printlogo


کد خبر: 234766تاریخ: 1400/3/30 00:00
رقابت امروز پرسپولیس و تراکتور برای تصاحب سوپر جام
یک بازی و یک جام

پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان امروز دیدار سوپرجام (فصل نوزدهم) برگزار خواهد شد؛ دیداری که باید پیش از شروع فصل بیستم انجام می‌شد اما حالا در هفته‌های پایانی این لیگ برگزار می‌شود. البته هواداران فوتبال در ایران بخوبی به یاد دارند حدود ۱۰ سالی بود که مسابقه سوپرجام در ایران به دلایل مختلف برگزار نمی‌شد تا اینکه در سال ۹۵ این مسابقات از سر گرفته شد و پرسپولیس پس از آنکه در سال ۹۶ با شکست نفت تهران قهرمان سوپرجام شد، یک بار به دلیل مخالفت استقلال (قهرمان جام حذفی) در تاریخ مقرر، با حکم کمیته انضباطی به عنوان قهرمان این رقابت‌ها انتخاب شد و بار دیگر در سال ۹۷ بدون برگزاری مسابقه و با توجه به اینکه این تیم قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شده بود با تصمیم عجیب سازمان لیگ به عنوان قهرمان سوپرجام معرفی شد. در واقع قرمزها از ۳ مسابقه سوپرجامی که قهرمان شده‌اند، ۲ بار بدون برگزاری مسابقه بوده است. این تیم حالا باید برای چهارمین قهرمانی تلاش کند. تیم پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی به قهرمانی لیگ نوزدهم و تیم تراکتور با ساکت الهامی به قهرمانی جام حذفی فصل گذشته دست یافته بودند. 
اما تراکتوری‌ها نه سرمربی فصل گذشته خود را روی نیمکت دارند و نه بازیکنان تأثیرگذار ۳ فصل اخیر را. درست ۲ روز مانده به مسابقه سوپرجام، گفته می‌شود اشکان دژاگه و مسعود شجاعی قرارداد خود را با تیم تراکتور فسخ کردند تا پیش از رسیدن این تیم به پایان خط از مسابقات پیش رو انصراف دهند. نکته جالب اینکه این ۲ بازیکن پس از انتخاب رسول خطیبی به عنوان سرمربی تیم به فکر فسخ قرارداد بودند اما مدیران تبریزی هر طور که بود آنها را در تیم حفظ کردند. دژاگه و شجاعی در این فصل عملکرد درخشانی هم نداشتند و مشخص بود که خیلی راغب به ماندن در این تیم نیستند. حالا تراکتوری‌ها باید با شرایط اسفبار خود در لیگ، امروز به مصاف پرسپولیسی بروند که نتوانسته ملی‌پوشان خود را به مدت کافی در اختیار داشته باشد. ۲ بازیکن ملی‌پوش پرسپولیس هم در مسیر رسیدن ایران به مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی آسیب دیده‌اند که غیبت آنها برای پرسپولیس بویژه در دیدار امروز می‌تواند گران تمام شود. وحید امیری، یکی از مهره‌های تأثیرگذار پرسپولیس که در ۲ دیدار اول ایران مقابل هنگ‌کنگ و بحرین عملکرد خوبی داشت، در تیم‌ ملی آسیب دید و کمال کامیابی‌نیا هم که با مصدومیت اردوی ایران را ترک کرده بود، نمی‌توانند تیم‌شان را در این دیدار همراهی کنند. 
باید دید تراکتوری که تمام بازیکنان خود را جز پیمان بابایی به دلیل مصدومیت و محمدرضا اخباری به دلیل حضور در تیم ‌ملی در تعطیلات‌ لیگ برتر در اختیار داشته، می‌تواند از پس پرسپولیس خسته این روزها بربیاید یا خیر. 
باید دید یحیی گل‌محمدی یک جام دیگر به ویترین افتخارات ۴ ساله اخیر پرسپولیس اضافه خواهد کرد یا تراکتور به نخستین قهرمانی خود در سوپرجام دست پیدا می‌کند. 
شاید کاپ قهرمانی سوپرجام برای پرسپولیس آنقدر که قهرمانی در لیگ برتر در این فصل اهمیت دارد، مهم نباشد اما برای شاگردان رسول خطیبی که در این فصل خیلی زود از کورس قهرمانی در لیگ برتر جا مانده‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارد. تراکتوری که توانسته به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، در فصل جدید از کسب سهمیه تا حد زیادی جا مانده است. این تیم هم از مسابقات جام حذفی کنار رفته‌ و هم با ایستادن در رده ششم لیگ بیستم شانس کمی برای رسیدن به رده سوم خواهد داشت، بنابراین تبریزی‌ها می‌خواهند با کسب یک جام ولو کاپ سوپرجام با هواداران مغموم خود آشتی کنند. 
این دیدار امروز ساعت ۱۹:۵۰ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.
 
