printlogo


کد خبر: 232919تاریخ: 1400/2/9 00:00
اخبار

جزئیات مالیات انواع سیگار و تنباکو
معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی جزئیات مالیات و عوارض واردکنندگان و تولیدکنندگان محصولات دخانی را تشریح کرد. محمد مسیحی اظهار داشت: در اجرای قانون بودجه سال 1400، تولیدکنندگان و واردکنندگان سیگار و تنباکو مکلفند در پایان هر دوره مالیاتی علاوه بر تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، ویژه همه عرضه‌کنندگان سیگار و محصولات دخانی، اظهارنامه موضوع ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه را نیز تسلیم و مالیات متعلقه را پرداخت کنند. وی تصریح کرد: در اجرای ماده 73 قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه، از ابتدای سال 1400 به قیمت خرده‌‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ 250 ریال، تولید داخل با نشان (برند) بین‌المللی مبلغ 500 ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ 1500 ریال و هر بسته 50 گرمی تنباکوی قلیان داخلی 33 هزار ریال به عنوان مالیات و هر بسته 50 گرمی تنباکوی وارداتی 100 هزار ریال به عنوان حقوق ورودی اضافه می‌شود. مسیحی افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است در اجرای حکم تبصره یک ماده 20 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات متعلق به واردات محصولات دخانی را قبل از ترخیص از واردکنندگان کالا‌های مزبور وصول و در پروانه‌های گمرکی یا فرم‌های مربوط حسب مورد درج کند. 
***
پیاز از کاه ارزان‌تر شد
عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی با انتقاد از شورای اقتصاد برای تعیین قیمت ۵۹۶ تومانی خرید تضمینی هرکیلوگرم پیاز گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم از این محصول ۲۰۰۰ تومان است؛ این شرایط باعث شده برخی کشاورزان از برداشت پیاز از اراضی کشاورزی خودداری کنند. محمدعلی پیراسته، عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور به تسنیم گفت: روزگار پیازکاران سیاه شده است و محصولی که برای تولید آن هزینه زیادی شده به قیمت ناچیزی خریداری می‌شود به طوری که برخی کشاورزان حتی قید برداشت محصول خود را زده‌اند. وی افزود: تنها در جنوب استان کرمان 15 هزار و 750 هکتار پیاز کاشته شده است و از هر هکتار در این منطقه 35 تا 70 تن برداشت می‌شود. عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: هزینه‌هایی که کشاورز برای هر هکتار متحمل می‌شود با در نظر گرفتن تمام هزینه‌های تولید از جمله اجاره زمین، ادوات کشاورزی، کاشت، داشت و برداشت و بازار‌رسانی 140 میلیون در هر هکتار است؛ آزاد‌سازی قیمت نهاده‌های تولید و گرانی دلار هزینه‌های تولید را بشدت افزایش داده است. وی تصریح کرد: کشاورزان خرد معمولا 4 تا 5 هکتار و کشاورزان عمده بالای 100 هکتار کشت دارند و برای جبران ضرر و زیان آنها لازم است زمینه صادرات محصولات آنها فراهم شود. این مقام صنفی گفت: تعیین قیمت 596 تومان برای پیاز توسط دولت با هزینه تمام‌شده 2000 تومان پیاز همخوانی ندارد و قیمت آن از کاه نیز ارزان‌تر است. پیراسته با اشاره به در پیش بودن گرما گفت: این امر باعث می‌شود پیاز رسیده و بزرگ شود و بازارپسندی خود را از دست بدهد؛ تنها در 7 شهرستان در جنوب استان کرمان 100 هزار تن تا امروز خرید تضمینی شده است و طرح دوم تولید پیاز نیز در حجمی بالغ بر 300 هزار تن به بازار می‌آید. رئیس نظام صنفی کشاورزی جنوب استان کرمان در واکنش به اینکه چرا بیشتر از نیاز بازار پیاز کاشته می‌شود که امروز کشاورزان با این شرایط رو‌به‌رو شوند، گفت: الگوی کشت رعایت نمی‌شود و ما نمی‌توانیم به کشاورز بگوییم چه محصولی بکارد و  نکارد.  
***
تولید و صادرات؛ شرط اصلی صندوق توسعه برای قرارداد با بانک‌ها
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: بر اساس قانون و به منظور اجرای شعار سال، شرط اصلی ما در انعقاد قرارداد با بانک‌ها، سرمایه‌گذاری مالی برای تولید محصولات در داخل بویژه انجام صادرات است در غیر این صورت صندوق توسعه ملی منابعی را به بانک‌ها تخصیص نخواهد داد. مرتضی شهیدزاده در تشریح سیاست‌های این صندوق در سال جاری برای تقویت تولید گفت: سیاست ما بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری درباره تولید برنامه‌ریزی شده است که در این راستا یکسری مقررات مورد نیاز را تدوین کرده‌ایم و قرار است برای تصویب به هیات امنای صندوق ارائه شود. وی با اشاره به حمایت صندوق توسعه ملی از توسعه صنعت داخلی هم اظهار کرد: بر اساس قانون، شرط اصلی ما در انعقاد قرارداد با بانک‌ها، هزینه‌کرد و سرمایه‌گذاری مالی برای تولید محصولات در داخل بویژه انجام صادرات است، در غیر این صورت صندوق توسعه ملی منابعی را به بانک‌ها تخصیص نخواهد داد. 

Page Generated in 0/0142 sec