printlogo


کد خبر: 232936تاریخ: 1400/2/11 00:00
آثار منتخب هنرمندان ۶۶ کشور در مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» به نمایش درآمد
هنرمندانی که فلسطین را تنها نگذاشتند

گروه فرهنگ و هنر: هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی کشور طی سال‌های اخیر با شرکت در جشنواره‌ها و مسابقه‌های مختلف، تلاش خود را کرده‌اند تا از ابزار هنر خود برای اعلام انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی بیشترین بهره را ببرند. یکی از مهم‌ترین این جشنواره‌ها «مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر فلسطین تنها نیست» است که جدیدترین دوره آن این روزها از سوی حوزه هنری برگزار می‌شود؛ هنرمندان ۶۶ کشور با آثارشان در مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» به عنوان نماینده ملت خود حضور یافتند و از مردم مظلوم فلسطین حمایت و برابر ظلم ایستادگی کردند. از سوی دیگر نمایشگاه آثار منتخب مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» که از ۲۳ فروردین‌ماه و همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در گالری ابوالفضل عالی و گالری خانه حوزه هنری به نمایش گذاشته شده است، تا ۱۷ اردیبهشت و همزمان با روز جهانی قدس پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره نمایشگاه گزیده آثار مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» گفت: حضور کیفی و هنرمندانه نمایندگانی از ۶۶ کشور جهان با آثار هنری‌شان است. وی ادامه داد: همان‌طور که همه می‌دانند نقشه شوم عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس و سازش با آن از سوی اتاق‌های فکر صهیونیستی و آمریکایی طراحی شده است که در پی آن برخی دولت‌های ذلیل منطقه با پذیرش طرح سازش در پیشروی آن مشارکت کردند. خیانت دولت‌های یادشده از یاد و خاطر مردم منطقه و تمام آزادی‌خواهان و مدافعان مظلومان نخواهد رفت. هنرمندان، فطرت پاک و پرطراوت هر جامعه‌ای هستند که با اقدام هنری و حضور بموقع خود بار دیگر به همه جهانیان یادآور شدند به معنای واقعی کلمه فلسطین تنها نیست. رئیس حوزه هنری، فلسطین را مساله اول جهان اسلام و منطقه دانست و گفت: ان‌شاءالله فلسطین بزودی به صورت کامل و برای همیشه از چنگال ظالمان آزاد می‌شود. جشن آزادی فلسطین از سوی مردم آن و تمام آزادی‌خواهان جهان به فضل الهی و با مجاهدت همه جهادگران و مدافعان مظلومان عالم بزودی برپا می‌شود. 
وی در پایان گفت: این رویدادها و مسابقه‌ها بهانه‌ای است برای یادآوری به کسانی که فکر می‌کنند با بازی‌های کودکانه سیاسی می‌توانند آرمان فلسطین را به دست فراموشی بسپارند. می‌خواهم به این کشورها و سردمداران آنها یادآوری کنم جغرافیای سیاسی و امنیتی در منطقه ما تغییر کرده و دوران بزن دررو تمام شده است. اگر اینان بازی سیاسی علیه فلسطین را شروع کنند، همه هنرمندان با زبان فرهنگ به این لکه ننگ و خیانت پاسخ درخوری خواهند داد. بزودی شرایط تغییر خواهد کرد اما همه سازشکاران باید بدانند روابط با یک رژیم اشغالگر و انسان‌کش غیرقابل بخشش است. حوزه هنری تلاش خواهد کرد بانی چنین مسابقات و رویدادهای فرهنگی- هنری باشد تا با صدای بلند به اقصی نقاط این کره خاکی پیام «فلسطین تنها نیست» را مخابره کند. 
همچنین سید‌مسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره چنین رویدادهایی گفت: ما در بخش دوم آخرین دوره «مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر فلسطین تنها نیست» به بحث موجودیت فلسطین تاکید داشتیم. در جریان جنگ دوم جهانی عاملان جنگ مشخص بودند و سوال اینجاست که چرا سرزمینی از همان کشورهای عامل جنگ به یهودیان داده نشد. این یک سوال جدی است که باید به آن پاسخ داده شود. 
