printlogo


کد خبر: 232948تاریخ: 1400/2/11 00:00
دور دنیا

اعلام تعداد احزاب حاضر در انتخابات عراق
کمیساریای مستقل انتخابات عراق به آخرین آمار مربوط به احزاب و ائتلاف‌ها و افرادی که مایل به شرکت در انتخابات پارلمانی هستند که قرار است 10 اکتبر آینده برگزار شود، پرداخت.
 «جمانه الغلای» سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد: پرونده ثبت‌نام از نامزدهایی که در انتخابات آینده رقابت می‌کنند اول ماه مه ‌بسته خواهد شد و امکان تمدید مهلت ثبت‌نام وجود ندارد.
 وی افزود: شمار نامزدهای انتخابات تا پایان روز پنجشنبه به 1116 نفر رسیده است. 
طبق آمار کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، شمار احزاب و ائتلاف‌های ثبت شده 265 حزب مجاز به فعالیت است، همچنین51 حزب منتظر موافقت هستند.
 طبق اعلام کمیساریای عالی انتخابات، 124 حزب تمایل خود را برای مشارکت در انتخابات اکتبر آینده اعلام کرده‌اند. 
کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق توضیح داد تعداد ائتلاف‌های سیاسی مورد تایید 38 ائتلاف است که 18 ائتلاف تمایل خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده‌اند و 11 ائتلاف منتظر پذیرش ثبت خود هستند. 
***
کاخ سفید: خروج نیروها از افغانستان آغاز شده است
«کارینه ژان پیر» معاون مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به طور رسمی آغاز شده است.
 وی با اشاره به اعزام موقت نیروهای بیشتر برای خروج ایمن نیروها از افغانستان نیز گفت: در حالی که این اقدامات در ابتدا منجر به افزایش سطح نیروها می‌شود اما ما همچنان متعهد هستیم تا 11 سپتامبر 2021، همه نیروهای ارتش آمریکا از افغانستان خارج شوند. 
«سی‌ان‌ان» به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا نوشت کمتر از 100 نظامی این کشور و تعدادی تجهیزات نظامی از طریق هواپیما از افغانستان خارج شد تا فرمان بایدن برای آغاز روند خروج نیروها پیش از اول مه ‌(11 اردیبهشت) عملی شود. 
مقامات افزودند نیروهای قراردادی و کارکنان دولت آمریکا نیز در حال ترک افغانستان هستند و نگرانی‌ها درباره حملات طالبان به نیروهای در حال خروج وجود دارد. 
ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز خروج نیروها از افغانستان را آغاز یک روند پیچیده دانست که بدون خطر نیست. بر اساس جدول زمانی جدید دولت آمریکا برای خروج نیروها از افغانستان، روند خروج از اول مه ‌(11 اردیبهشت) آغاز می‌شود و قرار است این روند پیش از بیستمین سالگرد 11 سپتامبر (20 شهریور) پایان یابد. 
***
دبیرکل جهاد اسلامی خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده ملی شد
رئیس تشکیلات خودگردان بامداد دیروز به طور رسمی به تعویق افتادن انتخابات فلسطین را اعلام کرد و گفت برگزاری انتخابات منوط به امکان مشارکت قدس اشغالی در انتخابات است.
 به گزارش وبگاه خبری «دنیا الوطن» در بیانیه دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در این باره آمده است: «آنچه امروز [در فلسطین] جریان دارد، تأکید می‌کند جهاد و مقاومت علیه دشمن صهیونیستی، ۲ حقیقت ثابتی است که همه باید با جدیت با آن برخورد کنند و از آن دور نشوند».
 زیاد النخاله افزود: «ما مردمی هستیم که همواره تحت اشغال بوده‌ایم، به‌رغم تشکیلات خیالی که نمود آن را در دستگاه‌های امنیتی و پلیس می‌بینیم؛‌ دستگاه‌هایی که از صبح تا شب با دشمن در همکاری هستند آن هم با این خیال که هماهنگی‌های امنیتی شاید دشمن را قانع کند به ما یک کشور بدهد.
 تلاش برای همزیستی با اشغالگران از راه انتخابات گویی چنین است که ما در آزادی کامل زندگی می‌کنیم؛ [اما]‌ وقایع پیشین از زمان توافق منفور اسلو ثابت کرد اینها خیالاتی دروغین است». 
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پایان بیانیه خود تمام گروه‌های مردمی را به نشستی فوق‌العاده دعوت کرد و در این باره گفت:‌ «من تمام گروه‌های مردمی را به جای اظهارنظر و اعتراض به نشستی فوری دعوت می‌کنم. در برنامه کار ما تنها باید یک بند وجود داشته باشد و آن اینکه ما مردمی تحت اشغال هستیم و باید بر سر یک برنامه ملی متناسب با این درک به توافق برسیم. هر گزینه دیگری تنها به منزله تلف کردن بیشتر زمان است».
***
برنامه آمریکا  برای تداوم حضور در عراق
«کنت مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های آمریکایی در منطقه، در مصاحبه با شبکه آمریکایی «الحره» به موضوعات مختلف از جمله حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق پرداخت. 
فرمانده سنتکام در این باره مدعی شد:‌ «ما به درخواست دولت عراق در این کشور هستیم و به جنگ علیه داعش با همکاری ائتلاف [بین‌المللی] ادامه می‌دهیم. این نبرد تمام نشده است». 
کنت مک‌کنزی در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن تمجید از ارتش عراق اظهار داشت: «عراقی‌ها خودشان می‌جنگند. مأموریت ما از جنگ مستقیم به حمایت بیشتر و آموزش آنها تبدیل شده است». 
مک‌کنزی درباره آینده حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیز گفت: این مساله «از راه مذاکرات با دولت عراق» مشخص خواهد شد و «فکر می‌کنم که ما بزودی عراق را ترک نخواهیم کرد».

Page Generated in 0/0110 sec