printlogo


کد خبر: 233631تاریخ: 1400/2/29 00:00
نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت همچنان نشان از ادامه روند فرافکنی دولتی‌ها درباره نقد ناکارآمدی‌های خود داشت
جای خالی پاسخگویی

گروه سیاسی: «ایران ما در سال‌های اخیر با مسائل و تنگناهای گوناگون روبه‌رو بوده و اکنون بشدت نیازمند افق‌گشایی‌های واقعی در زندگی مردم و توسعه همه‌جانبه کشور، بهبود معیشت مردم با رفع تحریم‌ها و رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا و حمایت از تولید و بازتوزیع عادلانه‌تر ثروت است». این بخشی از سخنان یکی از ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ریاست‌جمهوری امسال است. اگر به فردی این صحبت‌ها را بدون ذکر گوینده نشان دهیم احتمالا استقبال فراوانی از آن خواهد کرد اما این جملات زیبا از زبان اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیان شده است. او بدون اینکه به عملکرد خود در این سال‌ها اشاره‌ای داشته باشد، به رقبایش حمله کرد، خود را به ‌واسطه تجربه و تخصصش منجی آینده ایران دانست و برای سختی مردم بغض کرد؛ بغضی آشنا برای مردم در سال‌های اخیر که از سوی دولتمردان بارها و بارها دیده‌اند. بغضی که علی ربیعی در واکنش به آن، مقصرش را همچون دیگر کمبود‌ها وکاستی‌های دولت به منتقدان حواله می‌دهد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که عده‌ای معتقدند حضور گسترده اعضای دولت در صحنه ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری احتمالا با هماهنگی رئیس و سایر اعضای دولت بوده است تا در زمان انتخابات پاسخگوی نقد‌ها باشند، گفت: هیچ‌گونه تصمیم تشکیلاتی برای حضور اعضای دولت در انتخابات وجود نداشته است. نه این افراد خود را نماینده دولت می‌دانند نه کسی آنها را نماینده کرده است. وی ادامه داد: درباره هماهنگی افراد برای ثبت‌نام در انتخابات و اینکه آیا افراد با چراغ سبز رئیس‌جمهور در انتخابات شرکت کرده‌اند، با اطمینان و یقین کامل می‌گویم هیچگونه تصمیم تشکیلاتی و برنامه‌ریزی شده در این باره وجود نداشته است. 
سخنگوی دولت در حالی این هماهنگی در امر ثبت‌نام را تکذیب می‌کند که مردم از یاد نبرده‌اند که اصطلاح کاندیدای پوششی یا ضربه‌گیر در همین دولت و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 ابداع شد. در دوره گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، به همراه وی در انتخابات حضور پیدا کرد تا صرفا به ‌جای یک تریبون، ۲ تریبون نزد دولتی‌ها باشد. بر همین اساس با توجه به تجربه آشنای دولت برای چینش تیم در میدان مناظرات و در نهایت کنار گذاشتن چهره‌هایی که تنها با این کارویژه در انتخابات حاضر شده‌اند، وجود چنین ظنی را نمی‌توان با تکذیب سخنگوی دولت پذیرفت. جهانگیری 4 سال پیش نیز زمانی که بابت چنین اقدامی از سوی دیگر کاندیداها مورد انتقاد قرار گرفت، عزمش برای کناره‌گیری به نفع رئیس‌جمهور را تایید نکرد. 
ربیعی در بخش دیگری از نشست خبری‌اش با بیان اینکه مشکلات برای مردم زیاد پیش آمده است ولی آدرس غلط دادن به مردم کار نادرستی است، ادامه داد: «این 3 سال به قدری سخت بود که آرزو می‌کنم این شرایط برای هیچ دولتی تکرار نشود. دیگران باید بیایند بگویند اگر در این ۸ سال جای دولت بودند چه کار می‌کردند»؛ اظهاراتی که البته بی‌شباهت به مواضع تکراری دولت در سال‌های گذشته نیست. با این حال نکته‌ای که عموما مغفول می‌ماند این است که حسن روحانی سال92 در دل بحران‌هایی که در آن برهه گریبانگیر ایران بود به قدرت رسید. اساسا دولت یازدهم و به تبع آن دولت دوازدهم در دل این بحران‌ها و با شعار رفع همین تحریم‌ها زاده شدند. حال‌که قریب به 8 سال از عمر دولت روحانی گذشته و در ماه‌های انتهایی آن قرار داریم، مردم در مقایسه با شرایط کنونی، شرایط سال 92، یعنی سال روی کار آمدن دولت روحانی را ترجیح می‌دهند و آن را بسیار بهتر از شرایط کنونی می‌دانند. 
سخنگوی دولت البته در ادامه اظهارات خود با حمله مجدد به منتقدان دولت گفت: «آنها تحریم‌ها را نادیده گرفتند و ضمن تبرئه ترامپ از اقدامات جنایتکارانه‌اش، حتی به طور عجیبی برخی نگران رای ‌نیاوردن مجدد ترامپ هم بودند». 
در کنار راهبرد انگشت‌نما شده‌ پیوند منتقدان دولت و برجام با ترامپ، در این سخنان صورت مساله پاک شده است. در انتخابات96 که چند ماهی از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ می‌گذشت، منتقدان در نقدهای خود، امکان قوی خروج رئیس‌جمهور جدید آمریکا از برجام و ادامه رویکرد سخت نسبت به ایران را متذکر شدند، حتی منتقدان پیش از این نیز حین مذاکرات ایران با 1+5، نسبت به خروج آمریکا از برجام در صورت تغییر رئیس‌جمهور آن هشدار دادند که وقعی نهاده نشد. از دیدگاهی دیگر، ربیعی در حالی تمام ناکارآمدی‌ها را به تحریم‌ها و خروج ایالات‌متحده از برجام گره می‌زند که ترامپ پس از حدود یک‌سال و نیم نشستن بر مسند ریاست‌جمهوری، ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ از برجام خارج شد اما اسحاق جهانگیری در دوران زمامداری ترامپ خروج آمریکا از برجام را محال خوانده و وعده‌های بزرگی همانند ریشه‌کن کردن فقر مطلق تا پایان دولت دوازدهم را طرح کرده بود. 
دولتمردان به تبعیت از رویکرد سابق خود، هجمه به مخالفان و شانه خالی کردن از مسؤولیت را به پاسخگویی در پیشگاه مردم ارجح می‌دانند. جهانگیری به ‌عنوان نماد این دولت در انتخابات ماه آینده باید پاسخگوی نقدهای جدی به کوتاهی این دولت در اداره کشور، تضعیف بیش از پیش طبقه مستضعف، تشدید فاصله طبقاتی، خالی شدن جیب مردم، ضربه به اقتصاد ایران و از همه مهم‌تر القای ناامیدی به قسمت مهمی از جامعه که نمود بارزش در سرخوردگی مردم و کم‌اقبالی احتمالی به انتخابات است، باشد. 

Page Generated in 0/0056 sec