printlogo


کد خبر: 232626تاریخ: 1400/2/2 00:00
اخبار

واکنش پرس تی‌وی به توئیت عراقچی
روز سه‌شنبه ساعاتی پس از پایان دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، منبع خبری شبکه «پرس تی‌وی» در وین درباره دستورالعمل آمریکا درباره نحوه رفع تحریم‌ها، گزارش داد آمریکا قصد لغو تحریم‌ها به صورت یکجا را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد اقدام به رفع موقت برخی تحریم‌ها کند. 
منبع خبری پرس تی‌وی در وین اضافه کرد: «آمریکا صرفا با یک بازه زمانی کوتاه‌مدت یک هفته‌ای برای راستی‌آزمایی موافقت کرده است که در آن به صورت نمادین چند تراکنش انجام شود». به گفته منبع خبری پرس تی‌وی در وین‌، آمریکا تاکنون راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی، زمانی برابر حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته است. 
این منبع تصریح کرد: «قصد آمریکا از عدم لغو کامل تحریم‌ها و اکتفا به رفع موقت برخی تحریم‌ها، صرفا بازگشت به برجام است تا بتواند از امکان مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند». به گفته منبع خبری پرس تی‌وی در وین، در صورت پذیرش این مکانیسم، یعنی رفع مرحله‌ای تحریم‌ها یا تمدید بی‌اثر شدن آنها در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه، علاوه بر شرطی شدن اقتصاد ایران، آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن تمدید رفع تحریم، خواسته‌های دیگر خود موسوم به برجام ۲ و ۳ را نیز به ایران تحمیل کند. 
همچنین این منبع خبری از تلاش آمریکا برای وادار کردن ایران به پذیرش رفع مرحله‌ای تحریم‌ها خبر داد. منبع مطلع خبری پرس تی‌وی در وین گفت: با فشار آمریکا و کشورهای غربی، کارگروه سومی برای مذاکرات بعدی ایجاد شده است که دستور کار آن اقدامات گام به گام ایران و آمریکا است. به گفته این منبع خبری، آمریکا تلاش می‌کند طرف ایرانی را وادار به پذیرش رفع مرحله‌ای تحریم‌ها کند تا در مقابل، به صورت مرحله‌ای، امتیازاتی از ایران بگیرد. 
اما ساعاتی پس از انتشار این خبر، عباس عراقچی، رئیس هیات ایرانی حاضر در این نشست در صفحه توئیتر خود در واکنش به خبر منتشرشده از سوی پرس تی‌‌وی در ارتباط با روند مذاکرات به نقل از یک «منبع مطلع»، نوشت: «نمی‌دانم «منبع مطلع» پرس تی‌وی در وین کیست اما هر که هست اصلا مطلع نیست». با این حال دقایقی پس از انتشار توئیت عباس عراقچی، صفحه توئیتر پرس تی‌وی در پاسخ به وی نوشت: بهتر است آقای عراقچی به جای زیر سوال بردن اعتبار منبع خبری پرس ‌تی‌وی، اعلام کند دقیقا کدام بخش از اطلاعات ارائه‌شده توسط این منبع مخدوش است».
***
کارزار فشار حداکثری آمریکا 
علیه ایران شکست خورده است
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در تازه‌ترین اظهارنظر توئیتری خود درباره برجام، درباره چرایی ضرورت احیای کامل این توافق هسته‌ای توضیح داد. 
او در توئیت اول دیروز خود نوشت: «چرا همه کشورها از احیای برجام حمایت می‌کنند؟ برای اینکه (برجام) یک عنصر کلیدی در ساختار بین‌المللی عدم اشاعه است. این توافق اگر احیا شود، می‌تواند درباره ماهیت مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران از طریق راستی‌آزمایی فراگیر آژانس بین‌المللی انرژی ضمانت‌های معتبری ارائه بدهد».
دیپلمات روس در توئیت دوم تصریح کرد: «برخی افراد با احیای برجام مخالف هستند اما آیا جایگزین واقع‌گرایانه‌ای (برای برجام) وجود دارد؟ نه (وجود ندارد). سیاست فشار حداکثری کاملا شکست خورده و فقط باعث گسترش برنامه هسته‌ای ایران به فراتر از مؤلفه‌های سال ۲۰۱۵ (سال امضای برجام) شده است. این یک واقعیت است. آیا کسی خواهان این است که این روند (توسعه برنامه هسته‌ای ایران) ادامه یابد؟»
***
نگرانی از ضربه سخنان روحانی بر تلاش تیم مذاکره‌کننده
تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا با اشاره به مواضع اخیر روحانی گفت: بشدت نگرانم سخنان روحانی همان‌طور که ۵ سال پیش، بر تلاش و قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان ضربه اساسی زد، بار دیگر تکرار شده و خسارات جبران‌ناپذیری را به ملت تحمیل کند؛ خساراتی که سال‌ها بعد، متوجه گستردگی ابعاد آنها خواهیم شد. 
دکتر سیدمحمد مرندی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تنها مسیر منطقی، پذیرش کامل تعهدات مندرج در برجام از سوی آمریکا و لغو کامل تمام تحریم‌های آمریکایی و اروپایی از تاریخ امضای برجام و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات از سوی آمریکایی‌هاست که حداقل و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، نتایج آن، بیش از ۳ ماه بعد از شروع راستی‌آزمایی مشخص خواهد شد. 
***
تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری کلید خورد
محمدحسن آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری اخیرا از سوی من تهیه و تدوین شده است و بنا داریم در این تفحص  نقش منتسبین به رئیس‌جمهور در مذاکرات برجام را بررسی کنیم. 
وی تصریح کرد: تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری در قالب 9 سوال تهیه و تنظیم شده است که تعداد زیادی از نمایندگان هم آن را امضا کرده‌اند و در روزهای آینده بررسی‌‌های آن صورت می‌گیرد و نمایندگان مجلس بنا دارند با این تحقیق و تفحص نقش رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور در حوزه‌های اقتصادی و سایر مسائل دیگر مورد بررسی قرار گیرد. همچنین از دیگر اهداف تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری، می‌توانم به بررسی بودجه‌ها و اعتبارات این نهاد و هزینه‌کرد آن و چرایی افزایش این بودجه اشاره کنم.

Page Generated in 0/0174 sec