printlogo


کد خبر: 232618تاریخ: 1400/2/2 00:00
تیم‌های انگلیسی از سوپرلیگ کنار کشیدند
شکست کودتا در یوفا

باشگاه‌های انگلیسی که جزو موسسان سوپرلیگ اروپا بودند، از حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند. 
سوپرلیگ فوتبال اروپا تنها ۲ روز عمر کرد و تیم‌های انگلیسی بنیان‌گذار این رقابت‌ها یکی پس از دیگری از حضور در آن پا پس کشیدند. 
ابتدا منچسترسیتی و چلسی - غیر رسمی- با عذرخواهی بابت پذیرش اولیه حضور در این رقابت‌ها اعلام کردند به کار خود ادامه نخواهند داد. سپس تیم‌های منچستریونایتد، آرسنال، لیورپول و تاتنهام به سرعت از این روند پیروی کردند. 
رسانه تیم فوتبال آرسنال خطاب به هوادارانش نوشت: «در نتیجه شنیدن صحبت‌های شما و جامعه فوتبال، طی روزهای اخیر، ما از مسابقات سوپرلیگ پیشنهادی خارج می‌شویم. ما اشتباهی مرتکب شدیم و به خاطر آن عذرخواهی می‌کنیم».
رفتار مشابهی که از سوی منچستریونایتد نیز بلافاصله رقم خورد. 
همچنین «اد وودوارد» معاون اجرایی منچستریونایتد از سمت خود استعفا کرد. 
این باشگاه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «منچستریونایتد در سوپرلیگ اروپا شرکت نخواهد کرد. ما با دقت به واکنش طرفداران خود، دولت انگلیس و سایر سهامداران اصلی گوش داده‌ایم. ما همچنان به همکاری با دیگران در سراسر فوتبال کمک می‌کنیم تا راه‌حل‌های پایدار برای چالش‌های بلندمدت بازی را ارائه دهیم».
«دانیل لوی» رئیس باشگاه تاتنهام نیز از تصمیم برای ادامه مسابقات سوپرلیگ ابراز تأسف کرد و گفت: «از اضطراب و ناراحتی ناشی از پیشنهاد سوپرلیگ اروپا پشیمان هستیم. احساس کردیم مهم این است که باشگاه ما در ایجاد یک ساختار احتمالی جدید مشارکت داشته باشد که سعی در تضمین بهتر بازی جوانمردانه و پایداری مالی داشته باشد، در حالی که پشتیبانی از هرم گسترده‌تر فوتبال را افزایش می‌دهد».
عصر دوشنبه گذشته نیز لیورپول تحت فشار هواداران خود قرار گرفت و بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن عنوان شد: «باشگاه فوتبال لیورپول می‌تواند تأیید کند حضور ما در برنامه‌های پیشنهادی برای تشکیل سوپرلیگ اروپا متوقف شده است. در روزهای اخیر، این باشگاه از طرف ذی‌نفعان اصلی، اعم از داخلی و خارجی پیام‌هایی دریافت کرده است و ما می‌خواهیم از آنها برای کمک‌های ارزشمندشان تشکر کنیم». 
همین موضوع سبب شد هیأت‌مؤسس سوپرلیگ از تعویق اجرایی کردن این بازی‌ها خبر دهد و رسماً اعلام انصراف از برگزاری بازی‌ها در چنین شرایطی کند. 
«فلورنتینو پرس» رئیس باشگاه رئال‌مادرید که ریاست سوپرلیگ اروپا را نیز بر عهده گرفته بود، از حضور در یک برنامه تلویزیونی برای توضیح درباره جزئیات برگزاری این بازی‌ها انصراف داد تا عمر یکی از جنجالی‌ترین لیگ‌های فوتبالی در قاره سبز تنها پس از ۲ روز به پایان برسد.
 
