printlogo


کد خبر: 233622تاریخ: 1400/2/29 00:00
انتقاد محمدباقر قالیباف از افزایش قیمت کالاهای اساسی با وجود تخصیص ارز یارانه‌ای برای واردات مواد اولیه
۸ میلیارد دلار یارانه ارزی و باز هم گرانی!
نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر صمت درباره واردات کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند قانع نشده و به رزم‌حسینی کارت زرد دادند

گروه اقتصادی: در روزهای پایانی سال گذشته و ابتدایی سال جاری بحران تأمین و توزیع کالاهای اساسی و در رأس آنها مرغ و روغن باعث تشکیل صفوف طولانی در مقابل مراکز توزیع این اقلام شد که نارضایتی مردم را در پی داشت. دولتی‌ها در مقاطع مختلف با شانه خالی کردن از مسؤولیت‌های خود، دلیل این اتفاق را ابتدا انتشار خبر قطع ارز ترجیحی و پس از آن تحریم‌های آمریکا اعلام کردند؛ این در حالی بود که از یک سو طبق اعلام بانک مرکزی ارز واردات این کالاها تامین شده بود و از سوی دیگر شروع بحران تأمین و توزیع مرغ به پیش از طرح موضوع ارز ترجیحی توسط نمایندگان برمی‌گشت. 
دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأمین شدن ارز یارانه‌ای، کنترل بازار را وظیفه وزارت صمت و دولت دانست.
به گزارش «وطن‌امروز»، چند هفته‌ای است قیمت مرغ به یک ثبات نسبی رسیده است اما ناگفته نماند برخی اخبار غیررسمی حاکی از آن است وضعیت جوجه‌ یک‌روزه در شرایط مناسبی قرار ندارد. 
دیروز علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل سوال یکی از نمایندگان درباره شرایط تولید و توزیع کالاهای اساسی به مجلس احضار شد و در نهایت به دلیل عدم اقناع نمایندگان از پاسخ‌هایش، کارت زرد گرفت. 
 
* 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کنترل قیمت‌ها
در جلسه دیروز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مدیریت بازار توسط وزارت صمت اظهار داشت: دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسؤول کنترل قیمت کالاها بویژه کالاهای اساسی هستند. وی خطاب به وزیر صمت گفت: یکی از ناراحتی‌ها و دغدغه‌های این روزهای مردم که از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها هم به گوش ما رسیده، افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی است؛ کنترل قیمت در حوزه مسؤولیت وزارت صمت است. وی ادامه داد: در حوزه کالاهای اساسی، یارانه‌ای اختصاص یافته است؛ از وزارت می‌خواهیم نظارت درستی بر این موضوع داشته باشد، البته این نظارت به معنای تحت فشار قرار دادن تولیدکنندگان نیست. رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بودجه 8 میلیارد دلار یارانه برای کالاهای اساسی دیده شد تا نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده متضرر نشوند. این موضوع بر عهده دولت و وزارت صمت است و انتظار می‌رود در حوزه کنترل قیمت‌ها اقدامات لازم انجام شود. 
 
* واردات گریبان رزم‌حسینی را گرفت
دلیل احضار این عضو کابینه، سوال کریمی‌قدوسی از وی بود. نماینده مردم در مجلس در جریان طرح سوال خود از وزیر صمت گفت: یکی از بزرگ‌ترین علل سقوط بخشی از تولید و تعطیلی بیش از 40 هزار واحد صنعتی که سرمایه‌گذاران آنها را برپا کرده‌اند و مورد حمایت وزارت صمت نیز هستند، واردات بی‌رویه و قاچاق کالاست. در حوزه انتخابیه، نمایندگان از واحدهای تولیدی بسیاری بازدید می‌کنند؛ نزدیک به یک‌دوم واحدهای صنعتی تعطیل شده‌اند. وی عنوان کرد: وزیر می‌تواند با مقایسه ۲ لیست تولید داخل و کالاهای وارداتی با یک امضا از واردات بی‌رویه جلوگیری و از تولید داخل حمایت کند. کریمی‌قدوسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری صدور مجوز واردات کالاهای مشابه تولید داخل را حرام شرعی می‌دانند، گفت: از دولت درخواست جابه‌جایی قله دماوند را نداریم، بلکه تنها خواستار جلوگیری از واردات بی‌رویه با امضای طلایی هستیم. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی کارشناسان در وزارتخانه صمت هستند که نقش وزیر را دارند و وزیر پادویی آنها را می‌کند! وزیر باید مقابل اینگونه کارشناسان بایستد و از اختیارات قانونی خود استفاده کند.
 