وی ادامه داد: بحث بعدی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. همه اما باید بدانند بحث عادی‌سازی این روابط باعث نمی‌شود فلسطین تنها بماند. بد نیست بدانید مردم همین کشورهایی که از در دوستی با رژیم صهیونیستی درآمده‌اند، از این اتفاق بسیار ناراضی و مخالف آن هستند. از طرف دیگر اینکه کشورهای عربی اعلام می‌کنند به شکل جدی کنار فلسطین ایستاده‌اند، یک ادعای مضحک است. به همین خاطر بخشی تحت عنوان سازشکاران در این مسابقه داشتیم که به کاریکاتور اختصاص داشت و شروع این اتفاق از حرکت و سازش انورسادات با رژیم صهیونیستی آغاز شد. این هنرمند ادامه داد: نکته آخر اینکه آزادی بیان با مصادیق موجود در کشورهای غربی همخوانی ندارد و می‌بینیم که سختگیرانه‌ترین مجازات‌ها برای هولوکاست و نفی آن در نظر گرفته شده است و در نتیجه شاهد این هستیم که آزادی بیان رویه‌ای دوگانه دارد. به عنوان مثال، شارلی‌ابدو یک نشریه زرد و پرحاشیه بود و همیشه به اتفاقات جنجالی رو می‌آورد. توهین چند وقت پیش این نشریه به اسلام نیز قلب میلیاردها انسان را جریحه‌دار کرده و این مصداق آزادی بیان نیست، از سوی دیگر شاهد هستیم این آزادی بیان دروغین به برخی کشورهای عربی هم رسوخ کرده است. به عنوان مثال یک کاریکاتوریست اردنی به نام «عماد حجاج» کاریکاتوری را درباره عادی‌سازی رابطه امارات و رژیم صهیونیستی کشید که بلافاصله به زندان رفت. شجاعی‌طباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست در بخش دیگری از سخنانش گفت: فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» مهرماه ۹۹ منتشر و یک بار هم به دلیل استقبال زیاد مهلت ارسال آثار تا پایان آذرماه همان سال تمدید شد. این مسابقه بین‌المللی در ۲ بخش «کارتون و پوستر» و «کاریکاتور» برگزار شد که در بخش کارتون و پوستر موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مدنظر بود و موضوع بخش کاریکاتور این مسابقه نیز به «سازشکاران» اختصاص داشت. 
وی با اشاره به اینکه ۶۹۰ هنرمند از ۶۶ کشور جهان در این مسابقه شرکت کردند، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از ۶۹۰ هنرمند جهانی در مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» شرکت کردند که نمایشگاه گزیده‌ای از این آثار در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست. بیشترین آثار از کشور ترکیه با ۶۲ اثر و سپس اندونزی و چین هر کدام با ۴۲ اثر ارسال شد. در بخش کارتون ۷۹۸ اثر، پوستر ۳۰۲ اثر و در بخش کاریکاتور ۲۰۴ اثر به مرحله اول راه پیدا کردند که همه این آثار به صورت آنلاین در سایت ایران کارتون به نمایش درآمد و بازدید بالایی داشت، همچنین ۲۳۷ هنرمند ایرانی در بخش‌های مختلف این مسابقه بین‌المللی شرکت کردند که بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد هنرمندان کشورمان حساسیت‌شان نسبت به بحث مقاومت در عرصه بین‌الملل زیاد است. دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» درباره برپایی نمایشگاه در کشورهای مختلف گفت: خوشبختانه ۸ کشور این آثار را به شکل فیزیکی و حضوری به نمایش خواهند گذاشت. کشورهایی مثل لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، اندونزی، مالزی و ترکیه نمایشگاه‌هایی با محوریت این آثار برگزار خواهند کرد. 
گفتنی است، مراسم اختتامیه مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» روز جمعه ۱۷ اردیبهشت‌ماه به صورت مستقیم از شبکه افق سیما پخش می‌شود. به دلیل شرایط ناشی از کرونا، تنها یکی از برگزیدگان که از کشور ترکیه است، در این مراسم حضور خواهد داشت. در این مراسم همچنین پیام‌های برگزیدگان خارجی و برخی داوران خارجی را نیز پخش خواهد شد. ۲ فیلم مستند مرتبط با این موضوع نیز تهیه شده که در همین ایام روی آنتن خواهد رفت و غیر از پخش زنده مراسم اختتامیه از شبکه افق، این مراسم به صورت آنلاین از شبکه‌های مجازی نیز پخش خواهد شد. 

Page Generated in 0/0219 sec