printlogo


کد خبر: 232566تاریخ: 1400/2/1 00:00
دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد
تمدید چندباره مذاکرات وین

گروه سیاسی: دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر روز گذشته در گرندهتل وین برگزار و در پایان مقرر شد گفت‌وگوها هفته آینده نیز ادامه یابد. در این نشست، رؤسای هیات‌های مذاکره‌کننده کشورهای طرف‌ برجام به بحث و بررسی درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند. در پایان این نشست عراقچی، رئیس هیأت ایرانی ضمن تأکید مجدد بر اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به‌‌رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود، رو به جلو ارزیابی کرد. عراقچی در عین حال تأکید کرد هیات ایرانی هر زمان که روند گفت‌و‌گوها به سمت زیاده‌خواهی، وقت‌‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌و‌گوها را متوقف خواهد کرد. در این نشست، کشورهای مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه بر ۲ گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای)، هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو درباره ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود. هیات‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سر‌گیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌و‌گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد. نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در حالی با این تصمیم پایان یافت که روز دوشنبه یعنی 24 ساعت قبل از برگزاری این نشست، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در صفحه توئیتر خود از ورود به مرحله تهیه پیش‌نویس خبر داده و نوشته بود: «در جمع‌بندی نتایج ۲ هفته ارزیابی درباره احیای برجام می‌توانیم با رضایت بگوییم مذاکرات وارد مرحله تهیه پیش‌نویس شده است. با راهکارهای عملی هنوز فاصله زیادی داریم اما از فقط صحبت کردن به توافق کردن روی گام‌های مشخص برای حرکت به ‌سمت اهداف رسیده‌ایم». این ادعا در حالی طرح شده بود که پیش از این عباس عراقچی در پایان دور قبلی نشست کمیسیون مشترک برجام هم از نزدیک شدن طرفین به زمان شروع نگارش متن خبر داده و گفته بود: به نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد. مسیری که باید طی شود الان یک مقدار شناخته شده است. این مسیر آسان نیست و اختلاف‌‌نظرها اینگونه نیست که پایان یافته باشد و بعضا اختلاف‌نظرهای جدی وجود دارد که باید در مذاکرات بعدی کاهش یابد. با این حال با توجه به اظهارات عراقچی پس از نشست روز گذشته و تاکید وی بر توقف گفت‌وگوها در صورت زیاده‌خواهی یا وقت‌کشی طرف مقابل باید به انتظار نتایج نشست‌های بعدی نشست. 
 
* تشکیل کارگروه سوم برای رسیدگی به مسائل توالی
«انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی از حاصل شدن پیشرفت طی گفت‌وگوهای برجامی ۲ هفته گذشته خبر داد و افزود اما احیای برجام کار سخت‌تری را می‌طلبد. وی بعد از پایان نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام در توئیتی نوشت: طی ۲ هفته گذشته پیشرفت حاصل شد اما کار بسیار بیشتری را می‌طلبد. این مقام ارشد اروپایی افزود: گروه کارشناسی سوم برای رسیدگی به مسائل توالی ایجاد شد. من همچنان فکر می‌کنم دیپلماسی تنها راه پیش‌ روی برجام برای رسیدگی به چالش‌های مداوم است.
 
* تکذیب طرح گام‌به‌گام یا توافق موقت از سوی عراقچی
صبح روز گذشته پیش از آغاز دور جدید مذاکرات معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و گروه ۱+۴‌، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌‌کننده جمهوری اسلامی ایران در وین، در واکنش به برخی گزارش‌‌های منتشرشده در رسانه‌های غربی، تأکید کرد به هیچ وجه بحثی تحت عنوان «توافق موقت» یا موضوعاتی از این دست در گفت‌وگوهای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+4 مطرح نیست. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها درباره گام نهایی به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران گفت‌وگو می‌کند و شایعاتی نظیر طرح‌های گام‌به‌گام یا توافق موقت، بی‌پایه و اساس است. مذاکره‌‌کننده ارشد ایرانی، همچنین خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند، به هیچ‌وجه اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهد داد و در عین حال برای رسیدن به نتیجه شتاب و تعجیل نیز نخواهد کرد و تصریح دارد گفت‌وگوها باید با دقت و حفظ منافع و مواضع قطعی کشور انجام شود. سیدعباس عراقچی در پایان عنوان کرد هر گونه تصمیمی درباره روند و نتایج گفت‌وگوها، در تهران اتخاذ خواهد شد و تیم مذاکره‌‌کننده گزارش خود را از وضعیت مذاکرات به طور مستمر به مقامات عالی‌رتبه ارائه می‌کند. 

Page Generated in 0/0068 sec