printlogo


کد خبر: 234762تاریخ: 1400/3/30 00:00
دور دنیا

چین درصدد کاهش موانع سرمایه‌گذاری خارجی
سخنگوی کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین تاکید کرد این کشور لیست‌های منفی خود در زمینه دسترسی به سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در بحبوحه تلاش برای گشایش هر چه بیشتر اقتصادی، به مراتب کوتاه‌تر خواهد کرد. «منگ‌وی» روز شنبه در یک کنفرانس خبری افزود: کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین در حال کار با سایر قسمت‌ها در زمینه تدوین لیست‌های منفی جدیدی است تا بخش‌هایی که محدودیت جذب سرمایه خارجی دارند، مشخص شود. بر اساس اظهارات این مقام چینی، کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین اجرای گشایش اقتصادی در بخش خدمات را پیش خواهد گرفت و از پروژه‌های مهم و بزرگ سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های پیشرفته و مبتنی بر تکنولوژی‌های پیشرفته تولیدی پشتیبانی خواهد کرد. داده‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سرزمین اصلی چین در ۵ ماهه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۱) نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۰ جهش 4/35 درصدی را تجربه کرده است. چین اواخر اردیبهشت امسال نیز سیاست‌ها و اقدامات این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری، بهبود فضای فعالیت تجاری، روان کردن زنجیره تأمین صنعتی و وضعیت اقتصاد کلان را برای شرکت‌های چندملیتی اعلام کرد. 
***
تصمیم آمریکا برای خروج ۸ سامانه «پاتریوت» از چند کشور عربی
یک روزنامه آمریکایی به نقل از مسؤولان نظامی این کشور گزارش داد واشنگتن تصمیم دارد ۸ سامانه موشکی «پاتریوت» را از کشورهای کویت، اردن و عراق و یک سامانه ضدموشکی «تاد» را از عربستان خارج کند. آنطور که مسؤولان نظامی آمریکا می‌گویند، دولت بایدن قصد کاهش تعداد سامانه‌های دفاع موشکی در غرب آسیا را دارد. روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد پنتاگون 8 سامانه موشکی پاتریوت را از کشورهای عراق، کویت و اردن و یک سامانه ضدموشکی «تاد» را از عربستان خارج می‌کند. این روزنامه آمریکایی افزود: این تصمیم دولت آمریکا در راستای سازماندهی مجدد حضور نظامی این کشور در منطقه گرفته شده است. در این گزارش تأکید شده دولت بایدن تصمیم گرفته تعداد سامانه‌های دفاع موشکی در خاورمیانه را با هدف تمرکز بر روسیه و چین کاهش دهد. 
***
کشف ۱۶ موشک آرپی‌جی و ۵ بمب در سطل زباله‌ای‌ در بیروت!
اداره کل نیروهای امنیت داخلی لبنان از کشف ۱۶موشک از نوع «آر‌پی‌جی» و 5 بمب مختلف قدیمی در داخل سطل‌ زباله‌ای در بیروت خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، اداره کل نیروهای امنیت داخلی لبنان اعلام کرد ۱۶ موشک از نوع «آر‌پی‌جی» و 5 بمب مختلف قدیمی در سطل زباله‌ای در خیابان «بنی معروف» در بیروت کشف شد. این اداره گزارش داد تجهیزات کشف شده توسط کارشناسان مواد منفجره در نیروی امنیت داخلی جمع‌آوری شد. 
***
قحطی ۴۱ میلیون نفر را در جهان تهدید می‌کند
برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل هشدار داد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، شمار افرادی که در آستانه قحطی هستند از ۳۴ میلیون نفر به ۴۱ میلیون نفر افزایش یافته است. تارنمای رسمی سازمان ملل اعلام کرد سخنگوی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل اعلام کرد: خطر گرسنگی و قحطی بر اثر جنگ و درگیری، رکود اقتصادی ناشی از بحران شیوع کرونا و پیامدهای تغییرات آب و هوایی، میلیون‌ها نفر در جهان را تهدید می‌کند. این تارنمای خبری افزود: ۵۸۴ هزار نفر در اتیوپی، ماداگاسکار، سودان جنوبی و یمن در سال جاری میلادی با قحطی مواجه خواهند شد، همچنین شرایط در نیجریه و بورکینافاسو نیز نگران‌کننده و فاجعه‌بار گزارش شده است. این آژانس سازمان ملل متحد که مقر آن در رم قرار دارد، هشدار داد جهان دیگر به سمت گرسنگی صفر حرکت نمی‌کند؛ چرا که پیشرفت‌های حاصل شده متوقف یا معکوس شده‌ است. به نوشته تارنمای خبری سازمان ملل، بر اساس برآوردهای برنامه جهانی غذا، بیش از ۲۷۰ میلیون نفر در جهان در سال میلادی جاری احتمال دارد در معرض ناامنی غذایی حاد قرار گیرند. سخنگوی برنامه جهانی غذا با ابراز نگرانی برای اقشار آسیب‌پذیر در جهان گفت: اوضاع در سال میلادی جاری (۲۰۲۱) وخیم‌تر می‌شود؛ چراکه قیمت مواد غذایی در سراسر جهان همچنان در حال افزایش است. برنامه جهانی غذا اعلام کرد برای جلوگیری از قحطی و تأمین نیازهای غذایی افراد در معرض خطر به ۵ میلیارد دلار نیاز فوری دارد. 
***
اخبار پراکنده از بازداشت رئیس سازمان امنیت عربستان
برخی فعالان و مخالفان سعودی از بازداشت رئیس سازمان امنیت سعودی توسط محمد بن‌سلمان خبر دادند. در همین رابطه سایت الرای الآخر، حساب کاربری «تجمع مخالفان» نوشت مقامات سعودی «عبدالعزیز الهویرینی» رئیس سازمان امنیت کشور عربستان سعودی و مدیر کل اداره آگاهی را پس از آنکه «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به روابط وی با « محمد بن‌نایف» ولیعهد سابق سعودی پی برد، بازداشت کردند. «عمر بن‌عبدالعزیز» فعال سعودی اعلام کرد که این خبر تحت بررسی است. تاکنون ده‌ها تن از شاهزادگان و شخصیت‌های عالی رتبه سیاسی و امنیتی در عربستان به دستور بن‌سلمان بازداشت شده‌اند.
 وی در ادامه تأکید کرد: «این یک واقعیت در عربستان است، ظلم و کشتار و سرکوبگری در این کشور حاکم است». بر اساس گزارش بسیاری از منابع، الهویرینی نزدیک‌ترین فرد به ولیعهد سابق سعودی که اکنون در زندان است، محسوب می‌شد اما به وی خیانت کرد و سال 2017 خبر تصمیم وی برای کودتا علیه ملک سلمان و محمد بن‌سلمان را به شاه سعودی داد. پس از آن الهویرینی به ریاست سازمان امنیت کشور سعودی رسید. الهویرینی نام مشهوری در بخش امنیت در عربستان سعودی است. وی یکی از قدیمی‌‌ترین افسران وزارت کشور است و در عربستان سمت‌ها و وظایف مختلفی داشته است. 

Page Generated in 0/0071 sec