الکترونیک باید گفت بنا بر آمار و ارقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جمهوری اسلامی ایران در توسعه دولت الکترونیک در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد و رتبه ایران از لحاظ شاخص توسعه الکترونیک در سال 2016 میلادی 106 دنیا بوده است و در مقایسه با مقدار متوسط شاخص توسعه دولت الکترونیک در جهان، کشور ایران در رتبه پایین‌تر از مقدار متوسط جهان قرار گرفته است. سال 2016 در منطقه آسیا، کشور کره‌جنوبی بهترین عملکرد را داشته و در این سال، ایران در رتبه 29 و بعد از کشورهایی همچون ویتنام، اردن، قرقیزستان، کویت، قطر، ترکیه، ازبکستان، مغولستان، بحرین، ارمنستان، قبرس، فیلیپین، لبنان و تایلند قرار داشته است. سال 2016 کشورهای کره‌جنوبی، سنگاپور و ژاپن در آسیا بهترین عملکرد را در توسعه دولت الکترونیک داشته‌اند. سال 2018 این رتبه ایران به 86 رسید ولی سال 2020 با نزول 3 رتبه‌ای به 89 دنیا رسید. طبق گزارش 2020 سازمان ملل متحد، بهترین کشورهای دنیا به لحاظ توسعه دولت الکترونیکی دانمارک، کره‌جنوبی و استونی بوده و کشورهایی مثل فنلاند، استرالیا، سوئد، انگلیس، نیوزیلند، آمریکا، هلند، سنگاپور، ایسلند و نروژ در رده‌های بعدی قرار داشته‌اند.

Page Generated in 0/0125 sec