printlogo


کد خبر: 234763تاریخ: 1400/3/30 00:00
چالش‌های امنیتی کابینه جدید اسرائیل

گروه بین‌الملل: کابینه نوپای رژیم صهیونیستی در مدت یک هفته‌ای که قدرت را در دست گرفته با چالش‌های متعدد امنیتی داخلی و خارجی مواجه شده است. همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد این کابینه در روزها و ماه‌های آتی نیز موضوعات امنیتی جدی را به عنوان چالش پیش رو خواهد داشت؛ مسائلی که بخشی از آن ساخته و پرداخته جریان‌های داخلی این رژیم و جریان‌های نزدیک به نتانیاهو خواهد بود. بر این اساس آموس یادلین، رئیس اسبق سرویس جاسوسی - نظامی رژیم صهیونیستی ۷ چالش فراروی کابینه جدید رژیم صهیونیستی را برشمرد. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از پایگاه خبری شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی این پایگاه خبری در مقاله‌ای به قلم آموس یادلین، تحلیلگر برجسته این رژیم و رئیس اسبق سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل (أمان) تاکید کرد کابینه جدید اسرائیل با چالش‌های امنیتی مهمی مواجه است، بویژه اینکه مسائل حساسی در حال شکل‌گیری است که تفاوتی بین مواضع جریان حاکم شامل راستگراها و چپگراها درباره آن وجود ندارد. وی اولویت‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه را شامل برنامه هسته‌ای ایران، حضور حزب‌الله لبنان، استراتژی درگیری بین جنگ‌ها، تهدیدات حماس در غزه، توافقنامه‌های عادی‌سازی با کشورهای عربی، احیای مناسبات با اردن و درگیری فلسطینی- اسرائیلی مطرح کرد. این چالش‌ها به شرح زیر است. 
اول: به زعم این کارشناس صهیونیست، تهران امروز از سال 2018 نیز به بمب هسته‌ای نزدیک‌تر است و اسرائیل باید سیاستی مدون را جهت مقابله با پیشرفت ایران در این پرونده تدوین کند. 
دوم: دومین اولویت از نظر این کارشناس صهیونیست، تهدیدات نظامی ناشی از حضور حزب‌الله لبنان است که اسرائیل با وجود سکوت 15 ساله خود نتوانسته آینده خود را تضمین کند. این در حالی است که حزب‌الله توان بالایی از موشک‌های نقطه‌زن را در کنار نیروی زمینی گسترده و توانمند برای خود ایجاد کرده و به چالشی بزرگ برای ارتش و جبهه داخلی اسرائیل تبدیل شده است، لذا شورای وزیران اسرائیل باید از جنگ دوم لبنان درس بگیرد و جایگزین‌های استراتژیک و نظامی قبل از آغاز جنگ را بخوبی بررسی کند. 
سوم: به نوشته این مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی، موضوع سوم درباره استراتژی درگیری بین جنگ‌ها است و کابینه باید ارزیابی جدید و دقیقی درباره میزان تحقق اهداف این استراتژی و توانایی آن برای جلوگیری از حضور نظامی ایران در سوریه، لبنان و غرب عراق ارائه داده و مخاطرات آن را بررسی کند. 
چهارم: نکته بعد درباره تهدیدات حماس در غزه است. جنگ اخیر بدون تصمیم واضحی به پایان رسید و مشخص نشد که قدرت بازدارندگی اسرائیل محقق شده است یا نه؛ علاوه بر اینکه هیچ معیار ویژه‌ای برای آتش‌بس و حل مسائل مربوط به اسرا و مفقودان و بازسازی غزه و توقف توان نظامی حماس ارائه نشده است. به نوشته کارشناس صهیونیست، جنگ اخیر غزه نشان داد که حماس بازدارندگی قابل توجهی دارد و از نظر نظامی ضعیف نیست، بلکه روز به روز قدرت خود را افزایش می‌دهد. لذا اسرائیل باید به دنبال تغییر استراتژی خود در این باره باشد و قدرت خود را برای ازسرگیری درگیری‌ها با حماس حفظ کند. 
پنجم: وی چالش دیگر فراروی کابینه جدید را توافقنامه‌های عادی‌سازی با کشورهای عربی دانست و نوشت این موضوع از منظر عربستان که به دنبال ایجاد آمادگی‌های امنیتی در برابر ایران است، بسیار مهم ارزیابی می‌شود، لذا کابینه اسرائیل باید به دنبال ایجاد ائتلاف‌های فنی و اقتصادی همزمان با سازماندهی مجدد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه باشد، البته باید توجه داشت که سعودی‌ها نیز موانع خاص خود را در این زمینه دارند و افکار عمومی آنها به صورت جدی با این توافق مخالف است. 
ششم: وی ششمین چالش را به موضوع احیای مناسبات با اردن اختصاص داده که در سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود در طول موجودیت اسرائیل رسیده است. علاوه بر اینکه مهم‌ترین نکته درباره مناسبات خارجی اسرائیل، موضوع ارتباط با آمریکا به عنوان مهم‌ترین متحد رژیم صهیونیستی است که اهمیت ویژه‌ای در ابعاد نظامی، اقتصادی، صنعتی و سیاسی دارد. وی با اشاره به اینکه دولت گذشته دونالد ترامپ حامی مطلق اسرائیل بود، تاکید کرد باید تفاهم‌های سابق با دولت آمریکا حفظ شود. 
هفتم: هفتمین چالش از منظر کارشناس صهیونیست نیز موضوع درگیری فلسطینی- اسرائیلی است که اختلافات گسترده‌ای در میان طرف‌ها و احزاب اسرائیلی در این باره وجود دارد. کابینه کنونی تلاش دارد شرایط را در اوضاع کنونی تثبیت کند اما ممکن است تحت فشارهای خارجی بویژه آمریکا و اروپا جهت از سرگیری روند سیاسی و تعلیق شهرک‌سازی قرار بگیرد. 
وی در پایان گزارش خود تاکید کرد برخی موضوعات در ابعاد سیاست داخلی اسرائیل بر روند فعالیت‌های امنیت داخلی این رژیم تاثیر می‌گذارند که از جمله مهم‌ترین آنها مناسبات اعراب و یهودیان و ایجاد امنیت شخصی بویژه در منطقه النقب و الجلیل و همچنین طرح معادلات اقتصادی، اجتماعی و آموزشی و جلوگیری از پدیده افراط‌گرایی بین گروه‌های راستگرای صهیونیستی جهت ممانعت از بروز درگیری در آینده است. علاوه بر اینکه کابینه جدید باید به دنبال تقویت موقعیت از دست رفته اسرائیل در رسانه‌ها و فضای دیپلماتیک جهان باشد.

Page Generated in 0/0068 sec