printlogo


کد خبر: 232590تاریخ: 1400/2/2 00:00
دور دنیا

یک فروند زیردریایی ارتش اندونزی گم شد
منابع محلی اندونزی از گم شدن یک فروند زیردریایی متعلق به نیروی دریایی این کشور خبر دادند. به نوشته رسانه‌های محلی، ارتش اندونزی دیروز اعلام کرد یک فروند زیردریایی این کشور به همراه ۵۳ سرنشین آن در نزدیکی جزایر بالی گم شده است. بر اساس گزارش‌های اولیه، این زیردریایی با نام «کی‌آرآی نانگالا ۴۰۲» مشغول انجام تمرین نظامی بود که بعد از پایان تمرین، ارتباط مرکز تماس نیروی دریایی اندونزی با آن قطع شد. خبرگزاری «رویترز» در این باره نوشت: «این زیردریایی در رزمایش اژدری در شمال آب‌های بالی شرکت کرده بود اما نتایج دلخواه را به دست نیاورد... ارتش اندونزی در حال انجام تماس‌ها و بررسی وضعیت این زیردریایی بعد از عدم ارسال گزارش رزمایش توسط آن است». این زیردریایی سال ۱۹۸۱ در آلمان ساخته شد و سرعتی معادل 5/21 گره دارد. به نوشته رویترز، سخنگوی نیروی دریایی یا سخنگوی وزارت دفاع اندونزی هنوز به سوالات درباره وضعیت این زیردریایی یا سرنشینان آن پاسخ نداده‌اند. سال ۲۰۲۱ تاکنون سال پربحرانی برای اندونزی بوده و چهارمین کشور پرجمعیت جهان در همین 4 ماه ابتدایی امسال شاهد حوادثی مانند سیل، زلزله، رانش زمین و سقوط هواپیمای مسافری بوده است. 
***
اخراج 10 دیپلمات آمریکایی  از روسیه
روسیه ۱۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد. به گزارش ریانووستی، وزارت خارجه روسیه دیروز 10 دیپلمات آمریکایی را «عنصر نامطلوب» خواند و اعلام کرد آنها باید ظرف یک ماه آینده خاک این کشور را ترک کنند. این موضوع طی نامه‌ای از برج بلند میدان سنایا اسمولنسکایا مسکو به ساختمان نیمه‌خالی محله پرسنسکی در همان نزدیکی ابلاغ شد. گفته می‌شود گیرنده نامه سرگئی لاوروف، معاون سفیر ایالات متحده بوده است، چرا که شخص سفیر یعنی جان سالیوان در حال حاضر اجازه اقامت در روسیه را ندارد. لاوروف جمعه گذشته در یک نشست خبری گفته بود دولت متبوعش در واکنش به تحریم‌های اخیر واشنگتن علیه کشورش دستور اخراج 10 دیپلمات آمریکایی را صادر خواهد کرد.
***
طالبان: مذاکرات بین‌الافغانی متوقف نشده است
بنا به گفته سخنگوی طالبان، مخالفت این گروه شبه‌نظامی با پیوستن به اجلاس استانبول به معنی بن‌بست مذاکرات بین‌‌الافغانی نیست. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت: خودداری طالبان از شرکت در کنفرانس بین‌المللی افغانستان در شهر استانبول به این معنی نیست که مذاکرات بین‌الافغانی متوقف شده است و این جنبش به تماس‌هایش با دولت کابل ادامه می‌دهد. بر اساس برنامه‌ریزی، قرار بود شهر استانبول میزبان یک کنفرانس با شرکت مقام‌های دولت افغانستان و طالبان از ۲۴ آوریل تا چهارم مه باشد. با این حال مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد این اجلاس با توجه به اینکه دیگر بدون شرکت طالبان معنی ندارد، به تعویق خواهد افتاد. این جنبش پیش‌تر اعلام کرده بود از شرکت در هر گونه کنفرانس تا زمانی که همه سربازان خارجی از افغانستان خارج نشوند، خودداری می‌کند. مجاهد خاطرنشان کرد: مذاکرات ما به بن‌بست نخورده، ما با طرف مقابل در ارتباط هستیم. ممکن است پیشرفتی حاصل نکرده باشیم زیرا یک‌سری پیشنهادهای دیگر همچون اجلاس استانبول مطرح شده‌اند و یک‌سری رویکردهای جدید و طرحی‌های جدید رسیده‌اند و این ممکن است تاثیرگذار باشد اما فرآیند مذاکرات دوحه ادامه دارد و در آینده ممکن است تصمیمات مهمی اتخاذ شوند. 
***
هشدار پوتین نسبت به عبور  از خطوط‌ قرمز روسیه
 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه  دیروز در پیام سالانه خود به مجمع فدرال پارلمان این کشور شامل مجلس دوما و شورای فدراسیون با این هشدار که بهتر است هیچ کشوری از هیچ یک از خطوط قرمز روسیه عبور نکند، تصریح کرد: روسیه برای حفظ منافع خود، به هرگونه اقدام تحریک‌کننده علیه این کشور، پاسخی سریع، شدید و فراتر از آن خواهد داد. پوتین در بخش دیگری از سخنان خود در مجمع فدرال پارلمان روسیه گفت ارتش روسیه قدرتمندتر می‌شود. وی خاطرنشان کرد که تا سال 2024 سهم تسلیحات پیشرفته در ارتش روسیه به 76 درصد و در نیروی اتمی سه‌گانه این کشور به 88 درصد خواهد رسید. رئیس‌جمهوری روسیه به تحویل موشک‌های قاره‌پیمای مافوق صوت آوانگارد و تسلیحات لیزری «پرسوت» به ارتش روسیه اشاره و اضافه کرد: سال 2022 نیز موشک‌های قاره‌پیمای سارمات به ارتش روسیه تحویل می‌شود. پوتین همچنین به افزایش تعداد موشک‌های هوایی کینژال در واحدهای هوایی ضربتی روسیه و موشک‌های قاره‌پیمای کالیبر در ناوهای این کشور اشاره کرد. به گفته وی، کار ساخت تسلیحات پیشرفته و جدید از جمله تسلیحات پوسیدون، بوروستنیک و سایر سیستم‌های پیشرفته جریان دارد. رئیس‌جمهوری روسیه در همین حال گفت روسیه به عنوان کشور پیشرو در عرصه تسلیحات راهبردی می‌خواهد کشورهای دیگر به مسائل مربوط به کنترل تسلیحات تهاجمی و دفاعی توجه کنند.

Page Generated in 0/0181 sec