printlogo


کد خبر: 233057تاریخ: 1400/2/13 00:00
معاون وزارت بهداشت در جمع نیروهای بسیجی از اجرای گام پنجم طرح شهید سلیمانی خبر داد
کمک بسیج به دولت برای واکسیناسیون سراسری
وزیر بهداشت: در مرحله سرازیری پیک چهارم کرونا هستیم

معاون وزیر بهداشت از همکاری نیرو‌های  بسیج در مهار ویروس کرونا گفت و اینکه هدف بزرگی به گام پنجم اضافه شده؛ واکسیناسیون عمومی. به گزارش«وطن‌امروز»، دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به همکاری نیروهای بسیج برای مهار ویروس کرونا در کشور، گفت: در این مدت اقدامات بسیار خوبی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت انجام شد و هنوز هم در حال انجام است. هم‌اکنون طرح شهید سلیمانی هم در حال اجراست و هیچ وقت این طرح متوقف نشده و باید به استان‌ها رفت و دید چه جلوه‌هایی از مدیریت در این باره شکل می‌گیرد. وی اضافه کرد: گام پنجم با اهداف کلی از جمله مدیریت و کنترل «کووید-۱۹» از طریق بیماریابی فعال، رهگیری حداکثری و واکسیناسیون در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ در حال اجراست و علاوه بر بیماریابی فعال، رهگیری و قرنطینه، هدف بزرگی که به گام پنجم اضافه کرده‌ایم، واکسیناسیون عمومی است. همچنین اهداف اختصاصی ما در این گام، واکسیناسیون فاز اول تا ۹۰ درصد در 3 ماهه اول است که به آن رسیده‌ایم. واکسیناسیون فاز دوم تا ۹۰ درصد نیز در 3 ماهه اول و دوم از دیگر اهداف جزیی ما است که شروع شده و به کمک بسیج به پایان خواهیم برد. رئیسی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف جزئی ما در گام پنجم بسیج مقابله با کرونا، انجام واکسیناسیون فاز سوم تا ۹۰ درصد در ۳ ماهه دوم سال است و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان گام پنجم، فازهای اول، دوم و سوم واکسیناسیون را با کمک بسیج به پایان برسانیم که جمعیت تحت پوشش در این فازها، حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون نفر است. وی در ادامه تاکید کرد: در ۲ ماه گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر از مبتلایان مثبت که قرنطینه بوده‌اند، نقض قرنطینه کرده‌اند و این افراد همانند یک بمب ویروسی در جامعه می‌چرخند. از بزرگ‌ترین اهداف ما در گام پنجم، اطمینان حاصل کردن از رعایت قرنطینه موارد شناسایی‌شده با شیوه محله‌محور است.
 
