printlogo


کد خبر: 233044تاریخ: 1400/2/13 00:00
همه سناریوهای احتمالی برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی
2 روز تا پایان مهلت نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از سوی روون ریولین، رئیس این رژیم مامور تشکیل کابینه جدید شده است، تنها 2 روز دیگر فرصت دارد این ماموریت را به سرانجام برساند. هنوز مشخص نیست آیا نتانیاهو می‌تواند از حادثه اخیر سقوط پل در فلسطین اشغالی‌‌- که طی آن ۴6 نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند- استفاده کند و وقت بیشتری بخرد یا اینکه از تشکیل کابینه انصراف خواهد داد. در صورتی که رئیس رژیم صهیونیستی با درخواست مهلت بیشتر موافقت نکند «یائیر لاپید» رئیس حزب «آینده‌ای هست»، بیشترین شانس را بعد از نتانیاهو برای مامور شدن برای تشکیل کابینه دارد. 
 
* 3 احتمال برای تشکیل کابینه
به گزارش «وطن‌امروز»، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گزارشی با اشاره به مهلت 2 روزه نتانیاهو برای تشکیل کابینه نوشته است: مهم‌ترین سوال در شرایط کنونی این است که اگر نتانیاهو مهلت بیشتری بخواهد، ریولین طبق قانون، ۲ هفته دیگر به او برای تشکیل کابینه جدید فرصت خواهد داد؟ این یکی از سناریو‌هایی است که اکنون مطرح است اما این احتمال تنها به این بستگی دارد که آیا در لحظات پایانی ممکن است تغییر مثبتی اتفاق بیفتد که به دادن مهلت بیشتر به نتانیاهو برای تشکیل کابینه منجر شود؟ پیش‌تر رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند رئیس این رژیم قصد دارد در صورت شکست خوردن نخست‌وزیر کنونی در تشکیل کابینه، به جای محول کردن این مأموریت به کنست، آن را به رقبای او بسپرد. بر اساس این گزارش، سناریوی دوم این است که یائیر لاپید، رهبر حزب «یش عتید» به تشکیل کابینه جدید مکلف شود، بویژه اینکه اعضای کنست پس از نتانیاهو، بیشترین رای را برای تشکیل کابینه به او داده‌اند. در این صورت، بازی سیاسی دست جناح مخالف نتانیاهو خواهد بود و آنها می‌توانند شانس خود را برای تشکیل کابینه جدید امتحان کنند. بر اساس گزارش یدیعوت، سناریوی سوم نیز این است که مأموریت تشکیل کابینه به «نفتالی بنت» رئیس حزب «یمینا» واگذار شود. منابع سیاسی اسرائیلی در گفت‌وگو با «وای نت» تاکید کردند 2 روز باقیمانده بسیار پیچیده و دراماتیک خواهد بود. آنها گفته‌اند جناح تغییر نتانیاهو در تلاش برای دستیابی به توافقاتی در بین خود است تا به محض پایان مهلت نتانیاهو و مکلف شدن لاپید به تشکیل کابینه، بتواند این ماموریت را در اسرع وقت با موفقیت به پایان برساند. بر پایه این گزارش، در چنین شرایطی، دیدگاه‌های یائیر لاپید و نفتالی بنت متفاوت خواهد بود، چراکه لاپید تلاش خواهد کرد در مهلت قانونی داده شده به توافق برای تشکیل کابینه دست یابد اما در طرف مقابل بنت تاکید دارد هر چه سریع‌تر توافق بر سر طرح و برنامه‌های سیاسی حاصل شود و قبل از پایان مهلت داده شده، کابینه تشکیل شود. یدیعوت آحارانوت افزود طی روزهای اخیر گفت‌وگوهایی طولانی بین تیم‌های مذاکره‌کننده لاپید و بنت انجام شده اما هنوز اختلافات زیادی بین آنها بر سر برخی مسائل مهم و سرنوشت‌ساز از جمله در رابطه با احزاب حریدی یا پایبندی به برخی پست‌های وزارتی معین وجود دارد. 
 
* آتش‌سوزی در نزدیکی فرودگاه بن‌گوریون
در سلسله حوادث انفجار و آتش‌سوزی در فلسطین اشغالی، روز گذشته منابع رسانه‌ای اسرائیل از آتش‌سوزی گسترده‌ در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. مقامات اطفای حریق رژیم صهیونیستی از ترس گسترش دامنه این آتش‌سوزی در صدد تخلیه ساکنان این مناطق برآمدند. پایگاه خبری عبری‌زبان 0404 اعلام کرد آتش‌سوزی گسترده‌ای در منطقه «موشان زیتان» در نزدیکی منطقه «اللد» به وقوع پیوسته است.

Page Generated in 0/0057 sec