printlogo


کد خبر: 234764تاریخ: 1400/3/30 00:00
ایالت‌های تحت فرمان جمهوری‌خواهان در حال تصویب قوانین سختگیرانه برای مجازات اعتراضات اجتماعی هستند
ترامپیسم زیر پوست آمریکای بایدن

حاکمیت سیاسی دموکرات‌ها و لیبرال‌ها در واشنگتن مانع رویکردهای افراطی در ایالات تحت کنترل جمهوری‌خواهان نشده است. با گذشت تقریبا نیمی از سال 2021 که با ریاست‌جمهوری جو بایدن آغاز شد، ترامپیسم در بسیاری از مناطق آمریکا در حال گسترش است و این به منزله هر چه خطرناک‌تر شدن دوقطبی سیاسی - اجتماعی در این کشور است. این اقتدارگرایی ضددموکراتیک به شکلی مشابه در میان پسرعموهای آنگلوساکسون یانکی‌ها نیز دنبال می‌شود و با وجود اعتراضات شدید مدنی، به تصویب قوانین تشدید سرکوب و مجازات تظاهرات‌کنندگان در وست مینیستر منجر شده است. در آمریکا نیز متحدان دونالد ترامپ بلاوقفه در حال تشدید قوانین و شرایط ضدلیبرال در ایالت‌های تحت فرمان‌شان بویژه در راستای تشدید مجازات و سرکوب معترضان هستند. به گزارش تارنمای هیل، ارگان کنگره، کیم رینولدز، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت آیوا جمعه گذشته با امضای لایحه مصوب کنگره ایالتی درباره تشدید مجازات برای جرائم مربوط به اعتراضات شهروندان و افزایش حمایت قانونی از مأموران پلیس، آن را تبدیل به قانون کرد. 
خانم رینولدز که نخستین زن فرماندار این ایالت مرکزی آمریکا محسوب می‌شود عملا در دوره ریاست‌جمهوری بایدن در حال تحکیم ترامپیسم در حوزه قدرت خود است و آشکارا اظهارات رئیس‌جمهور پیشین علیه اعتراضات ضد‌نژادپرستی
 - معروف به «جان سیاهان اهمیت دارد» - را تکرار می‌کند. او پس از صدور فرمان اجرایی اخیر، کسانی را که در ایالت تحت امرش دست به شورش بزنند تهدید به اشد مجازات کرد و گفت: «در برابر تحمل رفتارهای مخرب، آرامش عمومی بسیار مهم است و ایمنی مأموران ما بسیار باارزش است». 
اتحادیه آزادی‌های مدنی ایالات متحده در بیانیه‌ای چنین به تصویب قانون ایالتی مزبور واکنش نشان داده است: «این قانون به‌ وضوح تلاشی برای تعطیل کردن انتقادات عمومی از آزار و اذیت‌های مأموران دولتی و مجری قانون، بویژه علیه جنبش جان سیاهان اهمیت دارد، محسوب می‌شود. به همین دلیل این قانون به‌ دنبال خاموش کردن اعتراضات قانونی است و چیزی کمتر از حمله به آزادی بیان در ایالت ما نیست». 
رویکرد ترامپی فرمانداران و قانون‌گذاران جمهوری‌خواه به آیوا ختم نمی‌شود. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی خطر افراطی‌گری و اقتدارگرایی را بسیار گسترده توصیف می‌کند؛ از ایالات آیوا و اکلاهما تا ایندیانا و فلوریدا. 
کنگره ایالتی اکلاهما نیز اخیرا لوایحی مشابه آیوا برای تشدید سرکوب اعتراضات تصویب کرده‌ که بهانه آن ممنوعیت بند آوردن خیابان‌ها توسط معترضان است و حتی به راننده‌ها اجازه می‌دهد آنها را زیر بگیرند!
در ایالت ایندیانا نیز لایحه‌ای تصویب شده که طبق آن هرکس که به‌ خاطر شرکت در تجمعات غیرقانونی محکومیت دریافت کند از استخدام در مشاغل دولتی محروم می‌شود و حق کاندیدا شدن در انتخابات را ندارد. 
