printlogo


کد خبر: 232995تاریخ: 1400/2/12 00:00
طی یک ماه گذشته یگان موشکی یمن بیش از ۲۰ مرتبه پایگاه ملک خالد را هدف حمله قرار داده است
دلیل حملات موشکی یمن به پایگاه خالد عربستان

گروه بین‌الملل: طی یک ماه گذشته همزمان با پیشروی نیروهای انصارالله یمن در مأرب، یگان موشکی - پهپادی یمن تمرکز حملات خود را بر هدف قرار دادن پایگاه ملک خالد در شهر خمیس مشیط قرار داده است. این مساله حاکی از نقش این پایگاه در مقابله با عملیات‌های نیروهای صنعا در مأرب است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در حالی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روزهای مهمی را در نبرد آزادسازی مأرب پشت سر می‌گذارند، یگان موشکی - پهپادی یمن در اقدامی قابل توجه طی چند هفته گذشته، بارها پایگاه هوایی «ملک خالد» در شهر «خمیس مشیط» عربستان سعودی را هدف قرار داده و این پایگاه را به یک هدف اصلی در حملات پهپادهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تبدیل کرده است. پایگاه خبری روزنامه العربی الجدید، طی یادداشتی با اشاره به این موضوع و بررسی ارتباط آن با پیشروی نیروهای دولت نجات ملی یمن به سوی استان مأرب نوشت: «عربستان سعودی دارای چندین پایگاه نظامی مهم است اما پایگاه ملک خالد واقع در منطقه عسیر، صحنه اصلی عملیات‌های نظامی ائتلاف سعودی علیه حوثی‌ها [نیروهای دولت نجات ملی] و مسؤول اداره درگیری‌ها برای حمایت از مرز جنوبی عربستان سعودی است. علاوه بر آن نقش مهمی به عنوان پیشگام برای حملات هوایی با هدف خنثی کردن حمله زمینی انصارالله علیه سنگرهای دولت [مستعفی] یمن در شهر مأرب دارد». بر اساس برآوردهای العربی الجدید از بیانیه‌های رسمی سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نظامی نیروهای مسلح یمن، از اول آوریل گذشته این پایگاه هوایی که تنها ۱۰۰ کیلومتر با مرزهای عربستان و یمن فاصله دارد، با بیش از ۲۰ حمله هوایی که آخرین آنها به چهارشنبه گذشته بازمی‌گردد، در رأس اهداف حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بوده است. 
به نظر می‌رسد هدف از حملات انصارالله علیه خمیس‌مشیط، این‌بار تنها یک نمایش قدرت و قدرتنمایی نیست و حملات روزانه‌ای که از طریق پهپادهای از نوع قاصف k2 انجام می‌شود، بیانگر تمایل صنعا به غیرفعال کردن سکوی پرواز جنگنده‌های سعودی است که مانع پیشروی نیروهای صنعا در نبرد آزادسازی مأرب می‌شود. روند حملات موشکی - پهپادی انصارالله نشان می‌دهد انصارالله به طور کامل از استفاده از موشک‌های بالستیک برای هدف قرار دادن این پایگاه خودداری کرده، زیرا پایگاه هوایی ملک خالد مجهز به سامانه پدافندی پیشرفته آمریکایی است، لذا به همین دلیل از پهپادها که معتقد است با دقت بالایی به هدف اصابت می‌کنند، استفاده می‌کند. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، یمنی‌ها در حملات خود علیه این پایگاه سعودی تنها از پهپاد نوع قاصف k2 استفاده می‌کنند. این نسل از پهپادها که از سال ۲۰۱۹ از سوی شبه‌نظامیان حوثی به کار گرفته شد، نسخه یمنی پهپاد ایرانی ابابیل است. این نوع از پهپاد دارای مشخصات فنی پیشرفته و متمایزی است. رسانه‌های نظامی حوثی‌ها می‌گویند از مهم‌ترین مزایای این نوع پهپاد، ناتوانی سامانه راداری و سامانه‌های پدافندی در رهگیری و رصد آن و توانایی حمل میزان زیادی مواد منفجره است که توانایی تخریبی‌ آن را بالا می‌برد. 
بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، این پایگاه هوایی دارای چندین باند پروازی برای جنگنده‌های «اف‌‌۱۵» و سوخو است. این پایگاه در سال‌های نخست جنگ یمن، افسران آمریکایی را در خود جای داده بود که کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی را در اختیار ائتلاف سعودی قرار می‌دادند و همزمان بر شمار جنگنده‌های موجود در این پایگاه افزوده شد تا اینکه این امر به دستور «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا متوقف شد. 

Page Generated in 0/0058 sec