printlogo


کد خبر: 233305تاریخ: 1400/2/20 00:00
اخبار

تعلل دولت در قبال حق و حقوق کارگران
 نماینده کارگری شورای ‌عالی کار درباره حق مسکن گفت: این رقم برای جامعه کارفرمایی عدد قابل‌توجهی نیست اما هر چقدر هم کوچک باشد برای کارگران حداقلی‌بگیر رقم بزرگی محسوب می‌شود و انتظار داشتیم با قید فوریت به تصویب می‌رسید که چنین نشد. محمدرضا تاجیک درباره حق مسکن کارگران گفت: رقم حق مسکن مبلغی بسیار اندک و ناچیز است، تعجب می‌کنیم که هر ساله «افزایش حق مسکن کارگران» این میزان به‌کندی انجام می‌شود.  وی با بیان اینکه «هر زمان گذر نمایندگان کارگران به هیات دولت می‌افتد، شاهد تعلل بسیار زیاد هستیم» گفت: عدد و رقم در رابطه با حق مسکن کارگران موضوع مهمی نیست که بخواهد به این شکل جامعه کارگری را ناراحت کند.  وی درباره زمان اجرای این مصوبه گفت: طبق مصوبه شورای ‌عالی کار، هر زمان این مصوبه تصویب شود باید از ابتدای سال لازم‌الاجرا باشد اما وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد بسیاری از کارگران از این مساله متضرر می‌شوند، به ‌عنوان مثال آن دسته از کارگران که تصمیم به تسویه‌حساب یا تصمیم به جابه‌جایی کارگاه خود گرفتند، با توجه به اینکه مصوبه حق مسکن از ابتدای سال عملیاتی نشد، هنگام تسویه‌حساب دچار مشکل شدند.  تاجیک گفت: این رقم برای جامعه کارفرمایی عدد قابل‌توجهی نیست اما هرچقدر هم کوچک باشد برای کارگران حداقلی‌بگیر رقم بزرگی محسوب می‌شود و انتظار داشتیم با قید فوریت به تصویب می‌رسید. پیش‌بینی می‌شد در هفته کارگر این مصوبه به تصویب برسد که چنین نشد. وی تأکید کرد: درخواست ما از دولت این است در این روزهای سخت کرونایی که جامعه کارگری متحمل سختی‌های بسیاری شده‌ است، این مساله را به این خانواده‌ها به ‌صورت مضاعف تحمیل نکنیم. 
***
لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در  بازار خودرو برای خروج از انحصار
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید بازار خودرو باید از انحصار خودروسازان خارج شود و تحقق این مهم در گرو استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. الله‌وردی دهقانی درباره ضرورت تولید خودروی باکیفیت گفت: خودروسازان باید برای تولید خودروی باکیفیت و ارزان‌قیمت برنامه‌ریزی کنند و در تحقق این مهم به ایمن بودن، کاهش مصرف سوخت و... توجه ویژه داشته باشند. نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای سواری داخلی در هر 100 کیلومتر حدود 12 تا 14 لیتر بنزین مصرف می‌کنند، اضافه کرد: مابه‌التفاوت مصرف سوخت خودروهای داخلی با میزان استاندارد با حقوق پرسنل این شرکت‌ها تا حدودی برابر است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چند ما به دنبال زیان خودروسازان داخلی نیستیم اما این شرکت‌ها باید خودروهای به‌روز و محصولات باکیفیت و ایمن در اختیار مشتریان خود قرار دهند. دهقانی با بیان اینکه بازار باید از انحصار خودروسازان خارج شود و تحقق این مهم در گرو استفاده از بخش خصوصی است، تصریح کرد: با این روش از یک سو از قیمت‌گذاری دستوری جلوگیری می‌شود و از سوی دیگر خودروسازان خودروها را با قیمت‌ها و کیفیت‌های سلیقه‌ای به مردم تحویل نمی‌دهند.
***
کمیسیون صنایع مجلس با هر گونه افزایش قیمت خودرو مخالف است
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کمیسیون متبوعش در شرایط فعلی و تا تعیین‌تکلیف و تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، با هر گونه افزایش قیمت خودرو مخالف است.
حجت‌الله فیروزی درباره گلایه مردم از افزایش قیمت خودرو، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شرایط فعلی و تا تعیین تکلیف و تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، با هر گونه افزایش قیمت خودرو مخالف است.
وی افزود: ما در طرح مجلس برای راستی‌آزمایی قیمت تمام شده خودرو، ساز و کار افشای قیمت کل اقلام و قطعات مورد استفاده برای ساخت خودرو را پیش‌بینی کرده‌ایم، بنابراین تا زمانی که این طرح تعیین‌تکلیف نشود و تصویری روشن از قیمت تمام‌شده هر خودرو برای مردم توسط خودروسازان ارائه نشود، کمیسیون صنایع و معادن با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل مخالف است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: وضعیت کرونا و کاهش سفرها هم سبب شده که تقاضای خرید خودرو کاهش یابد و خرید و فروش خودرو تا حدودی راکد شود، لذا تمام عوامل نشانگر کاهش قیمت خودرو و رکود بازار است.
وی ادامه داد: اقدام شورای رقابت در شرایط فعلی کمک به خودروسازان نیست و این امر علاوه بر اینکه بازار را متشنج و بی‌ثبات می‌کند، این پیام را به جامعه منتقل می‌کند که گویی در آینده باید منتظر افزایش قیمت کالاهای مختلف در بازار بود و اینگونه تلقی می‌شود که مذاکرات وین هم یک شوی سیاسی و فاقد اثرات اقتصادی در جامعه خواهد بود و بیشتر خوراک انتخاباتی است.
به گفته فیروزی، به جای بررسی کل زنجیره و کمک به ثبات در قیمت قطعات و حمایت از قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان مواد اولیه، منحصرا همه توجه‌ها به تولیدکننده محصول نهایی معطوف شده است، این در حالی است که بسیاری از قطعه‌سازان در زیر زنجیر سنگین گرانی‌ها در حال نابودی هستند. وی با بیان اینکه نگاه فعلی شورای رقابت منحصرا به انتهای زنجیره تولید خودرو است و به بقیه زنجیره توجهی نشده است، تصریح کرد: بسیاری از قطعه‌سازان حتی توان تامین سرمایه در گردش برای ادامه فعالیت ندارند و شورای رقابت باید شرایطی فراهم کند که امکان رقابت در کل زنجیره تامین و تولید مواد اولیه و ساخت قطعات فراهم شود.

Page Generated in 0/0054 sec