در گزارش نیویورک‌تایمز همچنین به امضای لایحه قانونی مشابهی توسط «ران دی‌سانتیس» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، محل اقامت ترامپ اشاره شده که  به گفته خود او «قوی‌ترین قانون حامی مأموران و ضدشورش در کل آمریکا» است. دی‌سانتیس همچنین پرچمدار مبارزه ترامپی‌ها با قوانین قرنطینه اجتماعی دوران همه‌گیری کرونا در آمریکاست. او اخیرا توانسته با حکم دادگاه ایالتی، محدودیت مسافرت با کشتی‌های تفریحی کروز را در این ایالت ساحلی و توریستی ساحل جنوب شرقی آمریکا رفع کند. فلوریدا جایی است که مستغلات شخصی ترامپ نیز در آن قرار گرفته است و رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و اطرافیانش منافع گسترده‌ای در شبکه‌های مالی و تجارت سیاه این منطقه دارند. فلوریدا تا پیش از همه‌گیری سالانه پذیرای 13 میلیون مسافر به‌واسطه کشتی‌های کروز بود که حالا دی‌سانتیس، می‌خواهد این ظرفیت توریستی را به طور کامل احیا کند. این جمهوری‌خواه ترامپیست همچنین بشدت در حال رفع دیگر محدودیت‌های شغلی و اجتماعی در ایالت تحت فرمان خود است. 
از طرف دیگر در ایالت مینه‌سوتا، محل قتل فجیع جرج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط مأموران پلیس که خاستگاه بزرگ‌ترین موج اعتراضات ضدنژادپرستی در سال آخر ریاست‌جمهوری ترامپ بود، قانونی تصویب شده که بر اساس آن هر کس به خاطر شرکت در اعتراضات مدنی، محکومیت قضایی دریافت کند، از دریافت بیمه بیکاری، وام دانشجویی و کمک‌هزینه تأمین مسکن محروم می‌شود. 
سخت‌تر شدن قوانین حمایت از سرکوب و مجازات معترضان اجتماعی، سیاسی و صنفی در آمریکا درست همزمان با تسلط دموکرات‌های مدعی لیبرالیسم و گسترش آزادی‌های اجتماعی بر کاخ سفید و هر دو مجلس کنگره (سنا و خانه نمایندگان) صورت می‌گیرد. 
طبق گزارش گروه مدنی «ترسیم خشونت پلیس» تنها ظرف یک سال متعاقب قتل جرج فلوید (۲۵ مه‌۲۰۲۰) در خیابان‌های مینیاپولیس که به جشن سراسری صدور حکم اشد مجازات برای درک شاوین، افسر پلیس به عنوان عامل اصلی قتل او منجر شد، مأموران پلیس آمریکا ۱۰۶۸ نفر را به قتل رسانده‌اند. 
بر اساس این آمار، هر روز در ایالات‌متحده، ۳ نفر توسط نیروهای پلیس به قتل می‌رسند و از آغاز سال 2021 فقط ۶ روز بوده که طی آن قتلی توسط پلیس آمریکا انجام نشده است. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ میلادی 3/98 درصد موارد قتل شهروندان توسط پلیس آمریکا به تشکیل پرونده قضایی و طرح اتهام جنایی منجر نشده است و فقط 4/0 درصد از چنین پرونده‌هایی به محکومیت پلیس خاطی منتج شده است. 
سیاستمداران حزب دموکرات حتی در دوران 4ساله ریاست‌جمهوری ترامپ مدعی اصلاح ساختار پلیس آمریکا بودند؛ نهادی که بودجه ۱۱۸ میلیارد دلاری‌اش آن را به سومین نیروی نظامی بزرگ جهان پس از ارتش تروریست آمریکا و ارتش چین تبدیل کرده است. ارتش آمریکا با بودجه ۷۶۱ میلیارد دلاری و ارتش چین با بودجه ۲۶۱ میلیارد دلاری در جایگاه‌های نخست و دوم قرار دارند. تحت چنین شرایطی است که دونالد ترامپ سودای بازگشت به قدرت در سر می‌پروراند و این ذهنیت را در میان بسیاری از حامیان حزب جمهوری‌خواه به وجود آورده که دولت بایدن سالخورده به خاطر بی‌کفایتی حتی رنگ نخستین پاییز را نخواهد دید. 
