printlogo


کد خبر: 233084تاریخ: 1400/2/15 00:00
سرکوب خشونت‌بار ساکنان قدس

گروه بین‌الملل: در شرایطی که کمتر از یک هفته از انتشار گزارش دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر رفتار آپارتایدگونه رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد اما این رژیم همچنان به اقدامات خشونت‌آمیز خود علیه ساکنان قدس اشغالی ادامه می‌دهد. این در حالی است که طی 2 هفته گذشته راهپیمایی‌های اعتراضی متعددی از سوی جوانان فلسطینی در مناطق نزدیک به مسجدالاقصی علیه تبعیض و خشونت نظامیان صهیونیست و گروهک‌های شبه‌نظامی وابسته به آن انجام شده است؛ اعتراضاتی که با پشتیبانی گروه‌های مقاومت فلسطین و حملات راکتی و موشکی علیه مواضع رژیم صهیونیستی همراه بوده است. 
 
* سرکوب شدید اعتراضات فلسطینیان در «شیخ جراح»
به گزارش «وطن‌امروز»، منابع محلی در قدس اشغالی دیروز اعلام کردند نظامیان اسرائیلی تظاهرات فلسطینیان در محله «شیخ جراح» در قدس اشغالی را سرکوب کرده و با استفاده از ماشین‌های نظامی و امنیتی تظاهرات‌کنندگان را متفرق کردند. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نظامیان صهیونیست، تظاهرات مردم این منطقه را بشدت سرکوب کردند. در حمله نظامیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی به محله شیخ جراح در قدس اشغالی 10 نفر زخمی شدند. اشغالگران صهیونیست تحصن‌کنندگان فلسطینی در محله شیخ جراح را به طرز وحشیانه‌ای مورد حمله قرار داده و اقدام به سرکوب آنان کردند. این تحصن در اعتراض به تصمیم رژیم صهیونیستی برای مصادره خانه‌های فلسطینیان در محله شیخ جراح برگزار شده بود. همزمان فعالان فضای مجازی از طریق هشتگ «منطقه الشیخ جراح را نجات دهید» می‌کوشند از اهالی این محله در قدس اشغالی که در آستانه اخراج از این محله و تکرار فاجعه‌ای دیگر شبیه فاجعه اشغال فلسطین در سال 1948 هستند، حمایت کنند. فعالان از طریق این هشتگ خواستار حمایت از ده‌ها خانواده فلسطینی ساکن این محله شدند که خطر اخراج آنها از این محله پس از مهلتی که دادگاه اسرائیل تا روز پنجشنبه به آنها داده، افزایش یافته است. دادگاه اسرائیل به این خانواده‌ها تا پنجشنبه مهلت داده است با شهرک‌نشینان به توافق برسند. فلسطینیان چنین راه‌حلی را رد کرده‌اند زیرا پذیرفتن آن به منزله اذعان به مالکیت شهرک‌نشینان بر این زمین‌هاست. برخی اهالی که با خطر اخراج از منازل خود در محله اشیخ جراح روبه‌رو هستند، اعلام کرده‌اند دادگاه رژیم صهیونیستی از تحویل گرفتن اسناد آنها خودداری کرده است. آنها این کار دادگاه را فریبکاری دانستند. ماجرای اخراج خانواده‌های فلسطینی از محله الشیخ جراح از سال 2008 آغاز شد و به‌رغم آنکه اردن همه اسناد و مدارک رسمی را که مالکیت فلسطینیان بر این منازل را ثابت می‌کند، ارائه کرده است، سیاست رژیم اشغالگر برای کوچاندن فلسطینیان همچنان ادامه دارد. ماجرای محله شیخ جراح باعث خشم گسترده فلسطینیان و اعراب شده است. 
 
* هشدار حماس درباره پیامدهای سرکوب ساکنان شیخ جراح
«عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس گفت: تعدی‌ها و اقدامات رعب‌آور اشغالگران صهیونیست و شهرک‌نشینان در محله شیخ جراح و ضدملت ما در شهر قدس اشغالی گواهی بر خوی وحشیانه و تجاوزکارانه اشغالگران است. وی افزود: این حملات ادامه‌دار، نشان‌دهنده میزان رنجی است که ساکنان شهر قدس می‌برند. القانوع بیان کرد: رفتار تجاوزکارانه مستمر ضدساکنان محله شیخ جراح و تلاش صهیونیست‌ها برای بیرون راندن آنها از منطقه و مصادره منازل آنها، تشدید رویارویی با اشغالگران و تقویت پایداری ساکنان قدس را به منظور درهم شکستن طرح‌های اشغالگران ‌طلب می‌کند. 
 
