printlogo


کد خبر: 233013تاریخ: 1400/2/12 00:00
تعداد کل قربانیان 72090 نفر
تهران و ۵ استان در شرایط سخت کرونایی
طی 24 ساعت 322 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند

در حالی که کرونای جهش‌یافته انگلیسی همچنان در کشور می‌تازد، نگرانی‌هایی درباره شیوع احتمالی ویروس آفریقای جنوبی نیز در کشور وجود دارد، آن هم در شرایطی که ظرفیت خیلی از بیمارستان‌ها به دلیل مراجعه بیماران کرونا پر است. به گزارش«وطن‌امروز»، پس از اعلام تست مثبت چند بیمار مبتلا به کرونای آفریقای جنوبی و سرسخت بودن این ویروس به دلیل عدم کارایی واکسن، همچنین مرگ‌ومیر بالای ناشی از ابتلای به آن، کارشناسان بر خودمراقبتی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کردند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، طی یک شبانه‌روز ۳۳۲ بیمار دیگر «کووید-۱۹» در کشور به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز جمعه تا ظهر شنبه ۱۱ اردیبهشت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۳۹۰ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت، ۳۳۲ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۲هزار و ۹۰ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون و ۹۷۱ هزار و ۶۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین طبق گزارش‌های موجود، 5 هزار و ۴۲۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* گونه آفریقایی؛ خطرناک‌ترین جهش «کووید-۱۹»
جهش کرونای آفریقای جنوبی بسیار خطرناک‌تر از سویه‌های  دیگر بیماری «کووید-19» است. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌‌پزشکی شهید بهشتی، جهش کرونای آفریقای جنوبی را خطرناک‌ترین نوع جهش دانست و گفت: در حال حاضر این جهش مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین واریانتی است که در مقابل خود می‌بینیم به طوری که اثر برخی واکسن‌ها در برابر واریانت آفریقایی بسیار ضعیف و ۱۰ یا ۱۵ درصد است. دکتر علیرضا ناجی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مطالعات نشان می‌دهد سرعت انتقال بالای بیماری ویژگی اصلی این واریانت‌هاست و به همان نسبت ابتلا و مرگ‌ومیر هم افزایش می‌یابد. وی افزود: علاوه بر تاثیرات اپیدمیولوژی این جهش‌ها، پرداختن به مقاومت سیستم ایمنی بدن مهم است که این مقاومت هم می‌تواند حاصل ابتلا به ویروس و بهبودی پس از آن یا تزریق واکسن بوده باشد. وی تاکید کرد: اکنون در ایران می‌بینیم با ورود واریانت انگلیسی به چه مشکلاتی برخورده‌ایم، تمام بیمارستان‌ها پر هستند، تخت خالی نداریم و... حال تصور کنید موج‌های بعدی با واریانت هندی در کشورمان رخ دهد آن وقت چه خواهد شد؟ 
 
* تهران و ۵ استان دیگر نیازمند مراقبت بیشتر
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان‌های کشور را تشریح کرد. دکتر علیرضا رئیسی گفت: تاخت‌وتاز ویروس‌های جهش‌یافته کرونا از جمله ویروس هندی و آفریقای جنوبی را بررسی کردیم؛ ویروسی که در جای‌جای دنیا در حال سر برآوردن است و شاهدیم که در کشور هندوستان در حال رقم زدن چه اتفاقاتی است‌ و سیستم بهداشت و درمان‌شان را ناتوان کرده است. وی ادامه داد: به دنبال اقدامات انجام‌ شده، در ۲۵ استان کشور به یک وضعیت باثبات رسیدیم، اگر چه هنوز میزان بیماری کم نیست اما روند افزایشی متوقف شده که نشانه خوبی است. در ۱۵ استان روند نزولی آغاز شده و در ۱۰ استان تقریبا به اوج بیماری رسیدیم و انتظار داریم طی این هفته و هفته آینده از میزان ورودی به بیمارستان‌ها کاسته شده و روند نزولی را طی کنیم. رئیسی تاکید کرد: ۶ استان هنوز روند نزولی ندارند و نیاز است مراقبت بیشتری انجام دهند، اگر چه بر اساس شواهد، این استان‌ها به قله بیماری نزدیک هستند که با رعایت مناسب پروتکل‌ها یک هفته پس از آن سیر افزایش یابنده بیماری متوقف خواهد شد. این ۶ استان شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان است که به نظر می‌رسد طی روزهای آینده احتمالا به اوج بیماری برسند و بعد از آن باید شاهد روند نزولی بیماری در این استان‌ها باشیم‌.
 

Page Generated in 0/0063 sec