printlogo


کد خبر: 232913تاریخ: 1400/2/9 00:00
رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به پرسش «وطن امروز» درباره عملکرد شورای شهر تهران:
شورای شهر پنجم تکرار نشود

گروه اجتماعی: شورای شهر به عنوان یک دولت محلی از جایگاه بالایی در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه فعالیت‌های شهر برخوردار است؛ بر همین اساس رویکردهای اتخاذشده از سوی این شورا می‌تواند تاثیری مستقیم در نوع خدمات ارائه‌شده در شهر داشته باشد. 
متاسفانه در دوره پنجم مدیریت شهری بیش از آنکه شورای شهر را نماینده‌ای برای مردم ببینیم، این شورا در نقش شورای شهرداری به ایفای نقش پرداخت و عملا از ماهیت کاری خود جا ماند، تا جایی که پرونده کاری این دوره از مدیریت شهری تهی از هر گونه اقدام موثر در سطح شهر شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، علیرضا احمدی، رئیس شورای عالی استان‌ها در نشست خبری روز گذشته که به مناسبت نهم اردیبهشت‌ماه روز ملی شوراها برگزار شد، با اشاره به اینکه شوراهای شهر و روستا، مدیران اجرایی شهرها و روستاها را انتخاب می‌کنند، اظهار کرد: این امر بسیار مهمی است و هر اتفاقی در شهرها و روستاها رخ می‌دهد، در نتیجه عملکرد مدیر اجرایی آنهاست. 
وی تصریح کرد: شاید همیشه نگاه‌مان به دولت است که در فلان استان و شهر چه کرده است اما غافل از خدماتی هستیم که توسط شوراها و شهرداران در سطح کشور ارائه می‌شود و مردم مستقیما با این خدمات در ارتباط هستند. از جمله این خدمات می‌توان به حوزه فضای سبز، آرامستان‌ها، اقدامات عمرانی و... اشاره کرد که شهرداران و شوراها نقش بسزایی در این پروژه‌ها و خدمات دارند و نباید نادیده گرفته شوند. 
رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: شوراها در شهرها و روستاها اجزای متشکل‌کننده کشور هستند و در واقع قسمت اعظمی از خدمات در شهرها و روستاها توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ارائه می‌شود. البته نمی‌توان دولت را انکار کرد، چرا که دولت نقش عمده‌ای در حوزه اعتبارات و تقسیم آن و اجرای پروژه‌های کلان دارد و امیدواریم با عنایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بزودی طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی به نتیجه برسد و قطعا با تصویب این طرح، خدمات خوبی به صورت واحد به مردم ارائه خواهد شد. 
احمدی اضافه کرد: امیدواریم دولت نیز با تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی، یکسری از خدماتی را که در اختیار خود دارد به نمایندگان مردم در شهرها و روستاها واگذار کند. 
وی در ادامه با اشاره به فعالیت شوراها در سال‌های گذشته، گفت: شوراها در چندین دوره تجارب خوبی به دست آورده‌اند و تلاش شده است خدمات‌رسانی صادقانه به مردم داشته باشند و در این مسیر حرکت می‌کنند. 
 
* تغییر روش در بررسی صلاحیت‌ها
رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه با اشاره به ارائه طرحی برای تقویت شوراها گفت: شورا یک ظرف است و فردی که به عنوان عضو شورا انتخاب می‌شود مظروف است، بنابراین این مظروف است که می‌تواند شورا را تضعیف یا تقویت کند. تضعیف شوراها از طریق خود شوراها انجام می‌شود و نباید افراد ناکارآمد روی صندلی‌ها بنشینند و از قانون نباید عدول کنیم. عدول از قانون باعث تضعیف شوراها می‌شود. 
احمدی درباره روال بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای شوراهای شهر و روستا برای دوره ششم گفت: در این دوره بررسی صلاحیت‌ها متفاوت شده و صلاحیت‌ها با شیوه بهتری مورد بررسی قرار می‌گیرد، لذا امیدواریم افراد توانمند و کارآمدتری به عرصه شوراهای کشور ورود کنند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «وطن‌امروز»، شورای پنجم را شورای فاقد کارنامه موفق ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم شورای ششم به‌مراتب بهتر از شورای پنجم عمل کرده و خدمات مناسب‌تری به شهروندان ارائه شود. 
 
