printlogo


کد خبر: 232889تاریخ: 1400/2/9 00:00
دور دنیا

حماس: مخالف تعویق انتخابات هستیم
«عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس گفت: توافق گروه‌های مقاومت فلسطین در قاهره، همچنان ادامه دارد و موضع حماس نیز مخالفت با تعویق انتخابات است. وی تأکید کرد این جنبش هیچ پیشنهاد یا اشاره‌ای درباره تعویق انتخابات دریافت نکرده است. خبرگزاری شهاب نیز به نقل از القانوع گزارش داد توافق گروه‌های مقاومت فلسطین که در قاهره حاصل شد، همچنان ادامه دارد و موضع حماس نیز مخالفت با تعویق انتخابات است. وی تصریح کرد حماس همچنان در حال فراهم کردن مقدمات انتخابات است و همه گروه‌ها و لیست‌های انتخاباتی باید راه را به روی هر گونه تلاش برای تعویق انتخابات ببندند. این مسؤول حماس خاطرنشان کرد انتخابات در قدس حق ملت فلسطین است و این ملت آماده است برای پس گرفتن حق خود، وارد جنگ تازه‌ای با رژیم صهیونیستی شود. همچنین «نبیل ابوردینه» معاون نخست‌وزیر و سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد انتخابات این کشور بر اساس آنچه رام‌الله اعلام کرده، به قوت خود باقی است. ابوردینه گفت پاسخ دولت رژیم صهیونیستی تا این لحظه به انتخابات منفی است و اتحادیه اروپایی نیز درباره مطالبه برگزاری انتخابات در قدس، پاسخی دریافت نکرده است. مقامات ارشد حماس و گروه‌های مستقل فلسطینی سه‌شنبه هفته جاری بر لزوم برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن تاکید کردند و گفتند اهالی قدس با پیروزی در انتفاضه چند روز اخیر خود مقابل رژیم اشغالگر، نشان دادند می‌توانند انتخابات را هم در قدس برگزار کنند. 
***
رزمایش روسیه در دریای سیاه همزمان با ورود ناو آمریکایی به منطقه
نیروی دریایی روسیه از برگزاری رزمایش در دریای سیاه با مهمات واقعی همزمان با ورود یک ناو آمریکایی به منطقه خبر داد. ناوگان دریای سیاه روسیه در حالی رزمایش خود را در دریای سیاه آغاز کرد که یک ناو ایالات‌متحده در حال ورود به آب‌های منطقه است. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از اینترفکس، ناوگان دریای سیاه روسیه سه‌شنبه اعلام کرد «رزمناو مسکووا» رزمایشی با مهمات واقعی را با سایر کشتی‌ها و بالگردهای نظامی برگزار می‌کند. این اعلامیه ساعاتی پس از آن منتشر شد که نیروی دریایی ایالات متحده در اروپا اعلام کرد یک ناو ایالات متحده در حال حرکت به دریای سیاه برای همکاری با متحدان و شرکای ناتو در منطقه است. روسیه می‌گوید ایالات متحده و ناتو در حال دامن زدن به تنش‌های نظامی در اروپا هستند. بنا بر برخی گزارش‌ها افزایش نیروهای روس نزدیک مرز اوکراین، بخشی از تمرینات در پاسخ به رفتار تهدیدآمیز ناتو است. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه سه‌شنبه گفت روسیه نیروهای خود را از مرز اوکراین به دلیل فشار خارجی عقب نکشیده، بلکه بنا به صلاح‌دید خود این نیروها را جابه‌جا کرده است. شویگو گفت: «اقدامات ایالات متحده و ناتو در اروپا برای افزایش آمادگی رزمی نیروها و تقویت حضور آنها به افزایش خطر نظامی کمک می‌کند». 
***
بلینکن: آمریکا از افغانستان دست بر نمی‌دارد!
وزیر خارجه آمریکا گفت یک سناریوی احتمالی و قطعی وجود دارد به این صورت که اگر آمریکا تمام سربازانش را از افغانستان خارج کند، طالبان اوضاع در این کشور را به دست می‌گیرد یا افغانستان وارد جنگ داخلی می‌شود. آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اذعان داشت اگر آمریکا تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند که بر اساس توافق صلح بین دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و طالبان در فوریه ۲۰۲۰ بر آن تاکید شده است، افغانستان وارد جنگ داخلی شده یا طالبان کنترل افغانستان را به دست می‌گیرد. بلینکن گفت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد همه سناریوها را در نظر بگیرد و همچنین تاکید کرده آمریکا از افغانستان دست بر‌نمی‌دارد و به حمایت قاطع از این کشور حتی پس از خروج نیروهای آمریکایی ادامه می‌دهد. بلینکن همچنین نگرانی‌های مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را مدنظر قرار داد و اذعان داشت ناآرامی‌ها یک پیامد احتمالی است و ادامه داد: هیچ کس از وقوع جنگ داخلی مجدد در افغانستان بویژه مردم این کشور نفع نمی‌برد. وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه بازیگران منطقه‌ای از نفوذ خود برای کمک به ثبات و حفظ آن در افغانستان استفاده کنند، ادامه داد: فکر نمی‌کنم دولت کابل و طالبان به دنبال وقوع درگیری‌های مجدد در افغانستان باشند، حتی کشورهای همسایه افغانستان و منطقه نیز از این مساله نفعی نمی‌برند، به همین دلیل آنها باید به حفظ ثبات در این کشور کمک کنند. 
***
مرگبارترین روز هندوستان
هند با  زدن رکورد بین‌المللی تعداد روزانه مبتلایان به کرونا، مرگبارترین شبانه‌روز در تاریخ معاصر خود را تجربه کرد. دومین کشور پرجمعیت جهان که در عین حال بزرگ‌ترین جامعه فقیر در کره خاکی را دارد، طی 24 ساعت منتهی به صبح چهارشنبه گذشته، 360960 مورد جدید ابتلا به ویروس «کووید-19» را به ثبت رساند. بدین ترتیب هند در حالی پس از آمریکا، آلوده‌ترین کشور به ویروس «کووید-19» با 18 میلیون مبتلا محسوب می‌شود که نظام بهداشتی‌اش در آستانه فروپاشی بوده و میزان تست‌های کرونا نیز بشدت کاهش یافته است. دیروز تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در شبه‌قاره با ادامه بحران کمبود دستگاه‌ها و کپسول اکسیژن، تجهیزات پزشکی و کارکنان بخش درمان از مرز 200 هزار نفر عبور کرد و در عین حال مرگ 3293 مبتلا در یک روز رکوردی تاریخی برجا گذاشت. همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تاکنون ابتلا به کرونای جهش‌یافته هندی در 17 کشور دیگر جهان شناسایی شده است.

Page Generated in 0/0188 sec