printlogo


کد خبر: 233043تاریخ: 1400/2/13 00:00
کدام هزینه جنگ را دادند؛ افغان‌ها یا آمریکایی‌ها؟

گروه بین‌الملل: گزارش‌های منتشرشده از هزینه ۲۰ سال تهاجم آمریکا به افغانستان، از صرف بیش از ۲ تریلیون دلار و کشته شدن نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر حکایت دارد. در همین حال بررسی وضعیت جاری افغانستان نشان می‌دهد دولت دست‌کم کنترلی بر 50 درصد خاک افغانستان ندارد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، همزمان با خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از افغانستان، شبکه خبری ‌ای‌بی‌سی‌ نیوز آمریکا با انتشار گزارشی درباره هزینه‌های 2 دهه تجاوز نظامی آمریکا به افغانستان نوشت: افغان‌ها در این زمینه بالاترین هزینه را پرداخت کرده‎اند. بنا به این گزارش، بر پایه پروژه «هزینه‌های جنگ» در دانشگاه براون که هزینه‌های پنهان جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر را مستند می‌کند، از سال ۲۰۰۱ تا اواسط آوریل امسال حداقل ۴۷ هزار و ۲۴۵ غیرنظامی در جنگ کشته شده‌اند. این درگیری‌ها همچنین به کشته شدن ۷۲ روزنامه‌نگار و ۴۴۴ امدادگر منجر شده است. دولت افغانستان برای جلوگیری از تضعیف روحیه، تعداد سربازان کشته‌شده خود را مخفی نگه می‌دارد اما تحقیقات پروژه «هزینه‌های جنگ» تخمین می‌زند در این جنگ ۶۶ تا ۶۹ هزار سرباز افغان کشته شده‌اند. سازمان ملل اعلام کرده است این جنگ 7/2 میلیون افغان را مجبور به فرار به خارج از کشور، عمدتا ایران، پاکستان و اروپا کرده است. ۴ میلیون نفر دیگر نیز در داخل کشور آواره شده‌اند. طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا، از سال ۲۰۰۱ میلادی ۲ هزار و ۴۴۲ سرباز آمریکایی در جنگ کشته و ۲۰ هزار و ۶۶۶ نفر زخمی شده‌اند. تخمین‌ زده شده است بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ پیمانکار امنیتی خصوصی ایالات متحده هم کشته شده‌اند که پنتاگون مرگ آنها را پیگیری نمی‌کند. این جنگ همچنین باعث کشته شدن یکهزار و ۱۴۴ پرسنل ائتلاف از ۴۰ کشور عضو ناتو شده است که طی این سال‌ها در افغانستان به بهانه آموزش نیروهای افغان حضور داشته‌اند. بنا بر پروژه «هزینه‌های جنگ»، ایالات‌متحده در مجموع 26/2 تریلیون دلار را برای اقدامات گیج‌کننده هزینه کرده است. بر خلاف درگیری‌های دیگر در تاریخ آمریکا، ایالات متحده برای تأمین بودجه جنگ در افغانستان وام زیادی گرفته و حدود ۵۳۰ میلیارد دلار سود پرداخت کرده است. همچنین ۲۹۶ میلیارد دلار برای خدمات درمانی و سایر مراقبت‌های انجام‌شده از نظامیان مجروح پرداخت شده است. 
 
* میزان کنترل دولت بر مناطق مختلف افغانستان

 

پس از گذشت ۲ دهه از حمله آمریکا به افغانستان، نیروهای خارجی در حالی روند ترک این کشور را آغاز کرده‌اند که ۶۷ درصد شهرهای افغانستان تحت کنترل طالبان یا تحت درگیری قرار دارد و دولت افغانستان تنها بر 32 درصد از خاک افغانستان کنترل دارد. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط «لانگ‌وار ژورنال»، از مجموع شهر‌های افغانستان، 127 شهر در کنترل دولت، 193 شهر تحت درگیری و 77 شهر نیز در کنترل طالبان است. این گزارش می‌افزاید 43 درصد جمعیت افغانستان در مناطق تحت کنترل دولت، 43 درصد در مناطق تحت درگیری و 14 درصد نیز در مناطق تحت کنترل طالبان زندگی می‌کنند. «بیل راجیو» سردبیر لانگ‌وار ژورنال در تشریح نقشه وضعیت افغانستان می‌گوید: دولت در بسیاری از شهر‌هایی که در طبقه‌بندی تحت درگیری قرار گرفته، تنها مراکز را تحت کنترل دارد. فکر می‌کنم وضعیت نقشه باید بدتر از این باشد. ۲ دهه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان برای این کشور امنیت به همراه نداشت و حتی پایتخت بشدت محافظت شده افغانستان نیز امن نیست.

Page Generated in 0/0058 sec