printlogo


کد خبر: 232930تاریخ: 1400/2/9 00:00
اخبار

با حکم فرمانده معظم کل قوا  انجام شد
انتصاب فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در حکمی امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده را به فرماندهی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله منصوب کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری متن حکم فرمانده کل قوا به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده
نظر به تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده و پیشنهاد فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، شما را به سمت فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله منصوب می‌کنم.
رویکرد هم‎افزایی و تحولی برای دفاع نفوذناپذیر از آسمان کشور با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت نیروهای مسلح و کشور و تقویت شبکه یکپارچه و به‌روز فرماندهی و کنترل پدافند هوایی، مورد انتظار است.
از تلاش‌ها و خدمات ارزنده‌ امیر سرلشکر موسوی در دوره مسؤولیت تشکر می‌کنم.
توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت دارم.
سیدعلی خامنه‌ای/ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
***
FATF یک نهاد کاملا امنیتی است، نه اقتصادی
سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی، در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس، درباره نهاد FATF گفت: نهادهایی مانند FATF مراکزی هستند که به ظاهر کارکرد «اقتصادی» دارند و به ظاهر برای تسهیل مناسبات اقتصادی سالم کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند اما در واقع اینها نهادهای کاملا «امنیتی» هستند که از طریق ابزار اقتصاد، می‌خواهند سلطه «سیاسی» خود را بر دیگر کشورها تحکیم کنند بنابراین اگر ما بخواهیم الزامات مدنظر چنین گروه‌هایی را بپذیریم و مثلا عضو کنوانسیون‌هایی مانند پالرمو و CFT شویم، آنها نیز باید الزامات ما را بپذیرند. در مواجهه با نهادهایی مانند FATF توجه به چند نکته اهمیت حیاتی دارد؛ از جمله صبغه و سابقه و هدف این نهادها که نشان می‌دهد پرونده سفید و خوبی ندارند و دیگر، توجه به این نکته که ما در تعامل با این نهادها باید هوشمندانه و از سر عزت، حکمت و مصلحت عمل کنیم نه از سر انفعال. کما اینکه درباره دیگر معاهدات نیز ما باید منافع‌مان را در قبال آنها بهینه کنیم که وقتی محدودیتی را می‌پذیریم، باید حتما مزیت و امتیازی را هم به دست بیاوریم؛ علاوه ‌بر این باید از ظرفیت حقوقی و سیاست حقوقی مشخصی که سازگار با قانون اساسی ما است، بهره بگیریم و بر اساس آن حرکت کنیم و توجه داشته باشیم که این نهادها دارای ماهیت دوگانه هستند و ماهیت اصلی آنها امنیتی است و مخالفان و موافقان باید با یک نگاه راهبردی به این مسأله نگاه کنند. 
***
تعلیق تحریم‌ اقتصاد را به چالش می‌کشد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر تعلیق تحریم‌ها را بپذیریم، کل اقتصاد کشور با تصمیمات کوتاه‌مدت گره می‌خورد و دیگر امکان تصمیم‌گیری راهبردی و بلندمدت در اقتصاد کشور وجود ندارد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: آمریکایی‌ها به دنبال تغییر مفاد برجام - که تعهدات قطعی آنها بوده است- هستند. اگر جمهوری اسلامی فقط یک بند از تغییرات برجام را بپذیرد، فروپاشی توافق برجام درباره توافق طرفین مبنی بر لغو تحریم‌ها آغاز می‌شود و این به ضرر ایران است، زیرا جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده اما طرف آمریکایی به تعهدات خود عمل نکرده است. وی با بیان اینکه آمریکا از این ابزار برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد کرد، گفت: در حال حاضر ایران در دنیا اعلام می‌کند ما به تعهدات برجامی خود عمل کرده‌ایم اما آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است و لغو تعهدات خود را طبق قانون در دستور کار قرار می‌دهد اما در حالت تعلیق تحریم‌ها، ابزار قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در وادار کردن دشمن از دست ایران خارج می‌شود و ایران در مذاکرات مقابل دشمنان بی‌سلاح خواهد بود. چنین توافقی زیر سوال بردن منافع ملی است.  
***
تأکید پکن بر لزوم برداشتن نخستین گام از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام
 «وانگ چون»، نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پس از برگزاری نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام برای احیای این توافق بر اهمیت توالی بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات‌شان در توافق هسته‌ای تاکید کرد و گفت: این مساله در درجه اول برای «احساس عدالت» قرار دارد. وی افزود: این دولت سابق آمریکا بود که به طور یکجانبه از برجام خارج شد و فشار حداکثری علیه ایران اعمال کرد که منجر به بروز بحران کنونی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران شد. از این رو آمریکا ابتدا باید تمام تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های ثالث را لغو کند. این کلید موفقیت مذاکرات وین است. تمام طرف‌ها باید ابتدا روی این موضوع اساسی تمرکز و آن را حل‌وفصل کنند. به طور همزمان، کمیسیون مشترک باید چگونگی راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها توسط آمریکا را مورد بررسی قرار دهد. وانگ چون درباره روند مذاکرات وین به شینهوا گفت: مذاکرات کمیسیون مشترک درباره از‌سرگیری تعهدات آمریکا و ایران وارد هفته چهارم شده است. این هفته بسیار مهم خواهد بود. وی گفت: مذاکرات وین به پیشرفت‌های مهمی دست یافته اما هنوز برخی اختلافات اساسی وجود دارد که باید رفع شود. این دیپلمات چینی همچنین بیان کرد: پکن امیدوار است تمام شرکت‌کنندگان در این مذاکرات به روند کنونی رایزنی‌ها در وین ادامه دهند، به مسیر درست و اتفاق نظر به دست آمده پایبند باشند و به شکلی خستگی‌ناپذیر برای رسیدن به هدف اصلی مذاکرات تلاش کنند.

Page Generated in 0/0059 sec