printlogo


کد خبر: 233186تاریخ: 1400/2/18 00:00
اهداف سفر مشاور ویژه بایدن به بغداد نشان از درست بودن رویکرد مقاومت عراق دارد
آمریکا فقط زبان زور می‌فهمد

سفر هماهنگ‌کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا به عراق متعاقب صدمین روز ریاست‌جمهوری بایدن، در بر دارنده یک پیام آشکار از سوی کاخ سفید به عراقی‌هاست، اگرچه این پیامی جدید نبوده و همان چیزی است که مقاومت مردمی از قبل برای آن آماده شده است؛ آمریکا قصد ترک عراق را نداشته و فقط زبان زور را می‌فهمد. بایدن پس از ۳ ماه زمامداری، «برت مک‌گورک» فرستاده ویژه رؤسای‌جمهور پیش از خود باراک اوباما و دونالد ترامپ در ائتلاف نظامی آمریکا و متحدانش در عراق و سوریه را به عنوان مشاور ویژه خود در امور عراق راهی بغداد کرد. مک‌گورک- قاضی پیشین- با اینکه سابقه نظامی ندارد اما سابقه‌اش در عراق به سال 2004 یعنی هنگام اشغال عراق توسط ائتلاف آمریکایی‌ها و متحدان‌شان بازمی‌گردد. نخست مشاور حقوقی سفیر واشنگتن در بغداد و سپس مدیر امور عراق در شورای امنیت ملی ایالات متحده بوده و بعدتر، مشاور ویژه 3 رئیس‌جمهور متوالی در امور عراق. بویژه به دنبال 6 سال نمایندگی کارزار نظامی به اصطلاح ضدتروریستی آمریکایی‌ها در خاورمیانه، او بیشتر به عنوان واسطه پنتاگون شناخته می‌شود تا یک معامله‌گر سیاسی به نمایندگی از کاخ سفید. 
تحلیلگران معتقدند نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه دولت بایدن پس از گذشت بیش از یک فصل از ریاست‌جمهوری پیرمرد 78 ساله، نوعی ماموریت شناسایی است تا کاخ سفید به تصویر دقیق‌تری درباره چالش‌های قانونی، محلی و منطقه‌ای پیش روی ادامه حضور نظامیانش در بین‌النهرین و طبیعتا شامات دست یابد. به عبارت دیگر بایدن عزمش را جزم کرده تا نیروهای سنتکام را با وجود همه فشارها و ضرباتی که از طرف مقاومت مردمی عراق دریافت کرده، حفظ کند. این به رغم حملات بی‌سابقه به اهداف و منافع آمریکایی‌ها در گوشه‌ گوشه عراق طی 100 روز نخست ریاست‌جمهوری بایدن است که حدود 30 حمله با بمب یا راکت به 5 پایگاه نظامی آمریکایی‌ها، کاروان‌های لجستیک وابسته به ائتلاف و حتی سفارت و کنسولگری ایالات متحده را در این کشور شامل می‌شود. مک‌گورک و هیات تحت مسؤولیت او زمانی با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق دیدار و گفت‌وگو می‌کند که این حملات به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده که تنها با دوران ریاست‌جمهوری بوش پسر قابل مقایسه است. 
مثلا گروه‌های مقاومت عراقی اخیرا برای نخستین‌بار با پهپاد انتحاری به پایگاه نظامی آمریکایی در فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان حمله کردند. هفته گذشته همچنین شاهد سومین دور حملات موشکی به پایگاه «عین‌الاسد» و البته ۲ پایگاه دیگر آمریکایی‌ها یعنی البلد و ویکتوریا بودیم که به زخمی شدن چند پیمانکار آمریکایی انجامید. مک‌گورک اما در راس یک هیات بلندپایه آمریکایی متشکل از «درک شولت» مشاور وزارت خارجه آمریکا، «جوی هود» معاون اول دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و «دانا استرول» معاون دستیار وزیر دفاع در امور خاورمیانه یک سفر دوره‌ای به پایتخت‌های برخی کشورهای عربی شامل بغداد، ریاض، ابوظبی، امان و قاهره را آغاز کرده که هدف آن اطمینان‌دهی به متحدان منطقه‌ای واشنگتن بویژه دولت غربگرای مصطفی الکاظمی در عراق، درباره حفظ هژمونی نظامی آمریکا در خاورمیانه و همین‌طور از سرگیری گفت‌وگوهای مربوط به برجام است. از سوی دیگر همزمانی این سفر با سومین دور گفت‌وگوهای راهبردی میان دولت وابسته بغداد و دولت جدید واشنگتن که هدف آن منتفی کردن برنامه 6 ساله اوباما و ترامپ برای خروج نیروهای رزمی از عراق است، تنها یک مفهوم را به ذهن متبادر می‌کند و آن اینکه مک‌گورک قصد دارد حضور دائمی پنتاگون و متحد بین‌المللی‌اش ناتو را در بین‌النهرین البته در پوشش ماموریت مستشاری و آموزشی نهادینه کند. بایدن پیش از اعزام مک‌گورک به خاورمیانه، شامگاه پنجشنبه با امضای فرمان‌های اجرایی مربوط به ادامه وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با سوریه و عراق بدین هدف کمک کرد. در حالی که طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، دور جدید گفت‌‌وگوهای راهبردی با دولت عراق از دیروز هفتم ماه مه از سر گرفته شده، گردان‌های حزب‌الله عراق واکنشی معنادار به این روند نشان داده است. این شاخه از نیروهای بسیج مردمی موسوم به حشد‌الشعبی دیروز اعلام کرد تداوم حضور نظامی آمریکا در خاک عراق تلاشی بیهوده برای وارد کردن این کشور به جرگه عادی‌سازی روابط است، حال آنکه واشنگتن حتی حامیانش را هم نتوانسته حفاظت کند، چه رسد به حفاظت از متحدانش در منطقه. 
گردان‌های حزب‌الله تاکید کرده واشنگتن تنها زبان زور را می‌فهمد. پیش از این جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله گفته بود: «مذاکرات با آمریکا هیچ ارزشی ندارد، چرا که ملت عراق تصمیم به پایان دادن به اشغالگری آمریکا گرفته است. مقاومت عراق فشار علیه آمریکا را ادامه خواهد داد و تصمیم آن پایان دادن به اشغالگری است».

Page Generated in 0/0067 sec