printlogo


کد خبر: 233280تاریخ: 1400/2/20 00:00
دور دنیا

یک نفتکش در ساحل سوریه  دچار حادثه شد
منابع خبری دیروز یکشنبه از انفجار یک نفتکش در ساحل بندر «بانیاس» در استان طرطوس سوریه خبر دادند. به گفته رسانه‌های سوری، این نفتکش که مدتی است در ساحل «بانیاس» حضور دارد، خالی از نفت است و هیچ محموله‌ای ندارد و چندی پیش نیز به هنگام تخلیه نفت آن دچار آتش‌سوزی شده بود. هنوز از هویت مالک این کشتی و صدمات احتمالی به آن یا تلفات جانی سرنشینانش خبری در دست نیست. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت این حادثه زمانی رخ داد که کارگران فنی در حال تعمیر کشتی بودند و دلیل حادثه نیز مسائل فنی است. طبق آخرین خبرها این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است. وبسایت «اسنک سوریا» نیز به نقل از «محمد السوسی» مدیر پشتیبانی شرکت حمل‌و‌نقل نفت سوریه نوشت مشکل فنی در یکی از موتورهای کشتی موجب بلند شدن دود سیاه از آن شده و کارگران در حال تعمیر هستند. او همچنین گفت تمام محموله نفت این کشتی مدتی پیش تخلیه شده است.
***
افزایش ۱۰۷ درصدی تهدیدها علیه اعضای کنگره
پلیس کنگره آمریکا اعلام کرد تهدیدها علیه اعضای کنگره افزایشی ۱۰۷ درصدی داشته و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ دوبرابر شده است. در بیانیه پلیس کنگره آمریکا آمده است با توجه به افزایش قابل توجه تهدیدها علیه اعضای کنگره مجبور شده از پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) کمک بگیرد. پلیس کنگره ابراز اطمینان کرده با توجه به فضای خاص تهدید‌آمیز فعلی تهدیدها همچنان ادامه خواهد داشت. در این بیانیه همچنین آمده است پلیس کنگره با افزایش نیروی انسانی برای بررسی تهدیدها و ایجاد یک نهاد مستقل در این رابطه موافق است. 
***
آمریکا متهم جنایت در مدرسه دخترانه کابل؟
وزارت داخله (کشور) افغانستان از افزایش شمار شهدا و زخمی‌های انفجار فاجعه‌بار در غرب کابل خبر داد. به گفته طارق آرین، سخنگوی این وزارت، در انفجار روز شنبه در مدرسه دخترانه سیدالشهدا، بیش از ۵۰ تن شهید و بیش از 100 نفر نیز زخمی شده‌اند. این انفجار با استفاده از یک خودروی تویوتای بمب‌گذاری شده و 2 مین در لحظه خارج شدن محصلان شیعه این مدرسه انجام شد. تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت این حادثه را به عهده نگرفته ولی دولت افغانستان، طالبان را عامل این حمله می‌داند، حال آنکه طالبان این اتهام را انکار می‌کند. این گروه در ماه‌های گذشته به طور آشکار نشان داده قصد دارد روابط خوبی با شیعیان افغانستان برقرار کند. در همین حال یک فعال رسانه‌ای افغان این احتمال را مطرح کرده که جنایت در مدرسه دخترانه سیدالشهدا، نتیجه‌ پیمان راهبردی دولت افغانستان با آمریکاست. به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، سیدعیسی حسینی‌مزاری در پیامی بدین مناسبت نوشته است: «تا پای نحس یک آمریکایی در کشور محسوس باشد و تا دخالت پنهان و آشکار اجانب و اذناب منطقه‌ای آنان در افغانستان تداوم یابد... قطعا بیش از گذشته و حالا قربانی خواهیم داد و افق تاریکی در فراراه زندگی کل مردم خواهیم داشت».
***
عناصر تروریستی در سامرا و شمال کربلا دست به عملیات خرابکارانه زدند
هسته‌های مخفی وابسته به گروه تروریستی «داعش» صبح دیروز یکشنبه در «سامرا» و شمال «کربلا» دست به عملیات خرابکارانه زدند که در نتیجه حملات عناصر این گروه تروریستی دست‌کم ۲ نفر کشته شد.
 حملات عناصر مخفی گروه تروریستی داعش نخست در منطقه «الجالسیه» شرق شهر سامرا در ۱۲۰ کیلومتری شمال بغداد علیه نیروهای «سرایا السلام» شاخه نظامی «جریان صدر» موسوم به «تیپ ۳۱۵ حشدالشعبی» انجام و موجب کشته شدن ۲ نفر از این نیروها و زخمی شدن ۲ نفر دیگر شد. سخنگوی سرایا السلام در سخنانی گفت باندهای داعش به یک نقطه ایست و بازرسی نیروهای سرایا السلام در منطقه الجالسیه شهر سامرا حمله کرده و ۲ نفر از نیروها را به شهادت رسانده و ۲ نفر دیگر را زخمی کردند. «صفاء التمیمی» خاطرنشان کرد حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شده است.  وی افزود: تروریست‌ها در صدد به آتش کشاندن مزارع گندم منطقه و ترور تعدادی از افسران امنیتی و مسؤولان محلی سامرا بودند. پیش از این نیز ستاد اطلاع‌رسانی سازمان حشدالشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود تیپ ۳۱۵ این سازمان در بخش شرقی شهر سامرا در معرض حمله گروه تروریستی داعش قرار گرفته است. 
***
اردوغان: اتحادیه اروپایی دچار نابینایی استراتژیک است!
رئیس‌ جمهور ترکیه در بیانیه‌ای که به مناسبت «روز اروپا»  صادر کرد، به اتحادیه اروپایی تاخت، آن را به «نابینایی استراتژیک» و عدم پایبندی به وعده‌های خود درباره پیوستن کشورش به این اتحادیه متهم کرد و حتی آن را طفیلی ترکیه خواند. به گزارش آناتولی، در بیانیه رجب طیب اردوغان خطاب به کنفرانس آینده اروپا که از دیروز آغاز شده، آمده است: «بزرگ‌ترین مانع بر سر راه بدل شدن اتحادیه اروپایی به یک بازیگر قدرتمند جهانی، فقدان صبر و چشم‌انداز استراتژیک است. بدیهی است اتحادیه اروپایی بدون کمک ما نمی‌تواند موجودیت قوی خود را حفظ کند». اردوغان با اشاره به اینکه اتحادیه اروپایی اخیرا با چالش‌های بسیاری از جمله بحران پناهندگی، اسلام‌هراسی، بیگانه‌هراسی، شکنندگی مالی، خروج انگلیس از عضویت اتحادیه و همه‌گیری «کووید‌-۱۹» مواجه شده، اعلام کرد: «اتحادیه و غلبه بر این چالش‌ها که آینده را تهدید می‌کنند، بستگی به همبستگی، همکاری و سلطه مجدد یک چشم‌انداز جسور و فراگیر دارد. بزرگ‌ترین مانع بر سر راه بدل شدن اتحادیه اروپایی به یک بازیگر قدرتمند جهانی، فقدان صبر و چشم‌انداز استراتژیک است. این اتحادیه به یک ساختار نهادی تازه، یک چشم‌انداز جدید و یک گفتمان فراگیر نو نیازمند است».

Page Generated in 0/0050 sec