printlogo


کد خبر: 233102تاریخ: 1400/2/15 00:00
اخبار

بازارگاه همچنان ناقص کار می‌کند
عضو انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه به‌رغم وعده‌های مکرر، همچنان امکان عرضه خوراک آماده در بازارگاه از سوی کارخانجات وجود ندارد، گفت: اقدامات وزارت جهاد کشاورزی منجر به ایجاد اختلال در کار کارخانجات شده است. سلمان حمیدی‌پور با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای کارخانجات خوراک دام کشور، تاکید کرد: این کارخانجات با سرمایه‌گذاری هنگفت ایجاد شده و همه مجوزدار هستند و حجم اشتغال‌زایی آنها نیز بسیار بالاست اما متأسفانه اقدامات معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی منجر به ایجاد اختلال در کار این واحدهای تولیدی شده است. وی با اشاره به اینکه این کارخانجات به سختی در طول سال‌های گذشته جذب مشتری داشته‌اند، افزود: ما سالیان سال فرهنگ‌سازی کردیم که تولید‌کنندگان دام و طیور از مصرف خوراک سنتی دوری کنند و به استفاده از خوراک آماده متمایل شوند که متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی به بهانه تخلف امکان عرضه نهاده آماده را در سامانه بازارگاه از کارخانجات گرفته است. حمیدی‌پور با اشاره به اینکه اگر تخلفی نیز انجام شده باید با واحد متخلف برخورد شود، گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی، از حدود ۵ سال پیش عرضه خوراک آماده به تولید‌کنندگان و مصرف این خوراک توسط واحدهای تولیدی الزامی شد و نهاده خام حتما باید به کارخانجات تحویل داده می‌شد و واحدها حق استفاده از این نهاده را به عنوان خوراک دام یا طیور نداشتند. وی با بیان اینکه دستورالعمل فوق هیچگاه اجرایی نشده است، گفت: تا سال گذشته کارخانجات خوراک دام امکان دریافت نهاده از طریق سامانه بازارگاه را نداشتند و بعد از پیگیری‌های مکرر سرانجام بعد از ۱۰ ماه و اواخر سال گذشته لیست چند کارخانه در سامانه بارگذاری شد و برخی کارخانجات توانستند از طریق سامانه بازارگاه نهاده دریافت کنند که البته در این میان نیز مشکلاتی وجود داشت. در همین باره عضو انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه سیاست‌های اشتباه دولت، تولید‌کنندگان را به خاک سیاه نشانده است، گفت: 640 کارخانه خوراک دام به دلیل اینکه وزارت جهاد کشاورزی نهاده به آنها نمی‌دهد با 25 درصد ظرفیت کار می‌کنند. سیدکاظم موسوی، عضو انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، گفت: سیاست‌های اشتباه دولت بویژه وزارت جهاد کشاورزی در چند سال اخیر مشکلات زیادی را به تولید‌کنندگان کشور تحمیل کرده است. موسوی حذف مواد اولیه کارخانجات خوراک دام کشور را یکی از این سیاست‌های اشتباه عنوان کرد و گفت: در یک سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی هیچ سهمیه نهاده برای تولید خوراک آماده به کارخانجات خوراک دام کشور نداده است. به گفته این مسؤول، 640 کارخانه خوراک دام در کشور وجود دارد که قبل از سال 99 حدود 80 درصد خوراک دام و طیور کشور را تامین می‌کردند اما امروز کار به جایی رسیده که این کارخانه‌ها تنها با یک‌چهارم ظرفیت کار می‌کنند. 
***
ثبت رکورد رشد اقتصادی منفی توسط دولت روحانی
دولت روحانی رکورددار رشد منفی اقتصادی در میان دولت‌های بعد از انقلاب شد. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، دولت روحانی با ۴ بار رشد منفی اقتصادی در طول 8 سال، رکورددار رشدهای منفی اقتصادی در میان دولت‌های بعد از انقلاب شد.
***
رئیس اتاق تعاون:
قانون جدید چک فضای کسب‌و‌کار را سالم و شفاف می‌کند
رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به کاهش محسوس چک‌های برگشتی، گفت: قانون جدید چک فضای کسب‌و‌کار را سالم و شفاف می‌کند. بهمن عبداللهی در گفت‌وگویی با اشاره به مشکلاتی که چک‌های برگشتی برای مردم ایجاد کرده بود، گفت: در گذشته چک‌های برگشتی یکی از معضلاتی بود که علاوه بر تولید‌کنندگان، مردم بسیاری هم با آن مواجه بودند و برای همین هم قانون جدید چک تلاش کرد تا مشکلاتی را که باعث ایجاد دردسر برای مردم شده بود رفع کند. وی با اشاره به اجرای مرحله جدیدی از قانون جدید چک، تصریح کرد: اجرای قانون به دلیل وجود شرایط خاصی که ویروس کرونا بر کشور و اقتصاد تحمیل کرده بود، ۶ ماه به تعویق افتاد و عملا اجرای این قانون به ابتدای سال ۱۴۰۰ موکول شد و در حال حاضر از ۵ فروردین‌ماه اجرای آن آغاز شده است. عبداللهی خاطرنشان کرد: اجرای قانون جدید چک در درازمدت به استحکام و کاربرد بهتر چک کمک می‌کند با این حال باید تلاش شود بانک‌ها حداکثر مساعدت را داشته باشند تا برخی عوارض اجرایی قانون جدید چک کاهش یابد. 
***
شورای قیمت‌گذاری نرخ جدید گندم را ابلاغ کرد
رئیس شورای قیمت‌گذاری قیمت جدید گندم را برای اجرا به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد. شورای قیمت‌گذاری در جلسه 23 فروردین 1400 تصویب کرد مبلغ 10 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به دولت به عنوان جایزه گندم پرداخت شود، بنابراین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1400-1399 برای گندم معمولی به ازای هر کیلوگرم 5 هزار تومان و برای گندم دوروم 5 هزار و 200 تومان اصلاح شد. 

Page Generated in 0/0055 sec