* هراس صهیونیست‌ها از تشدید درگیری‌ها در قدس اشغالی
در پی تشدید درگیری‌ها و افزایش احتمال بروز تنش در اطراف مسجدالاقصی، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد درهای مسجدالاقصی از روز سه‌شنبه تا اطلاع ثانوی به روی شهرک‌نشینان صهیونیست بسته خواهد بود. منبع مذکور اشاره کرد این تصمیم در پی تشدید تنش و درگیری‌ها در قدس اشغالی و هشدارها نسبت به احتمال وخیم‌تر شدن اوضاع بویژه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان اتخاذ شده است. این در حالی است که شهرک‌نشینان صهیونیست با صدور فراخوان‌هایی خواستار تعرض گسترده و جمعی به مسجدالاقصی در روز 28 ماه مبارک رمضان شده‌اند. در طرف مقابل، فلسطینیان نیز خواستار حضور گسترده در مسجد مبارک الاقصی بویژه در روزهای باقیمانده از ماه رمضان و 28 این ماه مبارک به منظور مقابله با اشغالگران اسرائیلی شده‌اند. 
 
* رژیم آپارتاید صهیونیستی
سرکوب فلسطینی‌های ساکن منطقه شیخ جراح در شرایطی رخ می‌دهد که دیده‌بان حقوق بشر هفته گذشته در یک گزارش تاریخی رژیم صهیونیستی را «آپارتاید» خواند و خواستار تحریم مقام‌های آن شد. به نوشته رسانه‌های غربی از قبیل گاردین و رویترز، عنوان گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر «یک آستانه نقض شده؛ مقام‌های اسرائیلی و جنایات آپارتاید و آزار و ستمگری» است. طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر با توجه به مفاد اساسنامه رم، رژیم صهیونیستی از نظر قانونی و حقوقی از شرایط اطلاق جنایت آپارتاید برخوردار است. بنا بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر، مقام‌های صهیونیست در درون اسرائیل (فلسطین اشغالی) که بیشتر از یک‌دهم ساکنانش را فلسطینیان تشکیل می‌دهند و همچنین در اراضی اشغال شده، در تلاش برای حداکثر‌سازی اراضی برای یهودیان و استقرار فلسطینیان در مراکز بسیار پرجمعیت و محدود جغرافیایی بوده‌اند. طبق یافته تحقیقی دیده‌بان، مقام‌های تل‌آویو  برای کم کردن «تهدید جمعیتی» فلسطینیان در قبال اسرائیل، سیاست‌هایی را در پیش گرفته‌اند تا پیشی گرفتن جمعیت فلسطینیان، آینده «دولت یهودی اسرائیل» را به خطر نیندازد. 
دیده‌بان حقوق بشر در بخش دیگری از این گزارش تحقیقاتی می‌نویسد: «(مقام‌های اسرائیلی) به صورت سیستماتیک علیه فلسطینیان اقدامات تبعیض‌آمیز انجام می‌دهند و این موضوع در اراضی اشغالی شامل سرزمین‌های کرانه باختری به شدیدترین حالت در جریان است». 
«کنت بوث» مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر با تاکید بر اینکه این اقدامات تنها «اشغالگری تجاوزگرانه» نیست، اعلام کرد: «این سیاست‌ها به اسرائیلی‌های یهودی هر جا که باشند همان حقوق و مزایا را می‌دهد اما در قبال فلسطینیان هر جا که باشند تبعیض قائل می‌شود». دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواست درباره یافته‌های دیده‌بان تحقیق و عاملان آنها را محاکمه کند. 
در گزارش دیده‌بان حقوق بشر اعلام شده است مقام‌های اسرائیلی دست به جنایات آپارتاید و آزار و ستمگری علیه فلسطینیان زده‌اند. «عمر شکیر» مدیر بخش اسرائیل و فلسطین دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: «این صریح‌ترین یافته‌ای است که دیده‌بان حقوق بشر درباره رفتار ۳۰ ساله اسرائیل به آن رسیده است. ما در این یافته درباره آزارها و سوءرفتارهای این رژیم مستندانی جمع‌آوری کرده‌ایم». 
به گفته او، دیده‌بان حقوق بشر تا پیش از این بررسی‌های ۳۰ ساله و مستندات آن، هرگز به صورت مستقیم مقام‌های اسرائیل را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم نکرده بود.

Page Generated in 0/0069 sec