printlogo


کد خبر: 233085تاریخ: 1400/2/15 00:00
دور دنیا

وزیر دفاع ترکیه: اجازه نمی‌دهیم یونان به حقوق‌مان تجاوز کند
وزیر دفاع ترکیه که در لیبی به‌ سر می‌برد، در جمع نظامیان ترکیه در این کشور گفت نظامیان ترکیه تا زمان برگزاری انتخابات لیبی در ماه سپتامبر در این کشور خواهند ماند. «حلوصی آکار» مدعی شد وظیفه این نیروها حفظ صلح در لیبی است. وی همچنین به فعالیت‌های ترکیه در دریای مدیترانه و توافق ترسیم مرزهای دریایی با لیبی در این دریا اشاره کرد و گفت: آنکارا به فعالیت‌های خود در چارچوب توافق همکاری دریایی با لیبی ادامه خواهد داد و تلاش‌های یونان برای بی‌اثر کردن این توافق راه به جایی نخواهد برد. آکار تأکید کرد ترکیه اجازه تعدی به حقوق خود در دریای مدیترانه را به یونان نخواهد داد. ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی ۱۱ آذر ۱۳۹۸ با امضای توافقنامه‌ای حریم بخشی از مرزهای دریایی میان خود در شرق مدیترانه را مشخص کردند. این توافقنامه با اعتراض دولت یونان، قبرس یونانی‌نشین و دولت تحت امر «خلیفه حفتر» در لیبی مواجه شد. ترکیه سال‌هاست به دنبال حفاری و استخراج منابع نفتی و گازی از شرق دریای مدیترانه است. 
***
پارلمان ارمنستان با نخست‌وزیری مجدد پاشینیان موافقت نکرد
مجلس ملی ارمنستان «نیکولای پاشینیان» رئیس موقت کابینه وزرای این کشور را برای سمت نخست‌وزیری انتخاب نکرد و به این ترتیب، نخستین گام برای آغاز روند انحلال پارلمان ارمنستان برداشته شد. طبق اطلاعات منتشره، تنها یکی از نمایندگان حاضر در نشست روز دوشنبه پارلمان از نامزدی پاشینیان حمایت کرد، 3 نفر مخالفت کرده و 75 نماینده نیز رأی ممتنع دادند.  بر اساس قانون اساسی ارمنستان، اگر نخست‌وزیر در نتیجه ۲ بار رأی‌گیری مورد تأیید نمایندگان پارلمان قرار نگیرد، تشریفات برای انحلال پارلمان آغاز می‌شود تا مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی فراهم شود. دومین مرحله رأی‌گیری قرار است 10 ماه مه (20 اردیبهشت‌ماه) انجام شود. دولت ارمنستان پس از اعلام برکناری پاشینیان از سمت نخست‌وزیری به منظور برگزاری انتخابات پیش از موعد پارلمانی در این کشور، استعفا کرد. البته اعضای کابینه وزرا تا شکل‌گیری ترکیب جدید دولت، به صورت موقت در سمت‌های خود انجام وظیفه می‌کنند.  
***
حادثه ریزش پل قطار شهری در مکزیکوسیتی با ۱۵ کشته و ده‌ها زخمی
حادثه ریزش پل قطار شهری در مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک هنگام عبور قطار بر روی خیابان موجب مرگ حداقل 15 و زخمی شدن 70 نفر دیگر شد. بر اساس این گزارش، مقام‌های رسمی مکزیکوسیتی اعلام کردند در پی وقوع این حادثه نیروهای امداد و نجات به محل اعزام شدند. این حادثه دوشنبه شب به وقت محلی به وقوع پیوسته است. یک فیلم ویدئویی دراماتیک لحظه سقوط پل و فرو ریختن قطار روی خودروهای عبوری در جاده زیر پل را نشان داده است. شهردار مکزیکوسیتی گفته است در این حادثه حداقل 15 نفر کشته و یک خودرو نیز زیر آوار گرفتار شده بود. خط 12 متروی شهر مکزیکوسیتی زمانی ساخته شده که مارسلو ابرارد، وزیر خارجه فعلی مکزیک، شهردار بوده است. 
***
رایزنی رئیس پارلمان عراق با مقامات اقلیم کردستان
«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در سفر به اربیل با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان و «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در دیدار مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان اوضاع و آخرین تحولات سیاسی در بغداد و اربیل از جمله انتخابات زودهنگام و لزوم تامین شرایط مناسب و تکمیل همه نیازهای لازم را برای اجرای آن بررسی کرد. ۲ طرف ضمن تاکید بر اهمیت همکاری برای مقابله با چالش‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی مشترک، درباره برخی مسائل دارای اهمیت مشترک رایزنی کردند. الحلبوسی سپس با نیچروان دیدار کرد. ۲ طرف درباره اوضاع عمومی عراق، انتخابات زودهنگام، احتمالات درباره نقشه ائتلاف‌های سیاسی در آینده، روابط بین اربیل و بغداد، خطرات گروه تروریستی داعش و تحرکات آن، همکاری و هماهنگی بین طرف‌ها در چارچوب امنیت و ثبات علاوه بر اوضاع منطقه و سایر مسائل رایزنی کردند. رئیس پارلمان عراق در دیدار با مسرور بارزانی نیز درباره آخرین تحولات در عراق و منطقه بویژه آمادگی‌ها برای انتخابات آتی عراق و ایجاد راه‌های تضمین‌کننده برگزاری آزادانه و سالم انتخابات به گونه‌ای که حقوق و آرمان‌های همه طیف‌های عراق را تضمین کند، رایزنی کرد. 
***
مصر با فرانسه قرارداد خرید  ۳۰ جنگنده رافال را امضا کرد
وزارت دفاع مصر از امضای قراردادی با فرانسه برای خرید ۳۰ جنگنده رافال خبر داد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، وزارت دفاع مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ارتش مصر با شرکت داسو اویاسیون فرانسه قراردادی را برای خرید ۳۰ جنگنده رافال امضا کرد که هزینه آن از طریق یک وام که مدت بازپرداختش حدود ۱۰ سال خواهد بود، پرداخت می‌شود. سایت فرانسوی Disclose فاش کرد ارزش این قرارداد به حدود 9/3‌میلیارد یورو می‌رسد. این قرارداد بین نیروهای مسلح مصر و شرکت «داسو أفیاسیون» فرانسه منعقد شده است. در این بیانیه آمده است: این جنگنده‌ها از توانایی‌های بالایی برخوردارند که از جمله آن توانایی انجام مأموریت‌هایی در مسافت طولانی و داشتن سامانه تسلیحاتی پیشرفته و توانایی بالا در رزمایش است. مصر سال ۲۰۱۵ نیز قراردادی را برای خرید ۲۴ جنگنده رافال با فرانسه امضا کرد در این راستا فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد معامله فروش ۳۰ جنگنده رافال به مصر به حفظ ۷۰۰۰ فرصت شغلی در فرانسه در طول ۳ سال کمک می‌کند.

Page Generated in 0/0056 sec