printlogo


کد خبر: 233204تاریخ: 1400/2/18 00:00
با نزدیک شدن به ایام عید سعید فطر، ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه ایجاد محدودیت در سفرهای بین‌شهری را ابلاغ کرد
سفر ممنوع

گروه اجتماعی: با نزدیک شدن به ایام عید سعید فطر یک بار دیگر زنگ خطر برای سفرهای بین‌شهری به صدا درآمد؛ هشداری که پیش از این برای سفرهای نوروزی به گوش رسید اما اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از آن تصمیمی قاطع اتخاذ نکردند؛ همین موضوع و تاکید دولت بر عادی بودن شرایط باعث شد نوعی ساده‌انگاری در برابر ویروس کرونا ایجاد شود و عملا شاهد سفر تعداد زیادی از مردم در سطح کشور باشیم. 
با افزایش میزان سفرهای بین‌شهری، زمینه برای چرخش ویروس جهش‌‌یافته انگلیسی در کشور فراهم شد تا اینکه کم‌کم موج چهارم کرونا سراسر کشور را فرا گرفت و باعث شد بعضی از مناطق کشور وضعیتی فراتر از شرایط قرمز را تجربه کنند. این در حالی است که رئیس‌جمهور هفتم فروردین‌ماه مدعی عبور کشور از پیک کرونا شده بود. 
عدم هماهنگی بین دولت، ستاد ملی مقابله با کرونا و در نهایت وزارت بهداشت در کنترل بیماری و ایجاد چند‌صدایی در مبارزه با این بیماری و عدم توجه به نظرات متخصصان و غالب شدن نگاه سیاسی بر موضوع علمی، کار را به جایی رساند که رقم آمار فوتی‌های کرونا از 490 نفر در روز فراتر رفت و تراژدی غم‌باری در سراسر کشور ایجاد شد تا ایران در جایگاه چهارم لیست آمار متوفیان روزانه کرونا در جهان قرار گیرد. حالا با این تجربه دردناک -که جامعه هزینه سنگینی برای به دست آوردن آن پرداخته است- کم‌کم به تعطیلات عید سعید فطر نزدیک می‌شویم و این چالش در پیش رو است که در صورت عدم توجه صحیح به موضوع رفت‌و‌آمدهای بین‌شهری، یک بار دیگر کرونا روی خشن خود را نشان داده و میزان آمار مرگ‌و‌میرها روزانه در کشور را مجددا در مدار صعودی قرار دهد. 
بر همین اساس در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا که پنجشنبه گذشته برگزار شد، به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت و درمان، به منظور مدیریت و مقابله دقیق‌تر و ویژه در کنترل پیک چهارم، تمام سفرها در سراسر کشور در همه رنگ‌بندی‌ها از ساعت ۲ بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر ممنوع خواهد بود. حال با این تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توان پیش‌بینی کرد حجم قابل توجهی از سفرهای بین‌استانی کاسته شود و خودروهای با پلاک غیربومی اجازه ورود به شهرها را نداشته باشند. بنابراین با نگاه به آمار وحشتناک ثبت‌شده از میزان تلفات جانی کرونا در پیک چهارم و توجه به شناسایی ویروس کرونای هندی در کشور ضروری است هموطنان از هرگونه برنامه‌ریزی برای انجام سفر جدا خودداری کرده و زمینه را برای کنترل بیماری فراهم آورند. 
کرونای هندی نشان داده به‌مراتب کشنده‌تر از انواع دیگر جهش‌یافته کروناست لذا کمترین بی‌احتیاطی در برابر این ویروس می‌تواند فاجعه بزرگ انسانی را در کشور رقم زده و تعداد بیشتری از هموطنان‌مان را به کام مرگ بکشاند. 

Page Generated in 0/0054 sec