printlogo


کد خبر: 232997تاریخ: 1400/2/12 00:00
دور دنیا

جبران باسیل:
 برخی برای تضعیف حزب‌الله به فروپاشی لبنان کمر بسته‌اند
رئیس جریان آزاد ملی لبنان (التیار الوطنی الحر) و وزیر پیشین خارجه لبنان در پایان سفر ۳ روزه خود به روسیه گفت‌وگویی با روزنامه روسی «کامرسانت» انجام داد. جبران باسیل گفت: هدف از توافق ما با حزب‌الله حفظ وحدت ملی، دفاع از لبنان و مقابله با تروریسم است. برخی برای تضعیف حزب‌الله و فروپاشی لبنان برنامه ریختند، در حالی که فروپاشی لبنان منجر به آشوب می‌شود و به نفع هیچ کس نیست. وی ادامه داد: از همین رو خواستار حفظ روابط و توافق خود با حزب‌الله هستیم اما نه به حساب تأسیس دولت در لبنان، بلکه باید این توافق را برای تأسیس دولت به کار گیریم. رئیس جریان آزاد ملی تصریح کرد: توافق با حزب‌الله تاکنون در ایجاد دولت و مقابله با فساد محدود بوده به همین دلیل با حزب‌الله درباره آن بازبینی خواهیم داشت. حزب‌الله و جریان آزاد ملی ششم فوریه ۲۰۱۶ توافقنامه معروف به «مار میخائیل» را امضا کردند. باسیل در ادامه این مصاحبه گفت: به دلیل تأکید بر حاکمیت لبنان، رد تروریسم، مطالبه برای برقراری روابط لبنانی- سوری برابر و بازگشت سوریه به آغوش عربی و نیز رد سیاست‌های یکجانبه، مورد ترور سیاسی و روحی قرار گرفتم. 
***
نشست پارلمان عراق در واکنش به اظهارات وزیر کشور ترکیه
کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در واکنش به اعلام قصد آنکارا مبنی بر احداث پایگاه نظامی در منطقه «میتینا» در شمال عراق، اعلام کرد یک نشست فوق‌العاده برای بررسی این مسأله برگزار خواهد کرد. «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیتی و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» تصریح کرد: «نفوذ و پیشروی ترکیه در خاک عراق نقض آشکار حاکمیت این کشور است. کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان، نشستی فوق‌العاده برای بررسی اظهارات وزیر کشور ترکیه درباره احداث یک پایگاه نظامی در شمال عراق و اطمینان یافتن از صحت آن برگزار خواهد کرد». وی درباره اوضاع امنیتی و افزایش حملات داعش گفت این گروه تروریستی هنوز هسته‌های خاموشی دارد که در مناطق وسیعی از عراق حضور دارند و هر از گاهی حملاتی انجام می‌دهند. اما حملات اخیر داعش در الطارمیه، دیالی و کرکوک به دلیل افزایش عملیات‌های نیروهای امنیتی عراق، علیه بقایای داعش و کشته شدن شمار زیادی از آنها طی روزهای گذشته است. داعش در انتقام نیروهای خود، دست به چنین حملاتی می‌زند. «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه جمعه گذشته گفت آنکارا به عملیات خود در شمال عراق ادامه خواهد داد و قصد دارد پایگاهی نظامی در شمال عراق همانند آن چیزی که در سوریه انجام داد، ایجاد کند تا بر اوضاع در نزدیکی مرزهایش کنترل داشته باشد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عملیات هوایی ارتش ترکیه علیه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک ادامه دارد. 
***
شروع رسمی مرحله نهایی خروج آمریکا و ناتو از افغانستان
مرحله نهایی پایان «جنگ ابدی» در افغانستان بعد از ۲۰ سال، از روز شنبه آغاز شد و طی این فرآیند خارج‌سازی بخش آخر سربازان آمریکایی و ناتو در پایان فصل تابستان اجرایی می‌شود. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تاریخ اول مه را به عنوان شروع رسمی خروج باقیمانده نیروهای آمریکایی از افغانستان که شامل حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز آمریکایی و حدود ۷۰۰۰ سرباز ناتو است، تعیین کرده بود. برآورد شده آمریکا بیش از ۲ تریلیون دلار را در ۲ دهه گذشته در افغانستان هزینه کرده است؛ برآوردی که از طریق پروژه هزینه‌های جنگ نزد دانشگاه براون که به مستند‌سازی هزینه‌های پنهان درگیری‌های نظامی آمریکا می‌پردازد، حاصل شده است. بایدن در اعلامیه خود درباره این خروج ماه گذشته میلادی گفت: ماموریت اولیه مداخله نظامی آمریکا در افغانستان یک دهه قبل زمانی که نیروهای ویژه آمریکا اسامه بن‌ لادن، رهبر القاعده را در مخفیگاهش در ابیت‌آباد پاکستان کشتند، محقق شد. از آن زمان به بعد القاعده شدیدا تضعیف شده اما به گفته بایدن، تهدید تروریستی «متاستاز» کرده و به سطح یک پدیده جهانی رسیده که قرار نیست با حفظ هزاران سرباز در یک کشور مهار شود. تاکنون آمریکا و ناتو هیچ تعهدی از سوی طالبان مبنی بر عدم حمله آنها به سربازان خارجی طی فرآیند خروج دریافت نکرده‌اند. 
***
۱۸ کشته در آتش‌سوزی بیمارستان بیماران کرونایی
آتش‌سوزی در یک بیمارستان بیماران مبتلا به «کووید-19» در ایالت گوجرات در غرب هند منجر به کشته شدن دست‌کم 18 نفر از جمله ۲ نیروی بخش درمان شد. این آتش‌سوزی در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان خیریه پاتل که یک مرکز تخصصی رسیدگی به بیماران «کووید-19» بود در 185 کیلومتری شمال احمد‌آباد رخ داد. به گفته پلیس، 16 بیمار و ۲ نفر از کارکنان در این آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند؛ 12 نفر از آنها بر اثر شدت آتش و دود کشته شدند. تحقیقات اولیه حاکی از نوسان در مدار برق به عنوان علت اصلی آتش‌سوزی بوده است. نخست‌وزیر هند نیز در توئیتی از کشته شدن این تعداد در آتش‌سوزی بیمارستان ابراز تاسف کرد. سیستم درمانی هند بشدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و طبق داده‌های وزارت بهداشت تاکنون 211853 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. البته چنین اتفاقی پیش از این نیز رخ داده بود. 23 آوریل 12 نفر در یک بیمارستان مخصوص رسیدگی به بیماران کرونایی در بمبئی کشته شدند. پیش از آن نیز 22 بیمار در یک بیمارستان دولتی در ماهاراشترا به دلیل خالی شدن کپسول‌های اکسیژن به دلیل نشت منبع جان خود را از دست دادند.

Page Generated in 0/0056 sec