printlogo


کد خبر: 232591تاریخ: 1400/2/2 00:00
قاتل جرج فلوید محکوم شد
شادی تاریخی آمریکایی‌ها

در یک رخداد تاریخی نادر، مردم آمریکا به خاطر محکومیت یک پلیس به جشن و پایکوبی پرداختند. روز سه‌شنبه گذشته 12 عضو هیأت‌منصفه دادگاه مینیاپولیس، مرکز ایالت مینه‌سوتا، پس از ۳ هفته جلسات متوالی، «درک چاوین» 45 ساله افسر پلیس این شهر را درباره قتل «جرج فلوید» شهروند آفریقایی‌تبار 46‌ساله مجرم شناخت. اواخر بهار پارسال بود که این افسر پلیس مینیاپولیس در یکی از مناطق جنوب شهر، فلوید را که به اتهام استفاده از اسکناس 20 دلاری تقلبی توسط چندین پلیس دیگر بازداشت شده بود، روی زمین خواباند و با گذاشتن زانویش روی گردن او به مدت 8 دقیقه، وی را خفه کرد. این رویداد موجی از تظاهرات ضدنژادپرستی و ضددولتی را در سراسر ایالات متحده باعث شد که گفته می‌شود یکی از دلایل رای نیاوردن ترامپ بوده است. به گزارش استارتریبون، ساعت 4 بعدازظهر سه‌شنبه در حالی که موج جدید تظاهرات ضدنژادپرستی پلیس آمریکا این بار در دوران ریاست‌جمهوری بایدن دوباره برپا شده بود، هزاران نفر از مردم در مینیاپولیس و ده‌ها شهر دیگر آمریکا به دنبال شنیدن حکم دادگاه که چاوین را در هر ۳ مورد اتهامی مجرم شناخته و به اشد مجازات (‌احتمالا 40 سال حبس) محکوم می‌کرد، در خیابان‌ها به شادی پرداختند. 
این در حالی است که از یک روز جلوتر در بسیاری از مناطق ایالت مینه‌سوتا و محله‌های سیاه‌پوست‌نشین ده‌ها شهر بزرگ آمریکا از نیویورک تا لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو، حالت آماده‌باش امنیتی با حضور نیروهای ویژه پلیس و گارد ملی آمریکا برقرار بود. زمانی که «پیتر کیهیل» قاضی دادگاه با کوبیدن چکش روی میز حکم چاوین را اعلام کرد، بلافاصله غریو شادی اجتماع مقابل ساختمان دادگاه در مرکز شهر که در محاصره نیروهای امنیتی بود، با تکرار کلمه «مجرم» به هوا برخاست. در همان حال اجتماعات چند هزار نفری عمدتا متشکل از سیاهان، در میدانی به نام جرج فلوید، نزدیک سکونتگاه او و همچنین مقابل فرمانداری هنپی‌کاونتی در حومه شهر که از طریق گوشی‌های‌شان از حکم با خبر شده بودند، به پایکوبی پرداختند. 
بزرگ‌ترین جشن اما در خیابان‌های هیوستون در ایالت تگزاس به چشم آمد که زادگاه و محل رشد فلوید بود. مردم که از پیش منتظر خبر بودند، پای پیاده یا با خودرو به خیابان آمده و با بوق زدن و پرچم‌های یادبود جرج فلوید هلهله سر دادند. برادر فلوید هم برابر دوربین‌های تلویزیونی و خبرنگاران نتوانست شادی خود را از گناهکار شناخته شدن قاتل برادرش پنهان کند و اشک شوق ریخت. به گزارش آسوشیتدپرس، بسیاری از مردم حاضر در خیابان‌ها حتی سفیدپوستان، با سر دادن فریادهای پیروزی، حکم مجرمیت یک دادگاه آمریکایی علیه یک افسر پلیس سفید متهم به قتل سیاه‌پوستان را نقطه عطفی در تاریخ ایالات متحده دانستند.
 حمیدرضا غلام‌زاده، خبرنگار بدون مرز، در توئیتی ضمن به اشتراک گذاشتن تصاویری از این شادی‌ها در شهر مینیاپولیس آورده است: «این شادی و اشک شوق نه برای قهرمانی ملی، بلکه لحظه اعلام جرم علیه پلیس قاتل جرج فلوید است؛ اتفاقی که برای نخستین‌بار در تاریخ آمریکا رخ می‌دهد؛ یعنی نه تنها در 1126 قتل دیگر سال 2020، بلکه در هیچ یک از ده‌ها هزار قتل ناشی از خشونت پلیس در آمریکا افسران قاتل محکوم نشده بودند». جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز که از این حکم به عنوان سلاحی سیاسی علیه جمهوری‌خواهان بویژه طیف ترامپیست‌ها بهره می‌برد، محکومیت مامور سابق پلیس مینیاپولیس را یک گام بزرگ و مهم به سوی عدالت در ایالات متحده ارزیابی کرد. بایدن ضمن اعتراف به اینکه قتل فلوید در روز روشن و مقابل چشم جهانیان انجام شده، گفت: «نژادپرستی سیستماتیک لکه‌ای بر روح ملت است». حتی رئیس‌جمهور آمریکا هم اعتراف کرد ملت این کشور از زمان جنبش حقوق مدنی در قرن گذشته تاکنون چنین چیزی ندیده بود. 

Page Generated in 0/0077 sec