printlogo


کد خبر: 233184تاریخ: 1400/2/18 00:00
به‌رغم محدودیت‌های ناشی از کرونا، روز جهانی قدس در بسیاری از کشورهای مسلمان با شکوه تمام برگزار شد
همه نگاه‌ها به قدس
گوشه‌ای از 70 سال جنایت صهیونیست‌ها

گروه بین‌الملل: با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی در کشورهای مختلف، همانند سال گذشته مردم در شهرهای مختلف با برپایی راهپیمایی خودرویی و تظاهرات در میادین و خیابان‌ها بر حمایت از آرمان فلسطین تاکید کردند.  
 
* بزرگداشت روز قدس در کشورهای جهان
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از سایت النشره، راهپیمایی روز قدس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف بحرین از نیمه شب پنجشنبه آغاز شد و تا روز جمعه ادامه داشت. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی تصاویر شیخ عیسی قاسم، مرجع شیعیان بحرین و پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند و شعارهایی در حمایت از ملت و مساله فلسطین سر دادند. در افغانستان مردم به مناسبت بزرگداشت روز قدس راهپیمایی خودرویی برگزار کردند. در این راهپیمایی شعارهایی علیه رژیم غاصب اسرائیل و در همبستگی با فلسطینیان سر داده شد. در عراق ساکنان استان بصره راهپیمایی خودجوشی را به مناسبت روز قدس برگزار کرده و این روز را گرامی داشتند. در یمن نیز تدارکاتی برای راهپیمایی گسترده مردمی در بعد از ظهر جمعه در صنعا، پایتخت یمن و سایر استان‌ها صورت گرفت. کمیته‌های مسؤول برنامه‌ریزی و سازماندهی تظاهرات روز قدس، مسیرهای مشخصی را در صنعا و ۱۴ استان دیگر یمن برای این راهپیمایی اعلام کرده‌ بودند. در سوریه نیز راهپیمایی خودرویی در شهر دمشق با شعار «قدس نزدیک‌تر است» برگزار شد. این راهپیمایی از ورودی بازار الحمیدیه آغاز شد و به سمت مسجد الاموی ادامه یافت. در ترکیه مجمع روز جهانی قدس با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک به زباله‌دان تاریخ سپرده خواهد شد. در اطلاعیه این مجمع با تاکید بر اینکه تنها راه رهایی مقاومت است، آمده: رژیم صهیونیستی که زمانی در رویای اسرائیل بزرگ به‌سر می‌برد امروز به طور مستمر در حال فرار، عقب‌نشینی و در مقابل مشت‌های گره کرده مقاومت در حال مخفی شدن است. در این اطلاعیه از مسلمانان جهان خواسته شده است برای یاری به اسلام به پا خیزند و از مقدسات و شرف اسلام دفاع کنند. در لبنان راهپیمایی قایقی لبنانی‌ها در حمایت از قدس و مسجد مبارک الاقصی برگزار شد، همچنین برخی منابع از راهپیمایی فلسطینیان ساکن اردوگاه‌های لبنان در همبستگی با مردم فلسطین بویژه قدس اشغالی خبر دادند. در سرزمین‌های اشغالی نیز همزمان هزاران فلسطینی پس از اقامه نماز صبح روز جمعه در مسجدالاقصی، یکصدا برای دفاع از این مسجد مبارک در برابر حملات اشغالگران اسرائیلی سوگند یاد کردند. در همین راستا، اتحادیه جهانی علمای مسلمان خواستار یکپارچه‌سازی خطبه‌های نماز جمعه دیروز در تمام مساجد برای حمایت از قدس شریف، مسجد مبارک الاقصی و ساکنان این شهر شد. این اتحادیه همچنین تاکید کرد در خطبه‌های نماز جمعه باید بر مساله تعرض احتمالی صهیونیست‌های اشغالگر به مسجدالاقصی در روز ۲۸ ماه مبارک رمضان تمرکز شود. اتحادیه جهانی علمای مسلمان اعلام کرد که دفاع از قدس و مسجدالاقصی با جان و مال بر همه مسلمانان واجب است. 
 
