printlogo


کد خبر: 233635تاریخ: 1400/2/29 00:00
گفت‌و‌گوی وطن‌امروز با معصومه زینعلی، نویسنده کتاب زندگینامه شهید مجید شهریاری با عنوان «شهریار سرزمین من»
شهریار وطن

گروه فرهنگ و هنر: زندگینامه شهید دکتر مجید شهریاری از شهدای هسته‌ای کشور به قلم معصومه زینعلی، همزمان با شروع سریال «صبح آخرین روز» منتشر شد. کتاب زندگینامه شهید هسته‌ای، مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای کشورمان نوشته معصومه زینعلی با عنوان «شهریار سرزمین من»، بتازگی از سوی انتشارات سوره مهر و همزمان با شروع پخش سریال «صبح آخرین روز» از شبکه دوم سیما، منتشر و راهی بازار نشر شده است. معصومه زینعلی، نویسنده کتاب «شهریار سرزمین من» که دخترخاله شهید شهریاری هم است، در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» از انگیزه‌هایش برای نگارش این کتاب اینچنین گفت: از مدت‌ها پیش به دنبال انتشار زندگینامه شهید شهریاری بودم، تا اینکه پس از شهادت مجید شهریاری، خاله‌ام(مادر شهید) به بازگو کردن خاطرات ناگفته شهید رضایت داد و در نهایت خروجی این خاطرات ناگفته به انتشار کتاب «شهریار سرزمین من» منتج شد. از سوی دیگر پس از به شهادت رسیدن مجید، 6-5 بار شهید به خوابم آمد و از شهید درخواست کردم شفاعت بنده را پیش خداوند متعال بکند. 
این نویسنده گفت: اگر اشتباه نکنم اواسط سال ۱۳۹۴ به کمک خواهرزاده‌ام با مادر شهید، برادر، خواهر و سایر اقوام شهید مصاحبه کردیم و همان‌طور که الان در کتاب چاپ‌شده ملاحظه می‌کنید، فصل نخست کتاب صرفا به خاطرات مادر شهید شهریاری اختصاص داده شده است و فصل دوم نیز به خاطرات و یادداشت‌های همسر شهید پرداخته‌ایم، در فصل سوم به نحوه شهادت و وقایع پس از شهادت نگاهی شده و در فصل پایانی نیز به مرور وصیتنامه شهید و اظهارات مقام معظم رهبری، علما، استادان و دانشجویان پرداخته‌ایم. 
 وی در ادامه افزود: در حین این خواب دیدن‌ها متوجه موضوعی جالب شدم که مجید از من درخواستی دارد که دقیقا نمی‌توانم متوجه شوم و با کمی تمرکز به این نتیجه رسیدم شاید جمع‌آوری خاطرات و نگارش زندگینامه شهید شهریاری همان درخواست شهید بود که تمام تلاشم را کردم به نحو احسن این کار را به سرانجام برسانم. 
زینعلی در ادامه درباره خاطراتش از شهید گفت: بنده از شهید مجید شهریاری چند سالی بزرگ‌تر هستم و در دوران کودکی همبازی هم بودیم و درست خاطرم هست زمانی که شهید به سن نوجوانی رسید، به یک مجید دیگری تبدیل شد و دیگر از آن مجید بازیگوش خبری نبود و با متانت و ادبی خاص، به یک مرد قابل احترام و قابل اتکا برای خانواده و از سوی دیگر به چهره‌ای محبوب میان اعضای فامیل بدل شده بود و زمانی که به شهادت رسید، همه اقوام تا مدت‌ها شرایط روحی مناسبی نداشتند و هیچ‌کس نبود مجید را باور نمی‌کرد. 