* ورود شورای عالی استان‌ها به پرونده سوء‌استفاده در تزریق واکسن‌ در آبادان
چندی پیش خبرهایی در زمینه سوءاستفاده تعدادی از مدیران شهری آبادان از سبد سهمیه پاکبان‌ها در تزریق واکسن کرونا به گوش رسید که موجی منفی را در جامعه ایجاد کرد. در همین رابطه رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: شورای عالی به هر اتفاق در حوزه شوراها و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واکنش نشان می‌دهد و در رابطه با موضوع اشاره شده نیز در همان ابتدا پیگیری‌های لازم انجام شد و در واقع نه‌تنها نسبت به این موضوع بلکه سایر موضوعات نیز بی‌تفاوت نیستیم و اگر تخلفی صورت بگیرد از طریق دستگاه قضایی پیگیری می‌کنیم تا این موضوع سریعا انجام شود، در رابطه با این موضوع همین اتفاق صورت گرفت. 
احمدی ادامه داد: خوشبختانه در این دوره از شورای عالی استان‌ها و در یک سال گذشته تعاملات خوبی با مجموعه قوه ‌قضائیه داشته‌ایم و در نهایت امضای چندین تفاهمنامه صورت گرفته است که این موضوع در تصریح و رسیدگی به تخلفات و شکایات موثر است. 
 
* تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارکنان شهرداری‌ها در سطح کشور، چگونگی تبدیل وضعیت شغلی آنان است بر همین اساس یکی از محورهای سوال در نشست خبری رئیس شورای عالی استان‌ها همین موضوع قرار گرفت.
وی در این رابطه گفت: نباید نسبت به امور مردم بی‌تفاوت باشیم بویژه پرسنل شهرداری‌ها و در این رابطه نیز بنده با آقای جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نشستی داشتم و ایشان نیز نسبت به این موضوع، این دغدغه را داشتند و در واقع باید بلاتکلیفی در نیروهای شهرداری حل‌و‌فصل شود که در همین زمینه وزارت کشور دستورالعملی دارد اما نوع استخدام و تبدیل وضعیت در شهرداری تهران با سایر شهرداری‌ها متفاوت است. 
رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه با اشاره به اصلاح مجدد آیین‌نامه حفظ باغات و فضای سبز، خاطرنشان کرد این آیین‌نامه یک بار اصلاح شد اما گزارشاتی در ارتباط با فساد و رانت به دست آوردیم و با توجه به این گزارشات، مجددا این آیین‌نامه با همراهی کارشناسان مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفت و در واقع منافذ فساد را بستیم. 
احمدی اظهار امیدواری کرد با تصویب آیین‌نامه حفظ باغات و فضای سبز، از تخریب باغات در شهر تهران جلوگیری شود. 
وی ادامه داد: همچنین با توجه به موانع و مشکلاتی که در رابطه با حفظ باغات وجود داشت تلاش شد تا یک قاضی در کمیسیون ماده ۷ اضافه شود و این امر در راستای حفظ باغات و فضای سبز انجام شده است. 
 
* برخورد با کاندیداهای متخلف
رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای نظارت و همچنین برخورد با افرادی که از امکانات شورای عالی استان‌ها برای انتخابات پیش رو استفاده می‌کنند انجام شده است گفت: عدم استفاده از امکانات بیت‌المال در انتخابات یک تکلیف قانونی است و شرعا هم حرام است و چنانچه این موضوع به عنوان یک تخلف ثبت و پس از بررسی تعیین شود با آن برخورد می‌شود و حتی صلاحیت کاندیدای متخلف نیز زیر سوال می‌رود؛ در واقع نظارت ما در این حوزه بستگی به گزارشات مردمی دارد. همچنین دستگاه‌های نظارتی در هر بخش شهرستان و استان نظارت می‌کنند و نظارت مستقیم را انجام می‌دهند اما ما به عنوان عالی‌ترین نهاد شورا، یک سامانه را اعلام کرده‌ایم و مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف آن را در سامانه ثبت کنند و به‌سرعت به آن رسیدگی خواهد شد. 
احمدی همچنین با اشاره به قوانین تصویب‌شده در رابطه با شوراها، گفت: قوانین خوبی در شوراها داریم البته خلأ‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود. همچنین موضوعی که باعث تضییع شوراها می‌شود، خود افراد هستند و باید به‌گونه‌ای کار کنیم که این اتفاق نیفتد؛ باید صادقانه به مردم خدمت کنیم و رفتارهای پوپولیستی خوب نیست.

Page Generated in 0/0057 sec