* آماده‌باش نظامیان رژیم صهیونیستی در روز جهانی قدس
 رژیم صهیونیستی از صبح دیروز با اعلام آماده‌باش کامل به نیروهای خود و گسترش نیروهای ضدشورش و ویژه خود در شهر قدس، اقدامات امنیتی خود را افزایش داد و مسیرهای منتهی به مسجدالاقصی را بست. به گزارش خبرگزاری «وفا» فلسطین، اقدام پلیس رژیم صهیونیستی همزمان با اعزام نیروهای زیادی از یگان‌های سرکوبگر اشغالگر به محله شیخ جراح در نزدیکی بخش قدیمی شهر قدس و دستگیری ۱۱ نفر از فلسطینی‌های ساکن قدس و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر از آنها در پنجشنبه شب توسط نیروهای رژیم صهیونیستی انجام شد. وفا گزارش داد اهالی محله شیخ جراح پنجشنبه شب در حمایت و همبستگی با صاحبان منازلی که به تخلیه از آنجا تهدید شده‌اند با نیروهای رژیم صهیونیستی درگیر شدند که به گفته اهالی، شدت این درگیری در این محل تاکنون بی‌سابقه بوده است. همزمان با تشدید تنش‌ها در روزهای اخیر در فلسطین اشغالی، صبح دیروز و ساعاتی قبل از برگزاری مراسم روز قدس رسانه‌ها از شهادت ۲ جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری خبر دادند. خبرگزاری فلسطینی معا، این جنایت را ناشی از تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی خودروی حامل ۳ جوان فلسطینی در ایست بازرسی «سالم» دانست. 
 
* بیانیه گروه‌های مقاومت فلسطین به مناسبت روز جهانی قدس
گروه‌های مقاومت فلسطین به مناسبت روز قدس در بیانیه‌ها و اظهاراتی جداگانه ضمن هشدار به رژیم صهیونیستی، بر اهمیت این روز تاکید کردند. زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی در سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس گفت: گرامیداشت روز جهانی قدس در ماه مبارک رمضان برای همه مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروز روز همه ماست، روز قدس امسال در شرایطی فرا رسید که ملت فلسطین و امت اسلامی و عربی به یک عامل وحدت‌بخش بویژه در سایه شرایط سیاسی سخت پیش روی مساله فلسطین نیاز داشت. وی افزود: تجربه‌ای که درباره این روز وجود دارد، مساله انتخاب زمان است، زیرا امام خمینی رحمت‌الله علیه زمانی که امروز را به عنوان روز قدس در ماه مبارک رمضان انتخاب کردند، به این خاطر بود که این ماه و شب‌ها و روزهای آن و بویژه روزهای پایانی آن از اهمیت ویژه‌ای برای تمام مسلمانان جهان برخوردار است. گردان‌های شهید ابوعلی مصطفی شاخه نظامی جبهه مردمی آزادی فلسطین هم اعلام کرد تحولات محله شیخ جراح در قدس و تلاش‌ها برای تحمیل وقایع جدید در این منطقه را پیگیری می‌کند. این گروه نظامی اعلام کرد صبرشان سر آمده است و نیروهایش آماده پشتیبانی از اهالی شیخ جراح هستند و به رژیم صهیونیستی نسبت به عاقبت تداوم حماقت‌هایش هشدار داد. 
اسامه حمدان، از رهبران حماس در لبنان هم اعلام کرد روز قدس تنها شعار نیست، بلکه برای این روز امکانات مادی و نظامی اختصاص داده شده است که از مقاومت حمایت کند و این مساله به این شعار که به عمل در واقعیت بدل شده، اعتبار بخشیده است. 
وی افزود: آمریکا دنبال تحمیل معادله‌ای جدید در منطقه و ایجاد محوری است که رژیم صهیونیستی آن را رهبری کند اما فضا و عرصه کنونی از مساله فلسطین و محور دیگری که اجازه تنها ماندن و رها شدن این مساله را ندهد خالی نیست.  «ابو حمزه» سخنگوی «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز درباره تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی هشدار داد. وی تأکید کرد اگر رژیم صهیونیستی همچنان به تجاوزات خود ادامه دهد، «شعله انتفاضه رمضان به شهرک‌های صهیونیست‌نشین خواهد رسید». خبرگزاری صفا به نقل از ابوحمزه گزارش داد انتفاضه رمضان به جهنم و آتشی برای صهیونیست‌ها و مواضع نظامی آنان بدل شده است. وی ادامه داد: روز جهانی قدس، روز مستضعفان در مقابله با استکبار و تروریسم صهیونیستی- آمریکایی است و این روز، امسال با انتفاضه رمضان مصادف شده است.
 

Page Generated in 0/0065 sec