printlogo


کد خبر: 233103تاریخ: 1400/2/15 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از جزئیات مصوبات جلسه سران قوا برای حمایت از بازار سرمایه
از اعطای سهام جبرانی به متضرران صندوق پالایشی تا حمایت از صندوق تثبیت

گروه اقتصادی: سران قوا 7 تصمیم جدی برای حمایت از بازار سرمایه گرفتند و در صورت تایید رهبر انقلاب بزودی این موارد اجرایی خواهد شد. از اصلی‌ترین تصمیم‌های اتخاذ شده در این جلسه می‌توان به اعطای سهام جبرانی به سهامداران متضرر صندوق قابل معامله پالایشی و اختصاص 80 درصد مالیات نقل و انتقال سهام در سال 1400 به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد.
 به گزارش «وطن‌امروز»، بازار سرمایه قریب به ۲ سال است که پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در ایران است اما در این بین سقوط وحشتناک شاخص کل از میانه تابستان سال گذشته باعث متضرر شدن بخشی از سهامداران شد. 
بخش قابل توجهی از این متضرران، خریداران سهام پالایشی و ETS دولتی بودند. ضرر و زیان سهامداران با توجه به اینکه دولتی‌ها به صورت مکرر این بازار را تضمین کرده بودند باعث اعتراض سهامداران شده و در ماه‌های اخیر بارها شاهد تجمع آنها در برابر سازمان بورس و اوراق بهادار بوده‌ایم. 
در نهایت نمایندگان مجلس و دولتی‌ها به جمع‌بندی درباره روش‌های نجات بازار سرمایه رسیدند که به دلیل لزوم تسریع در تصویب این راهکارها، آنها را برای تصویب راهی جلسه سران قوا کردند.
 پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بعد از ظهر دوشنبه با حضور سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه و دیگر اعضای این شورا برگزار شد و در این جلسه وضعیت بازار سرمایه و راهکارهای بهبود این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
بر این اساس، پیشنهادات ارائه‌شده به جلسه سران قوا موارد تایید شده و مورد توافق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سازمان بورس و اوراق بهادار بود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح این جلسه با اشاره به نظر مساعد روسای ۳ قوه درباره بسته پیشنهادی سازمان بورس که پیش‌تر در هیات دولت مصوب شده بود، از تایید نهایی این مصوبات با اصلاحات جزئی خبر داد. در جلسه روز دوشنبه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، همه 7 پیشنهاد حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزئی به تصویب رسید و این مصوبات بعد از تایید مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ خواهد شد. 
محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نظر مساعد روسای ۳ قوه درباره بسته پیشنهادی سازمان بورس که پیش‌تر در هیات دولت مصوب شده بود، از تایید نهایی این مصوبات - با اصلاحات جزئی - خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبات، مقرر شد 80 درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال 1400 به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.
 وی افزود: در این جلسه با انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مفاد مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید، تصریح کرد: پیرو مصوبه این جلسه، بانک‌ها و موسسات اعتباری برای برنامه‌های حمایت از بازار سرمایه در چارچوب مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی از شمول مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید خارج خواهند بود.
 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام خود یا شرکت‌های زیرمجموعه‌شان حمایت کنند مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال و به سال بعد موکول شود. همچنین شرکت‌هایی که سود تقسیم نشده سال 1400 آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.
 دهقان‌دهنوی از اجازه سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه براساس مصوبات جلسه سران قوا خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه صندوق توسعه ملی مجاز به سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بازار سرمایه شد. 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مصوبه مربوط به جبران زیان خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم، تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام جبران شود. 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز امیدواری از تاثیرات مطلوب اجرای این مصوبات برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این مصوبات در صورت تایید مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
 وی در ادامه با اشاره به پیشنهادهای خوب ارائه شده از سوی سران قوای مقننه و قضائیه، اظهار داشت: از جمله این موارد پیشنهاد مجلس شورای اسلامی درباره حذف قیمت‌گذاری دستوری از محصولات شرکت‌های بورسی بود که مقرر شد تمام این پیشنهادات در کمیسیون مقدماتی شورای عالی هماهنگی اقتصادی بررسی و سپس در جلسات بعدی سران قوا مطرح شود، به این ترتیب حمایت سران ۳ قوه به مصوبات این جلسه بسنده نشده و ادامه خواهد داشت. 
***
مجلس حامی سهامداران خرد
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتر نوشت: مجلس حامی سهامداران خرد زیان‌داده از سیاست‌های غلط است. امیدواریم با اصلاح رویه‌ها و عدم استمرار سیاست‌های غیراصولی، اعتماد به این بازار بازگردد.

Page Generated in 0/0155 sec