printlogo


کد خبر: 232841تاریخ: 1400/2/8 00:00
دور دنیا

تظاهرات علیه آمریکا در ترکیه با درخواست تخلیه پایگاه‌ «اینجرلیک»
‌نمایندگان حزب ملی‌گرای ترکیه و اتحادیه جوانان ترک اعتراضاتی را در استانبول علیه اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن «کشتار ارامنه» در سال ۱۹۱۵ برگزار کردند.
 به گزارش اسپوتنیک، تظاهرات کنندگان طی این تجمع مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول از مسؤولان ترکیه‌ خواستند پایگاه هوایی اینجرلیک را تحت کنترل نیروهای مسلح ترکیه‌ درآورند. رئیس اتحادیه جوانان ترکیه تصریح کرد: این اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وجهه قانونی ندارد و اقدام بایدن در به رسمیت شناختن «کشتار ارامنه»، پایه و اساس حقوقی و تاریخی ندارد. 
وی گفت: آمریکا در اجرای طرح مهار ترکیه، وارد مرحله جدیدی شده است. اظهارات بایدن هموارکننده مسیر برای هجمه صلیبی جدید آمریکاست. مردم ترکیه در مقابل امپریالیسم آمریکا سر خم نخواهند کرد.
 در بیانیه اتحادیه جوانان، پیشنهادهایی درباره اقداماتی که ترکیه باید در واکنش به این اظهارات بایدن اتخاذ کند، مطرح شده است. در این بیانیه آمده است: ترکیه باید همکاری با کشورهای همسایه جهت رویارویی با تهدیدهای آمریکا را آغاز کند و لازم است در کنار یکدیگر همراه با مسؤولان سوری ایستاده و ضربه‌های قاطعانه‌ای علیه حزب کارگران کردستان ترکیه«پ‌ک‌ک» وارد کنیم. باید ارتش آمریکا هر چه سریع‌تر از پایگاه اینجرلیک خارج شده و کنترل ۲ پایگاه اینجرلیک و کوریجیک به نیروهای مسلح ترکیه انتقال یابد. 
***
آزادسازی محکم‌ترین و  بزرگ‌ترین دژ مأرب
روزنامه الاخبار در گزارشی با اشاره به فتح «الطلعه الحمرا» به ‌عنوان مستحکم‌ترین و بزرگ‌ترین دژ حامی شهر مأرب به ‌دست نیروهای صنعا، آورده است: فتح «الطلعه» به‌‌مثابه فرصتی برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای حرکت با سرعت بیشتر به ‌سوی شهر مأرب است. 
فتح «الطلعه الحمرا» به ‌عنوان مهم‌ترین دژ مأرب و بزرگ‌ترین آن به ‌دست نیروهای صنعا، عقربه‌های ساعت آزادسازی شهر را به سمت‌و‌سویی سوق داده است که هرگز امکان بازگشت به عقب نیست حتی اگر نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و امارات همه نیروهای خود را جمع کنند. مرحله پس از فتح «الطلعه الحمرا» مانند قبل از آن نخواهد بود، چه از حیث مواضعی که در دسترس‌تر برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خواهد بود یا امکان سیطره بر جاده امدادی راهبردی یا تسلط آتشباری بر تپه‌های باقیمانده اطراف شهر مأرب. 
با سقوط الطلعه الحمرا به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دژ حامی شهر مأرب، همه آمال و آرزوهای ائتلاف سعودی برای به ‌دست گرفتن زمام امور در جبهه‌های اطراف شهر بر باد رفت. سقوط این منطقه به‌مثابه سقوط «الجبل الاحمر» مشرف به شهر «عمران» در ۷ سال قبل بود. فتح «الطلعه الحمرا» به‌عنوان مهم‌ترین و پیچیده‌ترین دژ امکان تسلط بر جاده‌های امدادرسانی راهبردی را می‌دهد که مهم‌ترین آنها خط «صرواح ـ مأرب» است. 
***
روسیه: با دقت رزمایش ناتو را رصد می‌کنیم
وزیر دفاع روسیه درباره رزمایش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با عنوان «دفاع از اروپا» که در حال برگزاری است، گفت: این فعالیت‌های نظامی ناتو را به دقت زیر نظر داریم. سرگئی شایگو روز سه‌شنبه در جلسه شورای وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان تأکید کرد که روسیه همچنان تمرینات نظامی دفاع اروپا از جمله روند انتقال و استقرار نیروهای ناتو در اروپا را رصد می‌کند.
 وی گفت: علاوه بر این، وزارت دفاع بر انتقال تیپ ۵۳ پیاده لشکر ۲۹ گارد ملی آمریکا نظارت دارد که از ۲۵ آوریل (‌۵ اردیبهشت) وارد بندر «دورس» آلبانی شد. رزمایش مشترک چند ملیتی دفاع از اروپا برای ایجاد آمادگی استراتژیک و عملیاتی و قابلیت همکاری بین ایالات متحده، متحدان و شرکای ناتو طراحی شده است. این رزمایش از ماه گذشته میلادی (مارس/ اوایل فروردین) شروع شده و تا ژوئن (خرداد) ادامه دارد. هفته گذشته، شایگو به نیروهای مسلح این کشور دستور داد تا در صورت پیشرفت نامطلوب در رزمایش ناتو موسوم به دفاع اروپا آماده واکنش سریع باشند. واحدهای ارتش روسیه که از چند هفته پیش در حوالی مرزهای اوکراین مستقر شده بودند، از هفته پیش عقب‌نشینی از این مناطق را آغاز کردند. 
***
هک شدن اطلاعات پلیس واشنگتن
اداره پلیس واشنگتن‌دی‌سی خبر هک شدن سرور مرکزی این اداره را تایید کرد. با گذشت چند روز از این رخداد، پلیس پایتخت ایالات متحده در بیانیه‌اش آورده هنوز در حال ارزیابی ابعاد این حمله و میزان نفوذ گروه هکری به داده‌ها و اطلاعات است: «در حالی که فعالیت‌های خود را مورد بازنگری قرار می‌دهیم و می‌خواهیم تاثیر کل این حمله هکری را ارزیابی کنیم، به تحقیقات خود همراه با اف‌بی‌آی درباره این حادثه ادامه خواهیم داد».  در این بیانیه به هویت مظنونان اصلی اشاره نشده اما آسوشیتدپرس گزارش کرده یک گروه هکری باجگیر روس‌زبان مسؤولیت آن را برعهده گرفته است. گروه هکری موسوم به بابوک با پذیرفتن مسؤولیت سرقت اطلاعات حساس خواستار دریافت باج از آمریکایی‌ها شده و تهدید کرده این اطلاعات حساس را در اختیار گروه‌های تبهکار قرار خواهد داد. در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده هیچ نشانه‌ای دال بر آسیب‌پذیری ماموریت‌های پلیس واشنگتن تحت تاثیر این حمله سایبری مشاهده نشده است.

Page Generated in 0/0052 sec