* ممنوعیت واردات ۲ هزار و ۲۳۰ قلم کالا 
علیرضا رزم‌حسینی در پاسخ به سوال نماینده مشهد و کلات درباره واردات بی‌رویه کالا گفت: در ابتدا توضیحی درباره واردات کالاهای غیرضروری ارائه می‌کنم؛ بر اساس مصوبه سران قوا در خرداد 97 از 8 هزار و 59 ردیف وارداتی 2 هزار و 230 ردیف تعرفه وارداتی ممنوع شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: زمانی که مسؤولیت وزارتخانه را با رأی اعتماد نمایندگان پذیرفتم، اعتبار مصوبه سران قوا در حال اتمام بود که با مسؤولیت خودم دستور دادم ممنوعیت‌ها ادامه پیدا کند تا مجوز سران قوا صادر شود. وی بیان کرد: با ممنوعیت 2 هزار و 230 ردیف وارداتی 5/3 میلیارد دلار کالا بومی‌سازی و 5 میلیارد و 300 میلیون از واردات کالاهای غیرضروری جلوگیری شد. در مقایسه آماری باید گفت سال 98، 44 میلیارد دلار واردات کالا انجام می‌شد که سال 99 به 38 میلیارد دلار کاهش یافت و در مقایسه با سال 96 که 54 میلیارد دلار بود 16 میلیارد دلار از واردات کالاهای غیرضروری جلوگیری شد. عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: از مجموع 38 میلیارد دلار واردات کالا 13 میلیارد دلار کالاهای اساسی وارد می‌شود و 25 میلیارد دلار برای تهیه مواد اولیه، تجهیزات پزشکی، کالاهای واسطه‌ای و... هزینه می‌شود. رزم‌حسینی اظهار داشت: در جریان این ممنوعیت، میزان تولید قطعات داخلی خودرو و لوازم خانگی تا 70 درصد افزایش یافت. هر چند در سنوات گذشته شاهد واردات کالاهای غیرضروری بوده‌ایم اما تلاش شد سال گذشته مانع واردات کالاهای غیرضروری و لوکس شویم که باعث افزایش تولید داخلی و فعالیت کارخانجات شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تنها 6 ماه است مسؤولیت وزارتخانه را بر عهده گرفته است، گفت: شما می‌دانید در چه شرایطی مسؤولیت وزارتخانه را در اختیار گرفتم. بنده وقتی وارد وزارتخانه شدم، متوجه شدم از نظر انسجام مدیریتی و اختلاف مشکلاتی در وزارتخانه وجود دارد که برای حل آن بیش از 2 سال زمان می‌برد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خطاب به کریمی‌قدوسی گفت: اگر در خراسان کارخانه‌هایی وجود دارد که تخلفاتی در آن می‌شود، معرفی کنید تا پیگیری کنم. مافیاهای قدرت و ثروت را رد نمی‌کنم اما در بازه‌ 6-5 ماهه و در دوران کرونا نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد. 
 
* وزیر صمت کارت زرد گرفت
در نهایت جواد کریمی‌قدوسی از پاسخ‌های علیرضا رزم‌حسینی به سوال اول خود مبنی بر علت واردات بی‌رویه کالا قانع نشد. پس از عدم اقناع نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌های وزیر، توضیحات رزم‌حسینی به رأی گذاشته شد که نمایندگان مجلس با 108 رأی موافق، 96 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشده و در نتیجه به وی کارت زرد دادند. 
 
* دیوان محاسبات پیگیر معیشت مردم
به گزارش دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با احضار از سوی دادستان و جهت پاسخگویی نسبت به وضعیت نابسامان بازار مرغ و تخم‌مرغ در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹، طی ۲ جلسه جداگانه در دادسرای دیوان محاسبات کشور حاضر شده و به سوالات مطرح درباره این ناهماهنگی‌ها و ترک فعل‌ها پاسخ دادند. در این جلسات، دادستان دیوان محاسبات کشور ضمن تشریح وظایف قانونی این ۲ وزارتخانه‌ جهت ساماندهی بازار مصرف مردم، عدم هماهنگی میان وزارتخانه‌ها را به عنوان مهم‌ترین عامل بروز نابسامانی اعلام کرد و رزم‌حسینی و خاوازی هم ناهماهنگی‌ها را پذیرفته و وعده دادند هر چه سریع‌تر در راستای رفع مشکلات اقدام کنند. دادسرای دیوان محاسبات کشور با توجه به توضیحات و مستنداتی که وزرای صمت و کشاورزی ارائه کردند، اعلام کرد که این پرونده به صورت ویژه در دادسرا بررسی می‌شود و پس از تکمیل توضیحات، در صورت لزوم به هیات‌های مستشاری ارسال خواهد شد. 

Page Generated in 0/0064 sec