printlogo


کد خبر: 234471تاریخ: 1400/3/22 00:00
مینو محرز، محقق پروژه واکسن کرونای ساخت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح کرد
درخواست اروپایی‌ها برای خرید کوو‌ایران برکت

اسدالله خسروی: شمارش معکوس برای واکسیناسیون عمومی با واکسن داخلی «کوو ایران برکت» در کشور شروع شده و طبق وعده مسؤولان در روزهای آینده این واکسن با اولویت‌بندی مورد استفاده عمومی قرار خواهد گرفت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، کاهش میزان تولید واکسن کرونا در کشورهای سازنده موجب شده تا میزان صادرات این دارو به کشورهای جهان نزولی شود یا در زمان مقرر انجام نگیرد. به گفته کارشناسان بهداشت؛ طبق آخرین گزارش‌های موجود از روند تولید واکسن کرونا در چند کشور سازنده آن، تولید‌کنندگان این نوع واکسن در حالی با چالش کمبود مواد اولیه، تجهیزات و... برای تولید این دارو مواجهند که ایران اسلامی از چند جبهه مختلف در حال تولید این واکسن به صورت انبوه است؛ اقدامی که توانمندی‌های نخبگان و دانشمندان ایرانی را به رخ جهان کشاند تا جایی که طبق گفته دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خیلی از کشورهای دنیا به صورت رسمی و غیررسمی و با ارسال ایمیل‌هایی خواهان خرید این دارو از کشور ما هستند. وی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره چگونگی روند تولید و استفاده از واکسن ایرانی «کوو ایران برکت» گفت: خوشبختانه ایران مدت‌هاست در تولید واکسن کرونا در دنیا مطرح شده است و چند شرکت داخلی در حال کسب امتیاز بررسی نهایی و تزریق عمومی یا تولید انبوه این دارو هستند. 
محرز خاطرنشان کرد: «کوو‌ ‌ایران برکت» در حال دریافت مجوز تزریق عمومی است و اکنون بیش از یک میلیون دوز از این واکسن آماده ارسال به وزارت بهداشت برای واکسیناسیون عمومی اولیه است. 
وی افزود: با توجه به کاهش تولید واکسن کرونا در جهان و از طرفی ایمنی بالا و کیفیت مورد قبول واکسن «کوو‌ایران برکت»، ایمیل‌های فراوانی از کشورهای جهان بویژه اروپایی‌ها برای خرید این نوع واکسن به ما ارسال شده است.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت همراهی نکردن کشورهای تولید‌کننده واکسن کرونا و بی‌توجهی آنها به ارسال این دارو به ایران، آیا می‌توان دوز‌های بعدی تزریق واکسن کرونا به جامعه هدف را با واکسن ایرانی انجام داد، گفت: فناوری تولید واکسن کرونا در دنیا تا حدودی نزدیک به هم است اما چون واکسن کرونای ساخت داخل نظیر «کوو ایران برکت» از کیفیت مناسبی برخوردار است، بنابراین با تایید نهایی وزارت بهداشت و سازمان‌ها مرتبط براحتی می‌توان از این دارو برای واکسیناسیون عمومی در شرایط اضطرار یا تزریق دوز دوم برای افرادی که با واکسن وارداتی در نوبت اول واکسینه شده‌اند استفاده کرد. 
این محقق و ویروس‌شناس ادامه داد: با توجه به ظرفیت تولید واکسن «کوو ایران برکت»، تولید انبوه این نوع واکسن در ماه‌های آینده به چند میلیون دوز در ماه می‌رسد که نیاز کشور به این نوع واکسن را تامین خواهد کرد. 
محرز ادامه داد: از آنجا که جامعه هدف باید تا قبل از سال تحصیلی 1401-1400 واکسینه شود، بنابراین درخواست اضطراری برای تزریق عمومی واکسن «کوو ایران برکت» به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت داده شده است و منتظر دستور ارسال این دارو به مراکز بهداشتی برای تزریق عمومی در روز‌های آینده هستیم، البته با توجه به اظهارات تولید‌کنندگان این نوع دارو مراحل مجوز تست نهایی تزریق عمومی واکسن «کوو ایران برکت» در حال بررسی است و تا قبل از پایان ماه جاری دستور تزریق عمومی صادر خواهد شد.
* آیا می‌توان به جای دوز دوم «سینوفارم» واکسن «برکت» تزریق کرد؟
مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم‌‌پزشکی تهران ضمن اشاره به آخرین وضعیت فاز ۳ مطالعه واکسن «کوو ایران برکت»، درباره امکان تزریق این واکسن در دوز دوم واکسیناسیون به ‌جای واکسن سینوفارم توضیح داد. 
حسینی درباره آخرین وضعیت مطالعه واکسن «کوو ایران برکت» با اشاره به اینکه اکنون مطالعات فاز ۳ این واکسن در حال انجام است، گفت: مطالعه فاز یک این واکسن برای گروه‌‌های سنی زیر ۵۰ و بالای ۵۰ سال به ‌صورت جداگانه انجام شد. فاز دوم نیز روی جمعیت ۲۸۰ نفری صورت گرفت که همه این افراد ۲ تزریق خود را انجام دادند و ۲ هفته ‌پس از تزریق نیز نمونه‌های ایمونوژنتیکی خود را دریافت کردند. 
وی ادامه داد: فاز ۳ مطالعه واکسن «کوو ایران برکت» در تهران و کرج به کار خود ‌پایان داد و اکنون چند روز است در شهرستان‌های اصفهان، شیراز، بوشهر و مشهد کار خود را آغاز کرده و تاکنون در فاز ۳ مطالعه واکسن «کوو ایران برکت» حدودا ۱۲ هزار داوطلب دوز اول را تزریق کرده‌اند. 
