printlogo


کد خبر: 233067تاریخ: 1400/2/13 00:00
ظریف با انتشار یک پست اینستاگرامی بابت اظهارات نسنجیده‌اش از خانواده شهید سلیمانی عذرخواهی کرد
شرمندگی اجباری

گروه سیاسی: روز گذشته یک هفته پس از انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی ظریف با سعید لیلاز در یکی از شبکه‌های معاند، سرانجام وزیر امور خارجه بابت اظهاراتش عذرخواهی کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مصاحبه‌ای که هفته گذشته از ظریف توسط شبکه سعودی ایران‌اینترنشنال منتشر شد، باعث ایجاد موجی از واکنش‌ها و اظهارنظرها شد که اکثر آنها انتقاد از صحبت‌های وی بویژه درباره شهید سلیمانی و طرح دوگانه میدان- دیپلماسی بود. اظهارات وزیر امور خارجه با واکنش‌های متعددی در فضای افکار عمومی همراه شد. اظهارات نسنجیده و توهین‌آمیز او پیرامون سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و طرح بحث‌هایی خلاف منافع ملی، محور اصلی‌ترین انتقادات و اعتراضات مردم و کارشناسان بود. در این میان بخشی از انتقادات به اصل چنین اظهاراتی آن هم پیش از پایان دوره وزارت شخص وزیر امور خارجه به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی بود، چرا که در عرف بین‌الملل، مقامات کشورها پیش از پایان دوره زمامداری‌‌شان اقدام به ضبط تاریخ شفاهی نمی‌کنند. 
 
* اعلام برائت جمعی از ظریف
در حالی که بعد از انتشار سخنان ظریف برخی چهره‌های اصلاح‌طلب سعی کردند با موج‌سواری روی این اظهارات بهره حداکثری را از فایل صوتی مذکور ببرند اما بازخورد منفی این سخنان باعث شد دولت نیز پشت ظریف را خالی کند. پس از آنکه سخنگوی دولت بدون دفاع از مواضع ظریف تنها به شرح چگونگی انتشار آن پرداخت، رئیس‌جمهور نیز در جلسه هیات دولت عملا با اعلام برائت از مواضع وزیر دولتش، گفت: بخشی از مطالبی که گفته شده عادی است و برخی از آن مطالب هم‌ نظر دولت یا شخص رئیس‌جمهور نیست. به هر حال هر وزیر و مقامی ممکن است نظرات و نکاتی داشته باشد که بخواهد به صورت محرمانه برای آینده بماند و اشکالی هم ندارد. 
 
* عذرخواهی و طلبکاری
پس از این اظهارات حسن روحانی، حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری از سمت خود استعفا کرد تا عمق پس‌لرزه‌های این حادثه بیش از پیش مشهود شود. در این شرایط روز گذشته محمدجواد ظریف که پیش از این با انتشار یک پست و بدون هیچ گونه عذرخواهی به رابطه عمیق خود با شهید سلیمانی استناد کرده بود، در پست اینستاگرامی جدیدی ضمن عذرخواهی از مردم و خانواده شهید سلیمانی اعلام کرد اگر احتمال انتشار این سخنان را می‌داد هرگز آن را به زبان نمی‌آورد. 
ظریف در بخشی از این پست که همزمان با شب قدر بارگذاری شده بود، نوشت: «یک هفته‌ است در پی پخش برداشت و تحلیل تلخ این دانشجوی روابط خارجی از یک برهه تاریخی- آن هم صرفا برای انتقال صادقانه تجربیات به مسؤولان آینده و بدون هیچ ‌گونه قصدی برای انتشار وسیع یا حتی محدود آن- احساسات پاک عاشقان شهید والامقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید و به‌خصوص شیر دخترش زینب خانم -که برایم همچون فرزندان خودم عزیز است- جریحه‌دار شده است. برخی هم تلاش کرده‌اند از این شرایط ناگوار وسیله‌ای برای برهم زدن همدلی میان آحاد مردم دلاور این مرز و بوم و یا ابزاری برای اهداف کوتاه سیاسی بسازند». 
وی در ادامه آورده است: «لازم است تأکید کنم که عرایض بنده -که هیچ ادعایی جز صداقت بر قطعیت‌ آن ندارم- ذره‌ای از عظمت شهید سلیمانی و نقش بی‌بدیل او در بازآفرینی امنیت ایران، منطقه و جهان نمی‌کاهد. ولی اگر می‌دانستم جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتما همچون گذشته آن را بر زبان نمی‌آوردم». ظریف در بخش پایانی پست خود ضمن اعلام اینکه افترازنندگان به خود را بخشیده است از خانواده شهید سلیمانی‌ طلب بخشش کرد. 

Page Generated in 0/0048 sec