printlogo


کد خبر: 233168تاریخ: 1400/2/16 00:00
روحانی دیروز با اشاره به مذاکرات وین: به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است
بالمره!

گروه سیاسی: یک ماه پس از اعلام پایان پیک کرونا از سوی روحانی، روز گذشته وی از شکسته شدن تحریم‌های خارجی خبر داد. به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت در توضیح عملکرد موفق(!) اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه برای همه مردم تلاش کردیم، اظهار داشت: نزدیک ۳۰ هزار میلیارد برای کرونا پرداخت شده است. اقدامات دولت در سال ۹۹ در تاریخ کشورمان بی‌نظیر است. قولی که به مردم عزیز دادیم این است که در ماه‌های پایانی دولت، همچنان اهداف‌مان را دنبال می‌کنیم. هدف ما این است کرونا را مهار کنیم، تحریم‌ها را برداریم، معیشت مردم بهتر شود و طرح‌هایی که باقی مانده را تمام کنیم. وی تاکید کرد: معنی اینکه قیمت دلار دارد کاهش پیدا می‌کند این است که ارزش پول ما بیشتر و تورم کاهش می‌یابد. مردم دارند ثمره ایستادگی و مقاومت را در وین می‌بینند. اگر گزارش درست باشد و دغل‌کاری نداشته باشد، پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است. به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است.  
 
* نسخه معیوب 95 درصدی
اظهارات رئیس‌جمهور و تاکیدش بر شکسته شدن تحریم‌ها در شرایطی است که روزنامه «ایران» روز گذشته از لغو 95 درصد تحریم‌ها از سوی آمریکا در قبال بازگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش خبر داده و نوشته بود: «این همان موضوعی است که مخالفان داخلی برجام به بهانه آن با رویکرد جاری ایران در مذاکرات وین مخالفت می‌کنند. به اعتقاد این دسته از منتقدان، آمریکا باید همه تحریم‌های غیربرجامی را که از سال‌ها پیش و همچنین در چند سال گذشته به تصویب رسیده است بدون مذاکره بردارد، در غیر این صورت تهران نباید با برداشتن 95 درصد تحریم‌هایی که آمریکا آماده لغو آنهاست، موافقت کند».
طرح این گمانه در ارگان رسمی دولت در حالی است که موضع رسمی ایران که پیش از این از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است «رفع تمام تحریم‌ها» و «راستی‌آزمایی» تحریم‌های لغو شده است. مضاف بر اینها، اساسا پروسه لغو تحریم‌ها پروسه‌ای کیفی و نه کمی است. به عبارت دیگر، اکتفا کردن به اینکه 95 درصد تحریم‌ها در برابر 100درصد تعهدات ایران برداشته شود لزوما به معنای برداشته شدن 95درصد بار فشارهای تحریمی نیست و وجود یک تحریم حساب‌شده می‌تواند بسیاری از تحریم‌های لغو شده را بلااثر کند. بر همین مبنا خط رسانه‌ای دولت و تاکید پیشاپیش رئیس‌جمهور به شکسته شدن تحریم‌ها می‌تواند زاویه آشکاری با موضع رسمی نظام داشته باشد، امری که پیش از این و در قالب برخی ادعاها پیرامون کوتاه بودن پروسه راستی‌آزمایی از سوی رئیس‌جمهور نیز مشاهده شده بود. 
 
* حکایت لغو بالمره تحریم‌ها!
اما فارغ از گمانه‌زنی‌ها پیرامون لغو 95 درصد تحریم‌ها، صراحت روحانی در بیان شکسته شدن تمام تحریم‌ها آن هم پیش از هرگونه توافق رسمی در وین نمی‌تواند اقدامی متضمن منافع ایران باشد. چنین بیانی نمی‌تواند پیامی جز آمادگی کشورمان برای پذیرش توافق‌های حداقلی به طرف مقابل مذاکرات مخابره کند. روحانی پیش از این نیز بارها با قطعیت از پایان تمام تحریم‌ها و ترک افتادن بر دیوار تحریم‌ها خبر داده بود که در مشهورترین مورد به سخنرانی وی پس از انعقاد برجام می‌توان اشاره کرد که در آن به برداشته شدن «بالمره» تمام تحریم‌ها تاکید شده بود. بر همین اساس بخش قابل توجهی از افکار عمومی این روزها اعتماد پیشین را به وعده‌های رئیس‌جمهور و قطعیت‌هایش پیرامون رفع تحریم‌ها از دست داده است اما باز هم نمی‌توان برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون تلاش دولت برای سوءاستفاده انتخاباتی از مذاکرات وین را نادیده گرفت. 

Page Generated in 0/0053 sec