printlogo


کد خبر: 233045تاریخ: 1400/2/13 00:00
دور دنیا

آخرین میخ بر تابوت «توافق ریاض» کوبیده می‌شود؟
پس از تشکیل دولت برآمده از توافق ریاض (این توافقنامه تحت فشار شدید عربستان در 5 نوامبر 2019 به امضا رسید و از آنجا که طرفین توافق در خلال نشست‌های مربوط به مذاکرات دور یک میز جمع نشدند اعتمادی بین آنها شکل نگرفت) با هدف پایان دادن به اختلافات نیروهای نیابتی عربستان و امارات عربی متحده در جنوب یمن یعنی نیروهای وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن (تحت حمایت عربستان) و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات)، درگیری میان ۲ طرف در قالب یک جنگ نظامی واقعی همچنان ادامه دارد که ممکن است نوید ناکامی جدیدی در توافق ریاض را بدهد. توافقنامه ریاض که در پایتخت عربستان امضا شد تاکنون تنها روی کاغذ بوده و بندهای آن به شکل واقعی اجرا نشده است. کارشناسان علت اصلی شکست توافق ریاض را اجرا نشدن بند دوم آن که مربوط به مسائل امنیتی و نظامی است می‌دانند، چرا که معتقدند بند سیاسی توافقنامه مذکور تنها در صورت اجرای بند نظامی و امنیتی قابل تحقق است. در مرحله کنونی بار دیگر پس از آغاز درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای منصور هادی و شورای انتقالی جنوب، تنش در روابط میان ۲ طرف برگشته است. 5 آوریل سال جاری میلادی سرهنگ « محمد العوبان» فرمانده نیروهای ویژه وابسته به دولت مستعفی یمن در درگیری با نیروهای کمربند امنیتی وابسته به شورای انتقالی در استان ابین کشته و 3 تن از نیروهای آن نیز زخمی شدند. 
***
سفر هیأت عالی‌رتبه آمریکایی به خاورمیانه
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هیاتی بلندمرتبه از مقام‌های ایالات متحده به ۴ کشور خاورمیانه سفر کرده است. این هیات قرار است به بررسی روابط دوجانبه و اوضاع در منطقه خاورمیانه بپردازد. این هیات شامل «درک چولت» مشاور وزارت خارجه و «برت مک‌گورک» هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا به همراه «جویی هود» دستیار موقت وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و «دانا استرول» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود آورده است: این هیات در ابوظبی، امان، قاهره و ریاض توقف دارد و با مقام‌های ارشد دولت‌های این کشورها دیدار و بر روابط امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیرپا بین آمریکا و این کشورها تاکید می‌کند. مقام‌های آمریکایی قرار است با هدف تقویت شراکت استراتژیک خود با امارات به این کشور سفر کنند و به بررسی مسائل منطقه‌ای و همچنین اقدامات مشترک درباره مقابله با تغییرات آب و هوایی و پیشبرد انرژی پاک بپردازند. این هیات آمریکایی در اردن روی مسائل مشترکی که منشأ نگرانی ۲ طرف است و همچنین دستور کار اصلاحات اقتصادی در این کشور تمرکز دارد. توقف بعدی در مصر است و هیات آمریکایی در دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری این کشور به بررسی روابط دوجانبه،‌ امنیت منطقه، همکاری اقتصادی و حقوق بشر به گفت‌وگو می‌پردازد. در عربستان نیز که آخرین مرحله سفر این هیات است،‌ آنها درباره درگیری‌های یمن و همچنین تلاش‌های ریاض برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصادش گفت‌وگو می‌کنند. 
***
احتمال تغییر ۵ تا ۸ وزیر در کابینه عراق
برخی منابع رسانه‌ای عراق به نقل از مقام‌های نزدیک به دفتر نخست‌وزیر این کشور می‌گویند مصطفی الکاظمی در روزهای آینده ترکیب کابینه خود را تغییر خواهد داد. نشریه عراقی «المدی» با اعلام این خبر نوشت ۵ یا حداکثر ۸ وزیر در کابینه ۲۲ نفره الکاظمی تغییر خواهند کرد. نخست‌وزیر عراق سه‌شنبه گذشته در نشست کابینه گفت در حال بررسی عملکرد وزیران و مقام‌های دولت است. وی تاکید کرد که «تصمیم‌های سختی» برای اصلاح اوضاع خواهد گرفت. در همین حال پایگاه خبری میدل‌ایست‌ نیوز پیش‌بینی کرد وزرای برق، صنایع و بهداشت در معرض تغییر قرار دارند. در پی وقوع حادثه بیمارستان ابن الخطیب، نخست‌وزیر عراق دستور تعلیق وزیر بهداشت را تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات صادر کرده بود. از سوی دیگر، ادامه معضل قطعی برق در بسیاری از استان‌های عراق همزمان با گرم شدن هوا نیز موجب تظاهرات اعتراضی در تعدادی از مناطق عراق شده و انتقادها از عملکرد وزیر برق را شدت بخشیده است. منابع نزدیک به دفتر الکاظمی می‌گویند او در نظر ندارد وزرای تازه‌ای معرفی کند و وزارتخانه‌هایی که مسؤولان‌شان تغییر می‌کنند با سرپرستی وزرای باقیمانده اداره خواهد شد، زیرا زمان چندانی تا انتخابات پیش از موعد نمانده است. این منابع افزوده‌اند که به احتمال قوی این تغییرها در تعطیلات عید فطر انجام خواهد شد. الکاظمی در اظهارات روز سه‌شنبه خود در هیات دولت گفته بود اجازه تبدیل شدن وزارتخانه‌ها به کارزارهای انتخاباتی را نمی‌دهد. 
***
خط‌ونشان کره‌شمالی برای بایدن
کره‌شمالی روز یکشنبه با صدور چند بیانیه از ایالات‌متحده و متحدش، کره‌جنوبی انتقاد و تاکید کرد صحبت‌های اخیر از سمت واشنگتن اثباتی بر سیاست خصمانه آنها و نیازمند یک واکنش مقتضی از سوی پیونگ‌یانگ است. این بیانیه‌ها که در خبرگزاری دولتی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» منتشر شد، پس از آن بود که روز جمعه کاخ سفید گفت مقام‌های آمریکایی بعد از چند ماه بررسی سیاست خودشان در قبال کره‌شمالی را به پایان رسانده‌اند و در ادامه به چالش‌های پیش روی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره داشت که به دنبال فاصله گرفتن از شکست‌های دونالد ترامپ است. در یکی از بیانیه‌ها یک سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی، واشنگتن را به اهانت به شأن رهبر کره‌شمالی از طریق انتقاد از وضعیت حقوق بشری این کشور متهم کرد. این سخنگو که نامی از او نیامده است، گفت انتقاد حقوق بشری دستاویزی است که نشان می‌دهد ایالات متحده خود را برای رویارویی همه‌جانبه با کره‌شمالی آماده می‌کند بنابراین پاسخی درخور دریافت خواهد کرد.

Page Generated in 0/0053 sec