printlogo


کد خبر: 232589تاریخ: 1400/2/2 00:00
روز گذشته رسانه‌ها از وقوع انفجار در تأسیسات امنیتی ـ نظامی «تامر» خبر دادند
انفجار در قلب موشکی اسرائیل
انفجارهای سریالی اخیر علیه مواضع رژیم صهیونیستی در دریا و خشکی، تردیدهایی را پیرامون ماهیت و منشأ این انفجارها برانگیخته است

گروه بین‌الملل: روز گذشته رسانه‌ها از وقوع انفجار مهیب در یکی از بزرگ‌ترین صنایع نظامی رژیم صهیونیستی خبر دادند. ساعاتی پس از آن مقامات شرکتی که انفجار در آن رخ داد، این انفجار را ناشی از «یک تست» عنوان کردند. این در حالی است که برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره منشأ این انفجار و موضع مدیران کارخانه ابراز تردید کردند. 
 
* انفجار حوالی مناطق مسکونی
به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته رسانه‌ها از وقوع انفجار مهیب در یک کارخانه تولید تسلیحات موشکی در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. در همین ارتباط روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» خبر داد این انفجار مهیب روز سه‌شنبه در یک تأسیسات امنیتی حساس در مرکز فلسطین اشغالی به وقوع پیوسته و هنوز جزئیاتی درباره تلفات احتمالی این انفجار در دست نیست. در تصاویر و فیلم‌های منتشر شده دود سفید و قارچی‌شکل ناشی از این انفجار قابل مشاهده است. روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد این انفجار در خلال یک تست در یکی از کارخانه‌های پیشرفته تولید سلاح به‌نام «تامر» که انواع مختلفی از موشک‌ها را تولید می‌کند، به وقوع پیوسته است. خبرگزاری فلسطینی شهاب نیز از قول رسانه‌های اسرائیلی از وقوع انفجار در یکی از مراکز صنایع نظامی حساس در منطقه گوش دان در جنوب اراضی اشغالی خبر داد. شاهدان عینی گفتند شعله‌های آتش تا ارتفاع زیادی زبانه کشیده است اما طرف‌های رسمی رژیم صهیونیستی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. منابع صهیونیستی گزارش دادند که این کارخانه محل تولید سلاح‌های جنگی پیشرفته از جمله موشک‌های مختلف است. خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد صدای این انفجار از مسافت‌های دور هم شنیده شد. به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، انفجار ناشی از خطا در تست یکی از موشک‌ها در تاسیسات مذکور در شهر رمله در استان مرکزی اسرائیل و در حوالی مناطق مسکونی رخ داده است.  پایگاه خبری عبری‌زبان «روتر» در این باره گزارش داد این انفجار در یک کارگاه تولید سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های متنوع اتفاق افتاده است. این منبع تاکید کرد که سرویس‌های امنیتی و مسؤولان این کارگاه تحقیقات درباره علت این انفجار را آغاز کرده‌اند. مقامات کارخانه تامر اعلام کردند «آزمایش موشک بدون در نظر گرفتن شرایط استثنایی دقیق انجام گرفت». به نوشته هاآرتص، مقامات نظامی اسرائیل در حال حاضر روی خطای این آزمایش تحقیق می‌کنند.
 
* تامر در خدمت وزارت جنگ اسرائیل
در پایگاه اطلاع‌رسانی صنایع نظامی تامر و در بخش معرفی آن آمده است تامر یک شرکت دفاعی دولتی با مسؤولیت محدود است که در خط مقدم توسعه و ساخت فناوری پیشرانه موشکی قرار دارد. این شرکت عنصر اساسی را در توانایی دفاعی اسرائیل فراهم می‌کند. روزنامه یدیعوت آحارانوت در این باره نوشت: تاسیسات نظامی تامر در مرکز اسرائیل و در مجاورت مناطق مسکونی واقع شده است. این شرکت موشک‌هایی را برای استفاده توسط اسرائیل و دیگر سیستم‌های دفاعی اسرائیل تولید می‌کند. آنها همچنین سازندگان سیستم موشکی ‌ Arrow4 اسرائیل هستند. تامر با ارائه یک مرکز تکنولوژی برای اسرائیل، سیستم‌های موشکی مورد استفاده در تجهیزات نظامی هوایی، زمینی و دریایی مورد استفاده توسط وزارت جنگ اسرائیل، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF‌) و نیروهای مسلح خارجی را تولید می‌کند. از جمله این سیستم‌های تسلیحاتی، موتورهای موشکی سامانه موشکی «Arrow»، پرتابگرهای ماهواره‌ای «Shavit»، سیستم‌های دفاع هوایی بردبلند (LRAD) و موشک‌های توپخانه است. این شرکت به موازات مراحل خصوصی‌سازی صنایع نظامی اسرائیل در سال 2015 تاسیس شد و از سال 2018 به عنوان یک شرکت بازرگانی در بازار صنایع نظامی ورود کرد. نکته قابل تأمل در رابطه با این شرکت نحوه خصوصی‌سازی آن است که در بازار تجارت خود را به عنوان یک استارتاپ معرفی می‌کند. این در حالی است که این شرکت در واقع جزئی از صنایع نظامی اسرائیل است. وبگاه «کالکالیست» در همین رابطه در مطلبی به تاریخ ۳۱ مه‌۲۰۲۰ به معرفی این کارخانه پرداخته و نوشته بود: «روی کاغذ شاید شبیه یک استارتاپ باشد. یک کمپانی تازه‌تأسیس که فناوری‌های پیشرفته تولید کرده و مدیریت بسیار محرمانه‌ای دارد. در حقیقت، تامر یک کمپانی تحت مالکیت دولت اسرائیل است که هدف آن قرار داشتن در مرکزیت تخصص حوزه پیشرانه‌های راکتی است». در ادامه این مطلب آمده است: «تامر پیش از خصوصی‌سازی شرکت دولتی تولید تسلیحات «صنایع نظامی اسرائیل» تأسیس شد. وزارت [جنگ] نگران بود این کمپانی را با فناوری‌های محرمانه‌اش به مالکان خارجی بفروشند، به همین دلیل یک کمپانی دولتی جدید تأسیس کرد که بخشی از خصوصی‌سازی نبود تا از آن محافظت کند. در نهایت شرکت پیمانکار نظامی البیت سیستمز در نوامبر ۲۰۱۸ کمپانی صنایع نظامی اسرائیل را به مبلغ حدود ۴۹۵ میلیون دلار خریداری کرد». کالکالیست با توجه به اطلاعات محرمانه‌ای که مشاهده کرده، توضیح داد: «تامر سال ۲۰۱۹ را به عنوان یک کمپانی مستقل و با فروش حدود ۹۴ میلیون دلار [تجهیزات نظامی] به شرکت‌های محلی مانند صنایع هوافضای اسرائیل، کمپانی سامانه‌های پدافندی رافائل و البیت به پایان رساند. این شرکت (تامر) آن سال را با 85/2 میلیون دلار سود تکمیل کرد و کماکان سفارش‌های جاری به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار داشت».
 
