printlogo


کد خبر: 233643تاریخ: 1400/2/29 00:00
جهانی شدن مطالبات ضداسرائیلی محصول جهاد جمهوری اسلامی

مصیب نعیمی*: امروز، جهانی شدن مطالبه دفاع از مردم فلسطین، مدیون تلاش‌های چندین و چندساله جمهوری اسلامی است. بررسی تاریخی مواجهه انقلاب اسلامی با مساله قدس و فلسطین، این گزاره را بر هر بیننده‌ای به وضوح اثبات می‌کند که اگر تلاش‌های جمهوری اسلامی نبود، امروز نه گروه‌های مقاومت فلسطینی توان عرض‌اندام در برابر رژیم صهیونیستی را داشتند و نه آرمان فلسطین، همچون آرمانی زنده و پویا در افکار عمومی جهان مطرح بود. یقین بدانید مدال افتخار سیاست‌های انسانی و ایمانی جمهوری اسلامی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین، برای همیشه تاریخ بر سینه انقلاب اسلامی خواهد درخشید.  انقلاب اسلامی به محض پیروزی، سیاست خارجی خود را بر محور دفاع از مظلوم بنا کرد.
در همان اوان پیروزی انقلاب، رژیم صهیونیستی توسعه‌طلبی‌های خود را در لبنان شروع کرد که نیرو‌های انقلابی و مکتبی ایرانی، به یاری برادران لبنانی خود رفتند و نخستین هسته‌های مقاومت را در آنجا با همکاری مجاهدان دیگر بنا نهادند؛ هسته‌های مقاومتی که از همان ابتدا سد محکمی در برابر پیشروی و زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی شد. رشد و قدرت‌گیری هسته‌های مقاومت به ‌گونه‌ای بود که سال 2000 میلادی، رژیم صهیونیستی مجبور به خروج از لبنان شد. 
یادمان نرود که در جنگ 1982، گروه‌های آزادی‌بخش فلسطین در پی حملات گسترده و شدید رژیم صهیونیستی مجبور به ترک بیروت شدند. آن موقع با صحنه‌گردانی فیلیپ حبیب، سفیر ایالات متحده در لبنان، نیروهای فلسطینی حتی مجبور شدند لبنان را نیز ترک کنند و به کشورهای آفریقایی و تونس بروند. حالا شما این وضعیت لبنان را مقایسه کنید با وضعیتی که در سال 2000، همان رژیم جعلی اسرائیل مجبور به ترک اشغالگری لبنان می‌شود و این تحقق نیافت مگر با حمایت‌ها و نقش‌آفرینی‌های جمهوری اسلامی. 
سال 2006 که اسرائیلی‌ها قصد داشتند افتضاح خود را جبران کنند، با هدف نابودی مقاومت اسلامی حزب‌الله، جنگ 33 روزه را راه انداختند که در آنجا هم شکست سختی را متحمل شدند. شکست از حزب‌الله، در واقع شکست از جمهوری اسلامی ایران بود. 
همین مدل مقاومت، برای سایر گروه‌ها مثل حماس و جنبش جهاد اسلامی تبدیل به الگو شد، روحیه خودباوری فلسطینی‌ها را تقویت کرد و به آنها این امید را داد که مقابله با رژیم صهیونیستی و شکست دادن آن، کار ممکن و قابل تصوری است. 
در تمام این نقاط عطف تاریخی، نقش پررنگ جمهوری اسلامی را مشاهده می‌کنید. ایفای همین نقش باعث شد الان گروه‌های فلسطینی، نه‌تنها توانایی و جرأت ایستادگی در برابر اسرائیل را داشته باشند، بلکه از سوی مجامع بین‌المللی نیز به رسمیت شناخته شوند، حال آنکه تا قبل از انقلاب اسلامی ایران بسیاری از گروه‌های مقاومت به عنوان گروه تروریستی تلقی می‌شدند و رسمیت جهانی نداشتند. 
جمهوری اسلامی همه ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی و توان رسانه‌ای و توان حقوقی خود را برای تبدیل کردن مساله فلسطین به یک مطالبه جهانی به کار گرفت و همین هم باعث شد در زمانی که بسیاری از کشورهای عربی منطقه به آرمان فلسطین خیانت کردند اما همچنان آرمان آزادی قدس شریف به عنوان یک مطالبه عمومی در جهان اسلام و سایر کشورهای دنیا زنده و پویا باقی بماند. بدون شک باید نقش جمهوری اسلامی را در تبدیل آزادی قدس شریف به یک مطالبه جهانی و زنده و پویا نگه داشته شدن این آرمان را حیاتی و سرنوشت‌ساز توصیف کرد. 
* مدیر مسؤول روزنامه عربی الوفاق

Page Generated in 0/0980 sec