* وزیر بهداشت: در مرحله سرازیری پیک چهارم کرونا هستیم
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حال پشت سر گذاشتن پیک چهارم کرونا در کشور هستیم، گفت: به‌رغم همه فشارهایی که ویروس موتاسیون‌یافته آورد، در مرحله سرازیری پیک چهارم کرونا هستیم. سعید نمکی در اجلاس مجازی مشترک روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و فرماندهان سپاه استان‌ها، گفت: قبل از این قرارمان بر این بود که در قالب تشدید بیماریابی خانه به خانه به دنبال مبتلایان به ویروس انگلیسی کرونا بگردیم تا بتوانیم شعله‌های کوچک را خاموش کنیم و از گسترش این آتش به سراسر کشور جلوگیری کنیم. لازمه این حرکت سکون جمعیت بود. سیال بودن جمعیت این امکان را از ما می‌گرفت به همین دلیل با سفرهای نوروزی مخالفت کردیم. بنا نبود که جمعیت سیال داشته باشیم اما به هر حال این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و مسافرت‌ها انجام شد. برای ما کاملا مشخص بود که بعد از این موج، گرفتار موج جدیدی با شیوع ویروس موتاسیون‌یافته در کشور می‌شویم، به همین دلیل خودمان را برای پذیرایی از بیماران آماده کردیم و قرار گذاشتیم تا مرحله سکون و بازگشت جمعیت در کنار عزیزان سازمان بسیج کار را ادامه دهیم. اگرچه تفاسیر گوناگونی شد و غرض‌ورزانی که همواره در پی ایجاد گسست و فاصله بین نیروهای درون نظام و انقلابند، مقاله نوشتند و تفسیر کردند. کمااینکه همین الان به دلیل اینکه در مقابل برخی شیوه‌های منفعت‌طلبانه و برخی واردات ناجور و لگدمال شدن تولید داخل در زیر سم ستوران واردات‌چی ایستادیم، این هجمه‌ها و نغمه‌های ناکوک را می‌شنویم. به هر تقدیر پیوندی که ما با بسیج داریم، ناگسستنی است. نمکی ادامه داد: همواره اعلام کرده‌ام که بسیج یک سرمایه ملی است و نابخردانه است اگر مدیری در جمهوری اسلامی ایران از این سرمایه استفاده مطلوب را نبرد. امروز در مرحله‌ای هستیم که خوشبختانه به‌رغم همه فشارهایی که ویروس موتاسیون‌یافته آورد، در مرحله سرازیری پیک چهارم کرونا هستیم و با چند مکانیزم که قبلا اعلام کردم پیش می‌رویم. نمکی گفت: در این پیک اگرچه ویروس کشنده‌تر و مهاجم‌تر بود اما با همه این اوصاف 5/2 برابر تعداد بیماران بستری در پیک سوم، بیمار بستری داشتیم. اگرچه جان‌ باختن حتی یک نفر هم برای ما زیاد بود اما موارد سرپایی و بستری، نصف پیک قبلی بود. به‌رغم بالا بودن قدرت سرایت و کشندگی ویروس، اینها دستاوردهای بزرگی برای جمهوری اسلامی است. وزیر بهداشت افزود: امروز فاز جدیدی از طرحی را که به نام شهید سلیمانی مزین است دنبال می‌کنیم و آن هم اضافه شدن چند حرکت جدید به مجموعه فعالیت‌های قبلی است؛ اول اینکه بتوانیم در بعد نظارت از مجموعه بسیج کمک بیشتری بگیریم، دوم بتوانیم در قرنطینه بیماران کرونا از این ظرفیت کمک بگیریم تا افرادی که مبتلا بوده و شناسایی شده‌اند، سرگردان نشوند تا دیگران را آلوده کنند. از همه مهم‌تر با حرکتی که در حوزه واکسیناسیون آغاز کرده‌ایم که به صورت گسترده ادامه می‌یابد، چه با واردات انبوه واکسن برای این ماه و ماه بعد و چه با تولید واکسن داخلی ان‌شاءالله طبق برنامه همه گروه‌های هدف را واکسینه خواهیم کرد.
 
***
 ۳۹۴ بیمار مبتلا به کرونا طی 24 ساعت جان باختند
آمار قربانیان بیماری «کووید-19» در کشور باز هم افزایشی شد، طوری که طی 24 ساعت 394 نفر دیگر از هموطنان‌ به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. به گزارش«وطن‌امروز»، با اینکه وزیر بهداشت معتقد است در مرحله سرازیری از قله پیک چهارم کرونا قرار داریم، گزارش‌های مستند حکایت از مرگ ۳۹۴ بیمار «کووید-19» در کشور از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه 12 اردیبهشت دارد. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، طی این مدت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۶۹۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۷۱۱ نفر از آنها بستری شدند تا مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۲ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۵۵ نفر برسد. همچنین مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور هم تاکنون به ۷۲ هزار و ۴۸۴ نفر رسیده است. از طرفی خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۱۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که 5 هزار و ۴۴۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. گفتنی است در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی بیماری «کووید-۱۹» قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۹۵۶ هزار و ۴۲۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۱۸ هزار و ۶۳۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و بدین ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۴ دوز رسید.

Page Generated in 0/0068 sec