* بیانیه رسمی و آخرین تحولات سوپرلیگ اروپا
پس از خروج 6 باشگاه بزرگ اروپایی از سوپرلیگ به دلیل مخالفت شدید هواداران و فوتبال‌دوستان، سوپرلیگ بیانیه‌ای صادر کرده است که در آن بر تغییر شکل این پروژه اصرار ورزیده است. 
مقامات سوپرلیگ پس از کناره‌گیری تیم‌های انگلیسی از این طرح مناقشه‌برانگیز، در بیانیه‌ای اعلام کردند فوتبال نیازمند تغییر است. 
لیورپول، منچستریونایتد، منچسترسیتی، آرسنال، چلسی و تاتنهام، پس از واکنش شدید جهانی، همگی اعلام کردند از شرکت در پروژه بحث‌برانگیز سوپرلیگ منصرف شده‌اند. 
به نظر می‌رسد این پروژه اکنون با اختلاف موسسانش رو‌به‌رو شده است اما طراحان و برگزارکنندگان سوپرلیگ اروپا اصرار دارند هنوز می‌خواهند شاهد اجرای ساختاری جدید باشند، هر چند اعتراف کرده‌اند نیاز به تغییر شکل این پروژه دارند. 
در این بیانیه آمده است: «سوپرلیگ اروپا متقاعد شده است وضعیت موجود فوتبال اروپا باید تغییر کند. ما یک رقابت جدید اروپایی را پیشنهاد می‌دهیم، زیرا سیستم موجود کار نمی‌کند. 
هدف از پیشنهاد ما این است که اجازه دهد این ورزش ضمن ایجاد منابع و ثبات برای هرم کامل فوتبال، تکامل یابد، از جمله با کمک به فائق آمدن بر مشکلات مالی که کل جامعه فوتبال در نتیجه شیوع ویروس کرونا تجربه کرد. 
این طرح همچنین پرداخت‌های مالی تقویت شده و یکپارچه را برای تمام سهامداران و ذی‌نفعان فوتبال فراهم می‌کند. 
با وجود اعلام کناره‌گیری باشگاه‌های انگلیسی که به دلیل فشار وارد شده بر آنها مجبور به گرفتن چنین تصمیمی شدند، ما متقاعد شده‌ایم پیشنهاد ما کاملا مطابق قوانین و مقررات اروپاست، همان‌طور که امروز دادگاه نیز تصمیم به محافظت از سوپرلیگ در برابر اقدامات طرف سوم گرفت. 
با توجه به شرایط کنونی و با در نظر داشتن اهداف‌مان در ارائه بهترین تجربه ممکن به هواداران در کنار تقویت یکپارچه پرداخت‌ها برای کل جامعه فوتبال، ما باید مناسب‌ترین گام‌ها برای تغییر شکل این پروژه را دوباره بررسی کنیم».
اندکی پس از صدور بیانیه سوپرلیگ اروپا، چلسی اعلام کرد «مراحل رسمی خروج» از این برنامه بحث‌برانگیز را آغاز کرده است. تیم غرب لندن آخرین تیم از بیگ سیکس بود که با انتشار بیانیه‌ای رسمی جدایی خود از سوپرلیگ را اعلام کرد. 5 تیم دیگر جدایی خود را پیش از آن و در عصر سه‌شنبه تأیید کرده بودند. 
تصمیم باشگاه‌های لیگ برتر برای ترک سوپرلیگ در پی انتقاد گسترده هواداران، صاحبنظران، سیاستمداران و نهادهای حاکم بر فوتبال و در حالی که هواداران در خارج از استادیوم‌ها بشدت به این تصمیم اعتراض می‌کردند، اتخاذ شد. 
بازیکنان این تیم‌ها نیز به این اعتراضات پیوستند و ستاره‌های لیورپول، منچسترسیتی و منچستریونایتد ضمن محکوم کردن این تصمیم، مخالفت خود با این پروژه را اعلام کردند.
***
    اعتراف تلخ آنیلی به پایان کار رسمی سوپرلیگ اروپا     
رئیس باشگاه یوونتوس یکی از رهبران ایجاد سوپرلیگ اروپا اعتراف کرد این پروژه شکست خورده است. 
داستان برگزاری سوپرلیگ اروپا با خروج 6 باشگاه انگلیسی از این ائتلاف 12 باشگاهی به نوعی به خط پایان رسید. 
خروج انگلیسی‌ها به نظر می‌رسد اراده رهبران این تفکر از جمله آندره‌آ آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس را متزلزل کرده است. 
آنیلی در مصاحبه با رویترز اعتراف تلخی کرد و گفت: برگزاری سوپرلیگ اروپا بدون حضور تیم‌های انگلیسی غیرممکن است و این پروژه بدون آنها قابل اجرا نیست. 
با این حرف‌های یکی از رهبران برجسته سوپر‌لیگ اروپا به نظر می‌رسد رویای رئیس باشگاه رئال برای ایجاد لیگی جدید به پایان رسیده است. 

Page Generated in 0/0259 sec