printlogo


کد خبر: 233602تاریخ: 1400/2/29 00:00
دور دنیا

سوییس، مکان احتمالی نشست پوتین- بایدن
روزنامه کامرسانت روسیه به نقل از منابع دولتی گزارش داد سوییس به احتمال زیاد مکان نشست بالقوه میان رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا در ماه ژوئن خواهد بود. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که ماه مارس گفته بود ولادیمیر پوتین، همتای روسش را یک «قاتل» می‌داند و همین امر باعث شد تا مسکو سفیرش در واشنگتن را برای رایزنی فرا بخواند، تاکید کرده تمایل دارد در جریان سفر برنامه‌ریزی شده‌اش به اروپا در ماه آتی با پوتین نشستی برگزار کند. 
کاخ سفید اعلام کرده پیش از برگزاری چنین نشستی باید اختلافات میان واشنگتن و مسکو حل شود. کرملین نیز تاکید کرده در حال بررسی احتمال برگزاری چنین نشستی است. 
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش قرار است اواخر هفته جاری مذاکراتی در ایسلند برگزار کنند؛ مذاکراتی که در سطح عالی‌رتبه‌ترین مقامات این ۲ کشور از زمان روی کار آمدن بایدن محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این ۲ مقام درباره تدارکات برای نشست بالقوه میان بایدن و پوتین مذاکره کنند. روزنامه کامرسانت ماه گذشته گزارش داده بود بایدن پیشنهاد داده ۱۵ یا ۱۶ ژوئن (۲۵ یا ۲۶ خردادماه) در یک کشور اروپایی با پوتین مذاکراتی برگزار کند. 
***
پیشنهاد چین برای میزبانی مذاکرات افغانستان
وزارت خارجه چین اعلام کرد «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان پیشنهاد داد کشورش میزبان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف چینی آمادگی دارد مذاکرات بین‌الافغانی را تسهیل کند، از جمله ایجاد شرایط برای برگزاری گفت‌وگوها در چین. به گفته وانگ یی، تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از افغانستان باعث ایجاد عدم اطمینان در وضعیت این کشور شده است. وزیر خارجه چین اظهار داشت: با این حال صلح روند کلی و در تطابق کامل با منافع اساسی و بلندمدت مردم افغانستان و همچنین آرمان مشترک کل جامعه بین‌المللی است. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، به ‌رغم مذاکرات صلح در جریان، درگیری‌های مسلحانه بین دولت افغانستان و طالبان ادامه دارد. وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد در جریان روزهای عید فطر، ۲۱ غیرنظامی در این کشور کشته و بیش از ۳۰ غیرنظامی زخمی شدند. «فواد امان» معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان روز یکشنبه بیست‌وششم اردیبهشت گفت طالبان آتش‌بس‌ اعلام شده را در جریان روزهای عید به صورت گسترده نقض کرد. 
***
صادرات نفت عربستان به کمترین میزان از ژوئن ۲۰۲۰ رسید
اطلاعات مؤسسه ابتکار داده‌های نفتی جودی نشان می‌دهد صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مارس به کمترین میزان از ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی رسیده است. 
به گزارش الواقع السعودی، موسسه ابتکار داده‌های نفتی (جودی) اعلام کرد صادرات محصولات نفتی عربستان در مارس گذشته به 5/6 میلیون بشکه در روز کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح از ژوئن 2020 یعنی حدود 6 میلیون بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت عربستان سعودی ماه مارس 319 هزار بشکه در روز کاهش یافت. به صورت سالانه، متوسط صادرات روزانه نفت عربستان بیش از 20 درصد معادل 6/1 میلیون بشکه در روز در ماه مارس کاهش یافته است.
 صادرات نفت خام عربستان در مارس به 4/5 میلیون بشکه در روز رسید و صادرات محصولات نفتی در ماه مارس با 121 هزار بشکه در روز به کمترین میزان در 4 ماه گذشته کاهش یافت. همچنین صادرات فرآورده‌های نفتی عربستان در ماه مارس به 1/1 میلیون بشکه در روز رسید. 
داده‌ها نشان داد کل سهام فرآورده‌های نفتی عربستان ماهانه 65/1 میلیون بشکه در ماه مارس و کل تقاضا برای محصولات نفتی عربستان در مارس 134 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 02/2 میلیون بشکه در روز رسید که نخستین افزایش به صورت سالانه به میزان 172 هزار بشکه در روز در سال 2021 را ثبت کرد. بر اساس گزارش ماهانه سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک)، عربستان سعودی تولید نفت خام خود را به طور ماهانه 33 هزار بشکه در روز کاهش داد. پیش از این مؤسسه جودی اعلام کرد صادرات نفت عربستان سعودی در ماه فوریه گذشته روزانه ۵ میلیون و 625 هزار بشکه بوده که نشان‌دهنده کاهش 5/14 درصدی صادرات ماهانه نفت این کشور است. 
***
تأکید رئیس‌جمهور آذربایجان بر ضرورت آغاز مذاکرات تعیین مرز با ارمنستان
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگوی تلفنی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت پاسخ ناکافی ارمنستان به تنش‌های مرزی و تلاش برای بین‌المللی‌سازی موضوع ممکن است منجر به افزایش تنش در منطقه شود. سالیوان با ابراز نگرانی از تنش‌های اخیر در مرزهای آذربایجان و ارمنستان گفته بود واشنگتن متعهد به کمک به تنش‌زدایی است. رئیس‌جمهور آذربایجان در ارزیابی وضعیت منطقه پس از درگیری‌ها، گفت: اوضاع منطقه‌ای، از جمله در مرزهای آذربایجان و ارمنستان، ۶ ماه پس از پایان درگیری‌ها پایدار است. علی‌اف با مشاور رئیس‌جمهور آمریکا موافقت کرد که مذاکره بر سر تعیین مرزها میان آذربایجان و ارمنستان ضروری است و تأکید کرد انجام این فرآیند باید مطابق با بیانیه سه‌جانبه صادر شده در 10 نوامبر سال 2020 باشد. 

Page Generated in 0/0056 sec