او که قصد دارد با تور تابستانی آتی نظر اغلب حامیان تی‌پارتی در سراسر ایالات پنجاه‌گانه را به منظور قطعی کردن نامزدی‌اش برای دوره آتی انتخابات ریاست‌جمهوری (2024) جلب کند اخیرا دعوت گرگ آبوت، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس برای سفر به مرز مکزیک در آخرین روز ماه ژوئن را پذیرفته است. 
دولت ترامپ میلیاردها دلار از بودجه پنتاگون را برای ساخت دیوار مرزی مکزیک اختصاص داد، در حالی که کنگره حاضر به تامین مالی کامل این پروژه نشده بود. جو بایدن اما در همان روز نخست ریاست‌جمهوری‌اش، وضعیت فوق‌العاده اعلام شده توسط ترامپ در مرزهای جنوبی ایالات متحده را لغو و دستور توقف ساخت دیوار مرزی مکزیک را صادر کرد. حالا دموکرات‌ها با تصویب قانون تسهیل مهاجرت به دنبال برچیده شدن دیوار ترامپ هستند. اطرافیان یاغی نیویورکی اما گفته‌اند دیدار ترامپ از دیواری که نام او را بر خود دارد بسیار مهم خواهد بود و از او توسط ساکنان مناطق جنوبی تگزاس مثل یک رئیس‌جمهور واقعی استقبال خواهد شد. ترامپ در بیانیه‌ای درباره دیدارش از دیوار مکزیک به همراه آبوت آورده است: «ما از تقویت امنیت مرزها به سوی یک مرز بی‌قانون حرکت کرده‌ایم». 
نتایج یک نظرسنجی جدید نیز حاکی از آن است که حدود یک‌سوم حامیان و اعضای حزب جمهوری‌خواه ادعاهای ترامپ مبنی بر بازگشت به قدرت را که در سخنرانی ۳ هفته پیش او به طور صریح مطرح شد، جدی گرفته‌اند. به گزارش هیل، نظرسنجی جدید و مشترک این ارگان کنگره با مؤسسه هریس ایکس حاکی از آن است که 30 درصد جمهوری‌خواهان معتقدند رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تا پایان امسال به قدرت بازمی‌گردد. در نظرسنجی مشابهی که قبلا از سوی نشریات پلیتیکو و مورنینگ کانسالت انجام شده بود نیز حدود 30 درصد آمریکایی‌ها گفته بودند ترامپ به قدرت باز خواهد گشت. ترامپ در آن سخنرانی مشهور گفته بود بزودی بازمی‌گردد و سکان دولت و کنگره را از دموکرات‌های بی‌کفایت پس خواهد گرفت. 
البته هیچ مکانیسم حقوقی یا قانون اساسی برای بازگشت ترامپ به قدرت در سال 2021 میلادی وجود ندارد، نظرسنجی هیل- هریس ایکس دو‌سوم خالی لیوان جاه‌طلبی‌های ترامپی‌ها را هم نشان می‌دهد، بدین معنی که 70 درصد جمهوری‌خواهان از طیف‌های مختلف سیاسی، بازگشت ترامپ به قدرت تا پایان امسال را واقعیتی سیاسی تلقی نمی‌کنند. بیش از 74 درصد مستقل‌ها و 87 درصد دموکرات‌ها نیز گفته‌اند این مساله بعید خواهد بود. عجیب آنکه 26 درصد مستقل‌ها و 13 درصد دموکرات‌ها باور کرده‌اند که ترامپ می‌تواند چنین رخداد خارق‌العاده‌ای- سقوط دولت بایدن و تغییر آرایش مجالس سنا و خانه نمایندگان ظرف کمتر از 6 ماه- را به هر شکل ممکن چه از طریق کودتا و چه شورش اجتماعی رقم بزند.