* اسرائیل و سریال انفجارها
پس از انفجار روز سه‌شنبه در تاسیسات «تامر»، کاربران فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با طرح سناریوهایی این انفجار را در ارتباط با سریال انفجارهای اخیر علیه مواضع اسرائیل در دریا و زمین عنوان کردند. طی 3 ماه اخیر دست کم 2 انفجار در صنایع پتروشیمی حیفا رخ داده است. همچنین در دریا نیز کشتی‌های اسرائیلی از ماه مارس تاکنون 2 مرتبه بر اثر انفجار دچار حادثه شده‌اند. جدیدترین مورد آن نیز هفته گذشته رخ داد که رسانه‌ها از هدف قرار گرفتن یک فروند کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در نزدیکی ساحل بندر فجیره امارات خبر دادند. در آن زمان برخی رسانه‌های عربی و اسرائیل این حمله را در ارتباط با تهدید یک روز قبل آن مبنی بر «قول ایران برای انتقام انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز» عنوان کردند. اورشلیم پست در گزارش خود آورد: این حمله احتمالا با موشک یا پهپاد رخ داده است. در ارتباط با انفجار رخ داده در صنایع نظامی تامر نیز برخی کاربران با انتشار پست‌هایی این حادثه را نوعی تلافی عنوان کردند. در همین حال برخی کاربران نیز با توجه به قرارداد نظامی اخیر اسرائیل و یونان و نارضایتی ترکیه از این مساله به نقش ترکیه در این انفجار اشاره کرده‌اند. 
***
    احتمال واگذاری مأموریت تشکیل دولت اسرائیل به کنست در صورت شکست نتانیاهو     
روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» دیروز نوشت روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی احتمال واگذاری  مأموریت تشکیل دولت جدید این رژیم به کنست در صورت شکست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کند. طبق گزارش این روزنامه، ارزیابی نظام سیاسی تل‌آویو این است که با توجه به فراهم نبودن شرایط تشکیل دولت برای هیچ یک از رهبران احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی، انتظار می‌رود مأموریت تشکیل دولت به کنست واگذار شود تا یک شخص توانمند را مکلف به تشکیل دولت کند که بتواند رضایت اکثریت کنست (۶۱ نماینده) را جلب کند و با این اقدام مانع از برگزاری انتخابات برای پنجمین‌ بار شود. یسرائیل هیوم در ادامه نوشت: چهارم ماه مه آینده، مهلت ۲۸ روزه اعطا شده به نتانیاهو برای تشکیل دولت به پایان می‌رسد و در صورت شکست وی، ریولین رایزنی تلفنی با رهبران احزاب کنست را انجام خواهد داد تا نامزدی که بیشترین شانس را برای تشکیل دولت دارد مشخص شود.  این در حالی است که یک منبع نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد امکان موفقیت وی در تشکیل دولت تقریبا وجود ندارد. قدرت حزب لیکود به رهبری نتانیاهو طی ۲ هفته گذشته بسیار کاهش یافته است. از سوی دیگر نتانیاهو مجددا خواهان استفاده از روش انتخابات مستقیم برای تعیین نخست‌وزیر بدون انحلال کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) شد.  رئیس رژیم صهیونیستی ماه آوریل نتانیاهو را به تشکیل دولت جدید مکلف کرد. نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی که ۲۳ مارس برگزار شد برنده واضحی نداشت. اکنون طبقه سیاسی در این رژیم به ۲ دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته حامی نتانیاهو هستند و دسته دوم برای سرنگونی او تلاش می‌کنند. حزب نتانیاهو با دستیابی به ۳۰ کرسی در صدر نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی قرار گرفت اما اختلافات سیاسی و پرونده‌های فساد نتانیاهو مانع از تشکیل دولت جدید شد. 

Page Generated in 0/0470 sec