printlogo


کد خبر: 232576تاریخ: 1400/2/2 00:00
نامه ۱۸۰ کتابفروش به وزیر ارشاد
تعطیلی‌ها باعث افزایش قاچاق کتاب و فروش کتب ممنوعه ‌شده است

۱۸۰ کتابفروشی با ارسال نامه‌ای خطاب به سیدعباس صالحی خواستار تجدیدنظر در رابطه با تعطیلی کتابفروشی‌ها شده و نسبت به افزایش قاچاق کتاب در این شرایط هشدار دادند. به گزارش «وطن‌امروز»، صنعت نشر کشور که طی سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده و فراز و فرودهای بسیاری را پشت ‌سر گذاشته است، در یک سال و چند ماه گذشته، پس از شیوع ویروس کرونا با چشمی نگران به آینده می‌نگرد. افزایش چندباره قیمت کاغذ و ملزومات چاپ از یک سو و تعطیلی‌های گاه و بیگاه بر اثر شیوع کرونا از سوی دیگر، کار را برای ناشران و فعالان این حوزه سخت‌ کرده است. بر اساس آمارهای منتشرشده، میزان چاپ کتاب در کشور طی یک سال گذشته کاهش داشته و برخی ناشران، از انتشار آثار چاپ‌اولی نیز خودداری می‌کنند تا به‌ اصطلاح از خواب سرمایه خود پیشگیری کنند. در چنین شرایطی، تعطیلی کتابفروشی‌ها در ابتدای سال به ‌دلیل پیک چهارم کرونا انتقاداتی را به ‌همراه داشت. در یک هفته اخیر، بارها فعالان این حوزه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار بازگشایی کتابفروشی‌ها و تغییر این رویه شده‌اند. در جدیدترین اقدام، 180 کتابفروشی با ارسال نامه‌ای دیگر خطاب به دکتر سیدعباس صالحی، نسبت به ورشکستگی برخی فعالان این حوزه تذکر و در رابطه با افزایش قاچاق کتاب نیز هشدار داده‌اند. متن نامه به این شرح است: مستحضرید فرهنگ همانند روحی در کالبد تمام مؤلفه‌های اجتماعی حضور دارد و جهت‌دهنده به تصمیم‌های اقتصادی، سیاسی و مدیریتی است، حال اگر فرهنگ کشور نادیده گرفته شود مسلما به مؤلفه‌های اجتماعی، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌های فرهنگی کشور آسیب و خلل جدی وارد شده و در نتیجه مسیر حرکت کشور به بیراهه می‌رود، از طرفی پایبندی مردم به سیاست‌های کشور نیازمند فرهنگ‌سازی بجا و صحیح است که مصوبات ستاد ملی کرونا نیز از این قاعده مستثنا نیست. همان‌گونه که در گذشته به آن اشاره شد، هر زمان کشور با بحران یا مسائل غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو می‌شود، نخستین چیزی که براحتی از آن عبور شده و در انتهای صف قرار می‌گیرد، مقوله فرهنگ است، چرا که نگاه ما به فرهنگ نگاهی حاشیه‌ای است و مطابق آنچه بیان شد، فرهنگ‌سازی صحیح عامل موفقیت در تحقق سیاست‏‌های ذکرشده می‌باشد و تصور اینکه مسائل فرهنگی کشور اولویت ندارد مثال «دیوار کج» است که فرور یختن آن حتمی است. 
کتابفروشی بستر پیاده‌سازی بخش قابل ‌توجهی از مؤلفه‌های فرهنگی کشور است و این گزاره واقعیتی ثابت‌شده است. بیان این نکته ضروری است که مقصود نگارنده در نامه قبلی و مطالبه پیش ‌رو، تبیین اهمیت رساندن محتوای فرهنگی به افکار جامعه است. انتقال دانش و فرهنگ باید استمرار داشته باشد و قطع این جریان، همانند قطع شریان‌های اصلی کشور است، کما اینکه این موضوع در کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گرفته و تا به امروز در بدترین شرایط همه‌گیری ویروس کرونا نیز زنجیر تعطیلی به گردن فرهنگ کشورشان نزده‌اند. 
گذشته از این، تعطیلی کتابفروشی‌ها مشکلات دیگری را هم به ‌وجود آورده است؛ از جمله: عدم تأمین نیاز مردم به کتاب و نیز افزایش قاچاق کتاب، فروش کتب ممنوعه و دستفروشی کتاب. لذا انجمن کتابفروشان خوشه - به ‌نمایندگی از 180 کتابفروشی سراسر کشور به ‌عنوان کنشگران فرهنگی - به استحضار می‌رساند، تهدید آسیب به ساحت فرهنگ جدی است و مسؤولیت این امر متوجه متولیان حوزه فرهنگ در کشور است. مسیر برون‌رفت از این تهدید، توجه به اولویت فرهنگ در سیاست‌‌گذاری و برنامه‌ریزی بر اساس این مهم است. 

Page Generated in 0/0068 sec