printlogo


کد خبر: 232994تاریخ: 1400/2/12 00:00
رئیس پنتاگون از متفاوت بودن روش جنگ بزرگ بعدی آمریکا نسبت به جنگ‌های قبلی خبر داد
آینده وحشتنا نبرد آمریکا و چین

گروه بین‌الملل: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با اشاره به تحولات جدید در روش‌های جنگ در دنیا مدعی شد با توجه به رقابت‌ تکنولوژیک با چین، آمریکا و متحدانش باید برای انواع جدیدی از جنگ آماده شوند. اظهارات رئیس پنتاگون حاکی از این است که برخلاف دوران جنگ سرد میان شوروی و آمریکا، چین در لبه تکنولوژی قرار دارد و به پشتوانه قدرت اقتصادی خود، توانایی قابل توجهی در به چالش کشیدن آمریکا خواهد داشت. در این بین رقابت در 3 حوزه هوش مصنوعی به عنوان بخشی از نبردهای تکنولوژیک، نبردهای سایبری و تقابل در فضا به عنوان مهم‌ترین بخش‌های این نبرد مطرح می‌شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه مدعی شد جنگ بزرگ بعدی آمریکا بسیار متفاوت خواهد بود. آستین در آستانه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از ۲ دهه جنگ بدون دستاورد مدعی شد آمریکا و متحدانش باید برای انواع جدیدی از درگیری نظامی آماده شوند. رئیس پنتاگون گفت: «روش مبارزه ما در جنگ بزرگ بعدی، نسبت به جنگ‌های قبلی، بسیار متفاوت خواهد بود». او با اشاره به سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی گفت: «به تغییراتی نیاز داریم تا ایالات متحده را در تمام ۵ حوزه نبرد زمینی، هوایی، دریایی و همچنین فضایی و سایبری، امن نگه داریم». آستین افزود: «به همین منظور به ظرفیت‌های جدید و انعطاف عملیاتی برای جنگ‌های آینده نیاز داریم». در حالی که چین توانسته در جنگ تجاری با آمریکا دست بالا را بگیرد، ناوهای نیروی دریایی آمریکا بارها با ادعای «آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی» در منطقه پرتنش تنگه تایوان اقدام به تردد کرده‌اند. آمریکا از جدایی‌طلبان تایوانی و هنگ‌کنگی حمایت می‌کند. «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین اخیرا با اشاره به افزایش تحریکات آمریکا در آب‌های اطراف چین گفته است: «چین تمایلی به تهدید یا به چالش کشیدن هیچ کشوری ندارد. با این حال اگر کسی اصرار بر تهدید و به چالش کشیدن چین داشته باشد، گزینه‌ای جز مقابله به مثل نداریم». 
 
* تحلیل کیسینجر از آینده نبرد آمریکا و چین
هنری کیسینجر، دیپلمات سابق آمریکایی گفته است تنش‌های آمریکا- چین تهدیدی برای درگیر کردن کل جهان است و ممکن است به یک درگیری شبیه آرماگدون میان این ۲ غول نظامی و فناوری منجر شود. کیسینجر ۹۷ ساله، وزیر سابق خارجه آمریکا که مشاور ریچارد نیکسون در طرح ۱۹۷۱ برای بهبود روابط میان واشنگتن و پکن بود، گفت ترکیب قدرت اقتصادی، نظامی و فناوری این دو ابرقدرت خطرات بیشتری به نسبت جنگ سرد با شوروی به همراه دارد. وی در مقایسه قدرت چین و روسیه در قبال جنگ سرد با آمریکا گفت: شوروی ظرفیت اقتصادی نداشت، آنها ظرفیت فناوری نظامی داشتند. آنها مانند چین ظرفیت فناوری توسعه‌ای نداشتند. چین علاوه بر اینکه یک قدرت نظامی قابل توجه است، یک قدرت اقتصادی عظیم به شمار می‌رود. وزیر پیشین خارجه آمریکا افزود: سیاست آمریکا در قبال چین باید یک رویکرد دوجانبه باشد؛ ایستادگی قاطع بر سر اصول آمریکا برای درخواست احترام از چین و همزمان حفظ یک گفت‌وگوی مداوم و یافتن حوزه‌های همکاری. من نمی‌گویم دموکراسی همواره به نتایج سودمند ختم خواهد شد. ما وظیفه پیچیده‌ای داریم... هیچ‌کس کاملا موفق به انجام آن نشده است. 

Page Generated in 0/0063 sec