***
    پشیمانی ترامپ از نوکری برای صهیونیست‌ها     
ساکن پیشین کاخ سفید که نوکری را برای صهیونیست‌ها و کارتل یهودیان تمام کرد، حالا از آنها ابراز ناامیدی و سرخوردگی می‌کند. دونالد ترامپ ۵ ماه بعد از خروج از کاخ سفید در گفت‌وگو با پرتیراژترین مجله یهودیان در جهان با عنوان آمی (Ami) شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را گردن اقلیت یهودی ساکن آمریکا انداخت. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در گفت‌و‌گو با جیک تارکس، خبرنگار هفته‌نامه آمی - که در «مار- آلاگو» مستغلات ترامپ در فلوریدا میهمانش بود - لب به شکایت از جماعت یهودی این کشور می‌گشاید که چرا به جای حمایت از او در انتخابات از دموکرات‌ها حمایت کرده‌اند. در این گفت‌و‌گو که جلد این هفته‌نامه انگلیسی‌زبان محبوب صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی و همین‌طور ایالات متحده را به خود اختصاص داده، ترامپ با صراحت می‌گوید: «می‌دانی چه چیزی مرا غافلگیر و متعجب کرده است؟ من مساله بلندی‌های جولان را برای اسرائیل حل کردم، همچنین قدس را عملا به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناختم و به شکل همه‌جانبه در مساله فشار علیه ایران وارد شدم؛ من اعلام کردم که توافق هسته‌ای (برجام) یک فاجعه است، مگر من این کار را نکردم؟ من خیلی کارهای دیگر هم انجام دادم اما یهودیان ساکن ایالات متحده، اسرائیل را آنگونه که باید و شاید دوست ندارند». در نهایت او شکوه کرد: «با وجود تمام اقداماتی که من برای اسرائیل انجام دادم، فقط 25 درصد از آرای یهودیان (آمریکا) را کسب کردم». ترامپ در دوره ۴ ساله ریاست‌جمهوری خود نوکری را در حق صهیونیست‌ها بویژه لابی اسرائیل در آمریکا (آیپک) تمام کرد اما در هر ۲ انتخابات 2016 و 2020 که در اولی برنده و در دومی بازنده شد، اکثر اعضای این لابی به همراه اکثریت یهودیان آمریکایی به رقبای او یعنی هیلاری کلینتون و جو بایدن رای دادند. 
***
    ترامپ: آمریکا با بایدن به جهنم می‌رود!     
دونالد ترامپ، واکنشی بسیار تند به یادداشت‌های رئیس‌جمهور پس از خود نشان داد که مملو از نکات ضدترامپ بود. بایدن قبلا هم در نخستین کنفرانس خبری ریاست‌جمهوری خودش در ماه مارس و همین چند روز پیش در نشست حضوری با ولادیمیر پوتین در ژنو، یادداشت به دست دیده شده بود اما اخیرا تصاویری از جو بایدن منتشر شد که یادداشت‌هایی با مضامین ضد ترامپ در دست داشت. اینها یادداشت‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای ایراد سخنرانی بودند که حالا به شکلی فزاینده باعث انتقاد مخالفان جمهوری‌خواه‌اش شده‌اند که می‌گویند او از این نوشته‌ها به عنوان برگه‌های تقلب برای حمله‌های لفظی به سیاست‌های سلف خودش استفاده می‌کرده است. عنوان این برگه «نکات مهمی از وزارت دادگستری» بود که گفته می‌شود ‌نظراتی درباره سیاست‌های دوره ترامپ فهرست‌وار در آن نوشته شده بود. در این یادداشت چنین عبارت‌هایی دیده می‌شود: «ترامپ از قدرت سوءاستفاده کرده، ما باید وضعیت را درست کنیم، وزارت دادگستری ترامپ از کنترل خارج است».
این موضوع خشم ترامپ را در پی داشته و او در پیامی تلگرامی- ابزار جدید ارتباطی‌اش- چنین به بایدن واکنش نشان داده است: «کسی می‌تواند این را باور کند؟ جای تعجب ندارد که کشورمان به سمت جهنم حرکت می‌کند!» جمهوری‌خواهان محافظه‌کار بایدن را به خاطر همراه داشتن نکات مکتوب ضدترامپ حین سخنرانی‌هایش به باد انتقاد گرفته‌اند و با توجه به موضوع جدی نسیان و زوال عقل رئیس‌جمهور 78 ساله برای او مضمونی جدید کوک کرده‌اند تحت این عنوان: «او تا چه حد نیازمند فلش‌کارت (حافظه) است تا به یاد آورد که به اعتقاد او همه چیز تقصیر ترامپ است!» در مقابل برخی کاربران فضای مجازی این نکته را یادآوری کرده‌اند که ترامپ هم حین کارزار انتخاباتی 2020 از یادداشت‌های مشابه استفاده می‌کرد. 

 


Page Generated in 0/0073 sec