وی در پایان درباره همزمانی پخش سریال «صبح آخرین روز» با انتشار کتاب «شهریار سرزمین من» گفت: شاید بازگو کردن این مساله جالب باشد که ۲ سال قبل وقتی تهیه‌کننده سریال به دیدار خانواده شهید رفتند، متوجه شدند بنده در حال نگارش زندگینامه شهید مجید شهریاری هستم و بلافاصله با بنده تماس گرفتند و در نهایت با هماهنگی انتشارات سوره مهر، متن را قبل از انتشار در اختیار سازندگان سریال قرار دادم که در نهایت نویسندگان سریال برداشتی آزاد از کتاب بنده در این سریال داشتند.
در بخشی از این‌کتاب آمده است: «جریان از این قرار بود که وقتی مساله غنی‌‏سازی 20 درصد مطرح شد، دکتر صالحی با آگاهی از توانمندی محاسباتی دکتر شهریاری از او درخواست همکاری کرد و او بدون هیچ ادعایی و با علم به عواقب امنیتی کارش، درخواست را پذیرفت و شروع به کاری سخت و نفسگیر کرد.
دکتر می‏‌دانست اهمیت غنی‏‌سازی 20 درصد برای ایران به این دلیل است که از سال ۱۳۸۷، که با مداخله امریکا خرید سوخت برای هسته مرکزی رآکتور تهران با مشکل مواجه شده است، ایران نتوانسته سوخت لازم را خریداری کند و در نتیجه در شرایط حساسی قرار گرفته است. از یک سو خاموش شدن رآکتور تهران یک گام به عقب در برنامه‏‌های هسته‏‌ای محسوب می‏‌شود و فعال‏‌سازی مجدد آن فرآیند خاص خود را دارد و از سوی دیگر کشورهای غربی، که نیاز ایران را درک کرده‌‏اند، در پی گرفتن امتیاز از ایران هستند. همچنین او می‌‏دانست که در صورت از کار افتادن رآکتور تهران، تهیه رادیودارو برای بیماران خاص متوقف می‌‏شود و در این زمینه دچار مشکل خواهیم شد. این بخش از مشکلات به‏ وجود‏ آمده برای دکتر مساله‌‏ای نبود که از کنار آن بی‌‏تفاوت گذر کند.
در این شرایط مسؤولان تصمیم گرفتند برای رفع نیاز، در داخل کشور این مهم را عملی کنند. پس به‌‏سرعت دست‏‌به‏‌کار شدند و سعی کردند از نیروهای توانمند کشور کمک بگیرند. آقا مجید در جریان امر قرار داشت و می‌‏دانست در مراحل غنی‌‏سازی و پروژه تولید سوخت 20 درصد گام اول طراحی مجتمع سوخت است که این امر با کمک و همکاری دکتر ذاکر صورت گرفت و با کمک تیم او در مدت کوتاهی طراحی مجتمع هسته‌‏ای عملیاتی شد.
اما این همه کار نبود؛ بلکه محاسبه دقیق و حساب‏‌شده مقدار مواد کار بسیار حساس این پروژه به حساب می‌‏آمد. به قدری کار مهم بود که اگر نمی‏‌توانستند محاسبات درستی انجام دهند، همه زحمات دست‌‏اندرکاران بر باد می‌‏رفت و کل کار متوقف می‏‌شد. پیدا کردن فردی که بتواند چنین محاسبه پیچیده‏ای را انجام دهد در آن زمان کوتاه و با توجه به بضاعت نیرو، کاری بسیار سخت بود. دکتر صالحی در این ایام به قدری در تنگنا قرار داشت که حاضر بود فردی واجد شرایط باشد و اگر شده تقاضای دریافت میلیاردی هم بکند اما کار به نحو احسن انجام گیرد. تا آن زمان غنی‌‏سازی سه و نیم‌‏درصدی را به سرانجام رسانده بودند. اما یک‏باره می‏‌خواستند با توجه به شرایط سیاسی وقت، با تکیه بر نیروهای داخلی چنین کار مهمی را انجام دهند؛ آن هم در مدت کوتاه».

Page Generated in 0/0056 sec