وی در ‌پاسخ به ‌پرسشی درباره شایعاتی ‌پیرامون تاییدیه نگرفتن فاز ۳ مطالعه واکسن «کوو ایران برکت» و تزریق این واکسن، گفت: اکنون در حال انجام مطالعه فاز ۳ این واکسن هستیم و شاید منظور از تزریق واکسن، تزریقاتی است که برای کارآزمایی بالینی در حال انجام است. با این حال همچنان در حال کارآزمایی بالینی فاز ۳ مطالعه واکسن «کوو ایران برکت» هستیم و داده‌ها به ‌صورت مستمر به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ارائه می‌شود. مطالعات فاز‌های یک و ۲ تکمیل و گزارش تکمیل‌شده آن نیز ارائه شده است. در مطالعات فاز ۳ نیز طبیعتا وظیفه اسپانسر است که داده‌ها را در قالب گزارش ‌پیشرفت چه بر اساس ‌پروتکل مصوب و چه بر اساس درخواست رگولاتور در اختیار سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق قرار دهد. 
وی اظهار کرد: برخی معتقدند به ‌دلیل یکسان بودن ‌پلتفرم‌های این ۲ واکسن، تزریق واکسن «کوو ایران برکت» به جای واکسن سینوفارم در دوز دوم ایرادی ندارد؛ برخی دیگر به مطالعات مشابهی که برای ترکیب کردن واکسن‌های ‌پلتفرم‌های مختلف انجام‌شده، اشاره می‌کنند و معتقدند که تزریق واکسن «کوو ایران برکت» در دوز دوم ایرادی ندارد اما افرادی نیز هستند که اظهار می‌کنند با وجود اینکه ‌پلتفرم این ۲ واکسن مشابه است اما بهتر است این کار انجام نشود. در دنیا مطالعاتی برای ترکیب واکسن آسترازنکا- فایزر داشتیم که گاها اعلام شد ‌پاسخ ایمنی آن بهتر است. وی با بیان اینکه اکنون واکسن‌های کرونا در دنیا مجوزهای شرایط عادی بازار را دریافت‌ نکرده و مجوزهای اضطراری دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: این مجوزها را رگولاتورهای کشورهای مختلف صادر می‌کنند و ما نیز مجوزهایی داریم که ‌پس از فاز ۳ مطالعات واکسن «کوو ایران برکت» داده شده است. در کشورهایی چون کوبا، هند و چین نیز ‌پیش از فاز ۳ این مطالعات مجوز دریافت کرده بودند. بنابراین طبیعتا همه بر این اعتقاد هستند که هر چه جلوتر برویم و دیتا کامل‌تر شود خیال‌مان راحت‌تر است اما در شرایط اضطرار تجارب مختلفی در کشورهای مختلف موجود است که می‌توان به آنها توجه کرد. حسینی در ادامه گفت: طبیعتا جامعه علمی بیشتر موافق جمع‌آوری اطلاعات و دیتای کامل‌تر است. با این حال به ‌عنوان ‌پژوهشگر آرزو می‌کنم تمام کسانی که ‌پژوهش می‌کنند وقت را تلف نکنند و هر روز دیتا تولید کنند و روی میز سیاست‌گذار بگذارند و سیاست‌گذاران نیز با نگاه به نفع مردم بهترین تصمیم را بگیرند. 
***
    تولید واکسن کرونا در انستیتو پاستور   
عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران از تزریق واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا در ۸ شهر کشور خبر داد و گفت: تزریق مرحله دوم واکسن چهارم خردادماه شروع شده و تاکنون حدود ۱۲ هزار نفر واکسن را دریافت کرده‌اند. احسان مصطفوی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: فازهای یک و ۲ کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا، روی ۱۰۰۰ نفر از افراد داوطلب در کوبا انجام شد و کارآزمایی بالینی در فاز سوم به طور مشترک در ایران و کوبا در حال انجام است. وی تصریح کرد: در کشور ما آمار افرادی که در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا قرار می‌گیرند ۲۴ هزار نفر است و این آمار در کشور کوبا حدود ۴۴ هزار نفر است. اپیدمیولوژیست انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: نخستین تزریق واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا ششم اردیبهشت‌ماه انجام و در ۸ شهر اصفهان، زنجان، همدان، بندرعباس، کرمان، یزد، بابل و ساری اجرایی شد. مصطفوی همچنین یادآور شد: تزریق مرحله دوم واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا از چهارم خرداد‌ماه شروع شده و تا به امروز تمام ۸ شهر مورد مطالعه، تزریق واکسن کرونا شروع شده است و تاکنون حدود ۱۲ هزار نفر واکسن را دریافت کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی ما این است که به امید خدا تا پایان خرداد‌ماه تزریق مرحله دوم واکسن کرونا، برای همه داوطلبان انجام شود و 2 هفته پس از تزریق دوم ارزیابی اثربخشی واکسن آغاز خواهد شد. عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: در یک بازه زمانی ۳ ماهه افرادی که واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا را دریافت کرده‌اند مورد پایش و ارزیابی قرار خواهند گرفت. مصطفوی همچنین یادآور شد: در کارآزمایی بالینی فاز سوم در عین حال عوارض جانبی احتمالی نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد و البته تاکنون واکسن کرونای فوق عارضه جدی‌ای را برای دریافت‌کنندگان به جا نگذاشته است و به نظر می‌رسد واکسن بی‌خطری باشد. وی اضافه کرد: ظرفیت پیش‌بینی شده برای تولید واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا در حال حاضر ماهانه یک میلیون دوز است و پیش‌بینی ما این است که با افزایش زیرساخت‌های لازم از اوایل پاییز پیش رو ماهانه به حدود ۳ میلیون دوز افزایش پیدا کند. 

Page Generated in 0/0230 sec