printlogo


کد خبر: 233252تاریخ: 1400/2/19 00:00
برنامه محوری؛ شاخص کاندیدای مطلوب

دکتر علیرضا سلیمی*:  با توجه به نص صریح قانون اساسی، کاندیدای ریاست‌جمهوری باید از رجال سیاسی و دینی باشد. 
رجل سیاسی یعنی کسی که ترازش در حدی است که برای اداره کشور راهبرد دارد، سیاست‌های جهانی را می‌شناسد، به طور کامل به فعل و انفعالات اشراف دارد و نسبت به اتفاقاتی که در آینده رخ می‌دهد، پیش‌بینی‌های دقیقی دارد. رجل سیاسی بخوبی قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را دارد و دارای برنامه است. کسی که برای اداره کشور راهبردها و تاکتیک‌های مشخصی ندارد، حتما جزو رجال سیاسی نیست. فردی که می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری خود را عرضه کند باید شرایط را دقیق بشناسد نه اینکه تنها مشکلات را برشمرد، بلکه باید برای برون‌رفت از آنها برنامه‌ریزی و راهکاری ارائه دهد؛ راهکارهایی هم که ارائه می‌دهد حتما باید زمان‌بندی شده باشد و امکان اجرایی شدن آنها با توجه به ظرفیت‌های کشور فراهم باشد.  
برخی در ایام انتخابات کلیات را بیان می‌کنند؛ مثلاً شعار می‌دهند باید یک میلیون اشتغال ایجاد شود یا می‌گویند چرا گرانی است؟! باید دور کسی که اینگونه شعار می‌دهد را خط قرمز کشید. باید به کسی اعتماد کرد که توان تجزیه و تحلیل شرایط و مشکلات کشور را دارد و برای رفع این مشکلات در زمینه‌های مختلف از جمله اشتغال، تورم، کنترل نقدینگی، گمرک، نظام سلامت و... راهکارهای عمیق و شدنی داشته باشد. شعار دادن و حرف زدن هیچ فایده‌ای ندارد. 
رجل سیاسی کسی نیست که دنبال چنگ کشیدن به صورت طرف مقابل باشد، کسانی که دروغ می‌گویند، فریبکار و اهل نیرنگ هستند و سعه صدر ندارند، شایسته ریاست‌جمهوری نیستند.  رجل سیاسی کسی است که سیاستمداران دنیا و کلاه‌هایی که برای او در نظر گرفته‌اند را می‌شناسد، کسی است که به دلیل حضور در یک نشست با فلان رئیس‌جمهور و وزیر آب دهانش راه نمی‌افتد، بلکه ثبات و استقامت دارد.  
رجل سیاسی یا کاندیدای مطلوب علاوه بر اینکه مشورت‌پذیر است باید با توجه به ظرفیت‌های داخلی، برای مشکلات کشور راهکار ارائه دهد. این امر بدین معنا نیست که به دور کشور دیوار بکشیم، بلکه منظور این است کاندیدایی که گمان می‌برد دیگرانی چون اروپا و آمریکا حلال مشکلات کشور و نجات‌دهنده هستند، بدون‌شک شایستگی لازم را ندارد. 
کاندیدای مطلوب باید نسبت به اطرافیان خود آگاهی داشته باشد، بسیاری اطرافیان خود را بر همه چیز ترجیح دادند، آیا رجل سیاسی حقیقی تنها شال بنفش به گردن می‌بندد و با همراهی اطرافیانش، شعار می‌دهد!؟ 
کاندیدای مطلوب و کسی که قصد دارد قدرت را به دست گیرد باید برای اداره کشور وقت بگذارد، کسانی که آخر هفته در سفر باشند یا در زمان ریاست‌جمهوری به فکر ساخت ویلا در جماران و لواسان باشند، حتما جزو رجال سیاسی محسوب نمی‌شوند. در کشور انتخاب افراد شایسته برای ۳ هزار پست کلیدی بر عهده رئیس‌جمهور است، کاندیدای مطلوب و با برنامه پیش از اینکه منتخب مردم شود برای هر یک از پست‌های مهم افراد شایسته را معرفی می‌کند که این نشان می‌دهد این شخص برای اداره کشور برنامه‌ریزی درست و منطقی دارد. 
علاوه بر ویژگی‌های رجال سیاسی که به آن اشاره کردم، کاندیدای مطلوب باید یک رجل دینی نیز باشد که ان‌شاءالله در فرصت دیگری به این ویژگی‌ها اشاره خواهم کرد. 
* عضو هیأت‌‌رئیسه مجلس

Page Generated in 0/0054 sec