printlogo


کد خبر: 233247تاریخ: 1400/2/19 00:00
اخبار

ورود کمیسیون صنایع مجلس به گران‌کردن خودرو توسط شورای رقابت
عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو در کارخانه گفت: متاسفانه در مسائل اقتصادی کشور نظم و نسق خاصی دیده نمی‌شود زیرا در شرایط کنونی با توجه به اینکه مردم از نظر اقتصادی و به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت فشار بوده و بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها به تعطیلی کشیده شده، افزایش قیمت خودرو در کارخانه محلی از اعراب نداشته و منطقی نیست. مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت را اقدامی غیرکارشناسی توصیف کرد و افزود: این گرانی نه‌تنها موجب شوک به بازار می‌شود، بلکه بر سایر کالا‌ها نیز اثرگذار است. نماینده مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برخی دوست ندارند در جامعه و بین مردم آسایش و رفاه برقرار شود، ادامه داد: شورای رقابت باید در تصمیمش تجدیدنظر کند، باید مشخص شود این شورا بر چه اساسی به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داده است. عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خانه ملت گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس به موضوع افزایش قیمت خودرو ورود می‌کند و خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی رئیس و اعضای این شورا خواهد بود. هر چند این افراد برای تصمیمات خود بهانه تراشی می‌کنند اما مجلس نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان می‌دهد. 
***
لزوم ثبت کد شهاب سهامداران در تراکنش‌های بانکی
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد با وجود ابلاغیه بانک مرکزی به همه بانک‌ها بابت ثبت الزامی کد شهاب در همه تراکنش‌های بانکی «پایا و ساتنا»، عدم درج کد مذکور در برخی بانک‌ها، پرداخت این شرکت (توزیع سود، اصل سررسید اوراق و...) را با اختلال روبه‌رو کرده و به همین منظور همه سهامداران و ناشران باید کد شهاب خود را در حساب‌های بانکی ثبت کنند. گفتنی است چندی پیش بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمام تراکنش‌های بانکی فاقد «کد شهاب» در سامانه‌های «پایا و ساتنا» برگشت می‌خورند، لذا افراد حقیقی یا حقوقی که کد ملی یا شناسه ملی خود را به بانک اظهار نکرده باشند، نمی‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند. 
***
انتظار افزایش قیمت محصولات پروتئینی با ترخیص قطره‌چکانی نهاده
رئیس هیات‌مدیره انجمن خوراک دام با اشاره به افزایش نرخ مصوب نهاده‌های دامی گفت: قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا ۳۴۰۰ تومان، جو ۱۸۰۰ و ذرت ۱۹۰۰ تومان تعیین شده و بر این اساس طبیعتا قیمت خوراک آماده و محصولات پروتئینی نیز افزایش خواهد یافت. مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با مهر افزود: قیمت هر کیلوگرم ذرت نسبت به سال گذشته 7/11 درصد، سویا ۶ درصد، کرایه حمل ۳۵درصد، دستمزدها ۴۲ درصد و ریزمغذی‌ها ۲۶ درصد رشد داشته است. قدیری ادامه داد: بنابراین متوسط افزایش قیمت خوراک مرغ گوشتی نسبت به قیمت مصوب سال ٩٩ باید حدود ٢۶ درصد و متوسط افزایش قیمت خوراک مرغ تخم‌گذار نسبت به مصوب سال ٩٩ حدود ٢۵ درصد باشد. وی تاکید کرد: علاوه بر این افزایش قیمت محصولات پروتئینی همچون شیر، گوشت مرغ و تخم‌مرغ نیز امری بدیهی است و به نظر می‌رسد در این زمینه با افزایش قیمت مواجه باشیم. این فعال بخش خصوصی درباره آخرین وضعیت تخصیص ارز نهاده‌های دامی نیز گفت: تخصیص ارز به نهاده‌های مانده در گمرکات قطره‌چکانی است که این در شرایط حساس فعلی امر مطلوبی نیست و احتمال دارد در آینده ما را با مشکل مواجه کند. 
***
لزوم مراجعه گیرندگان چک‌های جدید به سامانه صیاد
سخنگوی اجرای قانون جدید چک گفت: چک‌های جدید از ابتدای فروردین توزیع شده و مورد اقبال قرار گرفته است و روزانه تقریبا 30 هزار فقره چک در سامانه صیاد ثبت می‌شود. آمنه نادعلی‌زاده بیان کرد ثبت چک در سامانه صیاد کافی نیست و علاوه بر آن گیرنده چک نیز باید به سامانه صیاد مراجعه و دریافت چک را تأیید کند و در صورتی که چک مورد تأیید گیرنده نیست، مراتب عدم تأیید خود را اعلام کند. گفتنی است دریافت‌کنندگان چک‌های جدید، برای جلوگیری از بروز مشکلات، ضروری است هنگام دریافت چک به سامانه صیاد مراجعه کرده و تأیید یا عدم تأیید اطلاعات را اعلام کنند. 
***
انتخابات مجامع استانی سهام عدالت باید ابطال شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم ابطال انتخابات مجامع استانی سهام عدالت گفت: در جلسه روز یکشنبه (امروز) کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره تخلفات و مغایرت‌های قانونی برگزاری انتخابات مجامع استانی سهام عدالت، گزارش خواهد داد. محمدرضا پورابراهیمی افزود: در شرایط کنونی با توجه به اینکه 40 درصد مالکان سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند و در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند، برگزاری این انتخابات فاقد مشروعیت است. پورابراهیمی گفت: با توجه به احراز تخلفات قانونی و مغایرت‌های ایجادشده از سوی دولت در ابلاغیه مقام معظم رهبری، این موضوع به صورت ویژه در جلسه روز یکشنبه (امروز) کمیسیون اقتصادی به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: پیشنهاد ما این است انتخابات مجامع استانی سهام عدالت باید تا ثبت‌نام تمام مالکان سهام عدالت به تعویق افتد و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات فراگیر فراهم شود. وی همچنین گفت: ما ابطال برگزاری انتخابات مجامع استانی سهام عدالت را خواستار هستیم و در صورت تخلف دولت از ضوابط قانونی، طرح دوفوریتی ابطال انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

Page Generated in 0/0228 sec