printlogo


کد خبر: 233281تاریخ: 1400/2/20 00:00
مک‌های جدایی‌طلب اکثریت پارلمان محلی را کسب کردند
اسکاتلند آماده استقلال از انگلیس

جریان سیاسی حامی استقلال اسکاتلند از انگلیس برای چهارمین بار پیاپی در انتخابات پارلمانی این منطقه پیروز شد تا یکی از پر‌تنش‌ترین دوره‌ها در روابط اسکات‌ها و انگلیسی‌ها آغاز شود. 
حزب ملی اسکاتلند و حزب سبز که جبهه اصلی جدایی از بریتانیا را تشکیل می‌دهند، در انتخابات روز پنجشنبه گذشته مجموعا 87 کرسی از 129 کرسی پارلمان ملی اسکاتلند یعنی اکثریت مطلق آن را به دست آوردند. به این ترتیب نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی این کشور بار دیگر روند استقلال را که یک مبارزه پیچیده حقوقی، سیاسی و اجتماعی تا زمان همه‌پرسی موعود در سال 2023 خواهد بود، کلید زد. سال 2014 در آخرین همه‌پرسی اسکاتلند، اکثریت 55 درصدی با برتری اندکی رای به ماندن در اتحادیه بریتانیا داده بودند اما این بار اوضاع کاملا فرق می‌کند و نه‌تنها رکود اقتصادی، مک‌ها را از چشم‌انداز اقتصادی ماندن در کنار لندن دلسرد کرده، بلکه برگزیت - جدایی انگلیسی‌ها از اتحادیه اروپایی – نیز عامل مضاعفی شده که اکثریت اسکات‌ها بخواهند راه خود را از انگلیسی‌های در حال انزوا جدا کنند. 
به گزارش یورونیوز، خانم استرجن روز شنبه پیش از اعلام نتایج کامل انتخابات گفته بود دستیابی به اکثریت مطلق توسط حزبش از ابتدا با توجه به نظام انتخاباتی این کشور دشوار بوده اما افزود نتیجه به دست آمده شگفت‌آور نیست و نخستین اولویت او در مقام ارشد اجرایی اسکاتلند مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا خواهد بود. 
با این حال او در عمل نشان داد عزمش برای استقلال اسکاتلند جزم است و بار دیگر تاکید کرد مشروعیت برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال از بریتانیا فارغ از دستیابی یا عدم دستیابی حزب ملی اسکاتلند به اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان آینده پابرجاست. 
 پیروزی زردها و سبزها در انتخابات اسکاتلند به معنای یک دردسر بزرگ برای دولت محافظه‌کار انگلیس خواهد بود. 
وزیر اول اسکاتلند قول برگزاری همه‌پرسی مجدد تا ۲ سال دیگر را داده و از دولت لندن درخواست کرده برگزاری آن را تایید کند. بدون موافقت لندن اما برگزاری همه‌پرسی مجدد قانونی نخواهد بود، چرا که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا آخرین کسی است که می‌تواند با این درخواست موافقت یا مخالفت کند. 
بوریس جانسون بارها تاکید کرده هیچ منطقی برای انجام یک همه‌پرسی دیگر وجود ندارد، چرا که همین نسل اسکاتلند‌ی‌ها در همه‌پرسی 7 سال پیش به عدم استقلال رای داده‌اند. 
او در نامه‌ای که پس از پیروزی حزب ملی اسکاتلند خطاب به استرجن نوشت، ضمن درخواست همکاری برای مبارزه با چالش‌های مشترک، بار دیگر مخالفت خود را با همه‌پرسی جدایی اسکاتلند اعلام کرد. 
جانسون نوشت: «شانه‌های گسترده بریتانیا در طول بحران کرونا از مشاغل و شرکت‌ها محافظت کرده است اما بهبود اوضاع اقتصادی یک وظیفه مشترک است. جانسون از استرجن دعوت کرد در یک دیدار با سران دولت بریتانیا و مقامات ولز و ایرلند شمالی درباره چگونگی غلبه بر چالش‌های مختلف گفت‌وگو کنند».
استرجن اما در واکنش به نامه جانسون او را تهدید کرد نمی‌تواند این نتایج را نادیده بگیرد. او گفت: «الان وقت آن است به سمت همه‌پرسی دوم برای استقلال برویم. جانسون حق ندارد مردم اسکاتلند را از تعیین سرنوشت و آینده خودشان بازدارد».
او که در حال تبدیل شدن به قهرمان ملی اسکاتلندی‌هاست، قصد دارد کشور مستقل اسکاتلند را بعد از برگزیت به اتحادیه اروپایی بازگرداند. متحد حزب ملی اسکاتلند یعنی حزب سبز که به سرعت در حال توسعه پایگاه اجتماعی‌اش است نیز با ایده پایان دادن به سلطه خاندان سلطنتی انگلیس بر اسکاتلند، از همه‌پرسی استقلال حمایت می‌کند. 
بدین ترتیب نتایج انتخابات پارلمانی اسکاتلند، سلطه 314 ساله پادشاهی انگلیس بر ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی را به چالش کشیده و شواهد بسیار جدی حاکی از آن است اگر اسکات‌ها پا در راه استقلال بگذارند، ولزی‌ها و مردم شمال جزیره ایرلند نیز خواستار همه‌پرسی جدایی از انگلیس خواهند شد.

Page Generated in 0/0055 sec