printlogo


کد خبر: 232890تاریخ: 1400/2/9 00:00
رهبر حزب یمینا در کنست، رژیم صهیونیستی را در لبه پرتگاه هرج‌ومرج دانست
باج نتانیاهو به گانتس برای بقا

چرخه معیوب انتخابات بی‌نتیجه و دولت‌های ضعیف ائتلافی محکوم به شکست در رژیم صهیونیستی در حال تکرار است. بنیامین نتانیاهو، رهبر فاسد و سرکش حزب لیکود بار دیگر با رقیب سیاسی‌اش بنی گانتس، یک دولت ائتلافی سست تشکیل داد که در آن برخی وزارتخانه‌های کلیدی مانند جنگ و دادگستری به ائتلاف آبی و سفید تعلق می‌گیرد. به عبارت دیگر نتانیاهو حتی بیش از دولت ائتلافی فروپاشیده ۶ ماه اخیر به گانتس باج داده است. این همان وضعیتی است که سیاستمداران ارشد صهیونیست از رئیس فعلی رژیم تا مدیران سابق نظامی - امنیتی و نخبگان و رهبران اجتماعی یهودی بویژه در یک سال اخیر درباره ادامه آن هشدار داده‌اند. پس از رد پیشنهاد حزب لیکود برای انتصاب یکی از نزدیکان نتانیاهو- نخست‌وزیر قبلی و مسؤول تشکیل کابینه جدید- به عنوان وزیر دادگستری در جریان نشست روز سه‌شنبه برای تشکیل کابینه جدید، دست آخر نتانیاهو دیروز، چهارشنبه مجبور به واگذاری این وزارتخانه به ائتلاف راست و چپ میانه به رهبری گانتس، فرمانده اسبق ارتش رژیم و وزیر جنگ کابینه چرخشی پیشین شد. 
وزیران حزب لیکود و احزاب راستگرای متحدشان در ابتدا می‌خواستند اوفیر اکونیس، از اعضای حزب را به عنوان وزیر دادگستری معرفی کنند اما آویخای مندلبلیت، دادستان کل و مشاور حقوقی کابینه رای‌گیری آنها را غیرقانونی دانست، زیرا از تایید گانتس، نخست‌وزیر تناوبی- طبق قرارداد سیاسی نوشته شده در کابینه قبلی با نتانیاهو- برخوردار نیست. از یک طرف نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی جدید و بقا در پست نخست‌وزیری به گانتس، دشمن خود که صریحا صلاحیتش را زیر سوال می‌برد و کرسی‌های حامی او در کنست نیاز دارد و از طرف دیگر می‌خواهد با کنترل وزارت دادگستری پرونده‌های فساد مفصل خود موسوم به 1000 تا 4000 را مختومه کرده و از محاکمه شدن رهایی یابد. 
نتانیاهو در حین مذاکره برای تشکیل کابینه، از دادگاه قدس اشغالی که پرونده فسادش در آن جریان است، تقاضای مهلت ۴۸ ساعته‌ برای دستیابی به تفاهم‌ با گانتس کرده بود اما رقیب او کوتاه نیامد و در حالی که هر لحظه ممکن بود ماموریت تشکیل کابینه از نتانیاهو سلب شود، سرانجام گانتس موفق شد این وزارتخانه کلیدی را از رئیس کابینه باج بگیرد. روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت دیروز به نقل از میخاییل ملخیالی، رئیس فراکسیون حزب افراطی «شاس» در کنست نوشت نتانیاهو در آستانه تشکیل دولت است. 
نتانیاهو در ۳ ماه گذشته از انتصاب گانتس برای پست وزارت دادگستری خودداری می‌کرد و جلسه اخیر دولت برای رای‌گیری درباره تعیین وزیر دادگستری هم با جنجال همراه بود اما نتانیاهو سرانجام تسلیم شد تا جلوی تخریب هر چه بیشتر چهره سیاسی‌اش را در فضای سیاسی سرزمین‌های اشغالی بگیرد. این زد و بند سیاسی در کابینه احتمالا باعث می‌شود او فعلا از محکومیت قاطع درباره پرونده‌های فسادش قسر در برود ولی قطعا در آینده نزدیک، گانتس از وزارت دادگستری برای فشردن گلوی رقیب خود بهره خواهد برد. در همین حال نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا که از خلف وعده حزب لیکود برای تشکیل دولت ائتلافی عصبانی است، در یک تسویه‌حساب آشکار نسبت به نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به لبه پرتگاه هرج‌و‌مرج هشدار داد. او مشخصا به تقابل و اختلافات در کابینه پس از جنجال در رای‌گیری برای پست وزارت دادگستری واکنش نشان داد و گفت در لحظه حساس کنونی، اسرائیل بشدت به یک دولت پایدار و کارآمد نیاز دارد. مرکز مطالعات راهبردی «مدار» یک اندیشکده فلسطینی در رام‌الله، هرج‌و‌مرج سیاسی در بالاترین سطوح رژیم صهیونیستی طی یک سال اخیر را به منزله نقطه ضعفی دانست که منجر به کاسته شدن قلدری این رژیم در جبهه‌های بیرون خواهد شد و فرصت مبارزه فلسطینی‌ها را تقویت خواهد کرد.

Page Generated in 0/0066 sec