* بازگشت پرسپولیس به سوپرجام؛ با حضور چهره‌های جدید
از ترکیب ابتدایی آخرین قهرمانی پرسپولیس در سوپرجام (با انجام بازی) هیچ بازیکنی در دیدار امروز حضور نخواهد داشت. پرسپولیس در شرایطی امروز برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در سوپرجام به مصاف تراکتور خواهد رفت که ۲ قهرمانی آخر این تیم در سوپرجام، بدون انجام بازی به دست آمده است. جام قهرمانی سوپرجام سال 98 در حالی به پرسپولیس داده شد که قرار بود این تیم به عنوان قهرمان لیگ و جام حذفی، مقابل یکی از ۲ تیم سپاهان (نایب ‌قهرمان لیگ) یا داماش گیلان (فینالیست جام حذفی) قرار گیرد، منتها در نهایت سازمان لیگ اعلام کرد با توجه به قهرمانی پرسپولیس در لیگ و جام حذفی، سوپرجام هم به این تیم داده خواهد شد. سوپرجام سال 97 هم قرار بود بین استقلال و پرسپولیس برگزار شود که استقلال خواهان برگزاری بازی در زمانی غیر از 29 تیر بود اما این اتفاق رخ نداد و با توجه به عدم حضور استقلال در آن بازی، در نهایت پرسپولیس به عنوان برنده سوپرجام معرفی شد. آخرین بار که پرسپولیس با انجام بازی در سوپرجام، جام قهرمانی را بالای سر برد، به 30 تیر سال 96 برمی‌گردد که شاگردان برانکو توانستند با نتیجه ۳ بر صفر نفت تهران را شکست دهند و قهرمان سوپرجام شوند. از 11 بازیکنی که در ترکیب ابتدایی پرسپولیس در آن بازی حضور داشتند، فقط یک بازیکن یعنی وحید امیری هنوز در پرسپولیس توپ می‌زند که او هم به دلیل مصدومیت، امکان بازی مقابل تراکتور را ندارد.  البته کمال کامیابی‌نیا و سیامک نعمتی در آن بازی به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفتند که کمال هم مثل امیری این بازی را از دست داده و فقط نعمتی می‌تواند جلوی تراکتور بازی کند. 
 
* مطهری: برخلاف برخی دوستان سرمان به کار خودمان است
مربی تیم فوتبال پرسپولیس استراتژی کادر فنی این باشگاه را «صحبت کمتر و کار بیشتر» خواند و تأکید کرد آنها بدون حاشیه به کار خود ادامه می‌دهند. حمید مطهری دیروز در نشست خبری پیش از دیدار تیمش مقابل تراکتور در سوپرجام فوتبال کشور اظهار داشت: واقعا دلتنگ هواداران هستیم. همان‌طور که به ما می‌گویند چقدر به تیم‌شان تعصب دارند، می‌خواهم بگویم این حس دلتنگی دوطرفه است و همه اعضای کادر فنی و بازیکنان این حس را به هواداران دارند. بازی فردا (امروز) یک تک‌بازی معمولی نیست. این بازی‌ای است که ۲ تیم که قهرمان ۲ جام شدند، با هم روبه‌رو می‌شوند. 
مربی تیم فوتبال پرسپولیس درباره مصدومیت کامیابی‌نیا و وحید امیری در اردوی تیم ‌ملی توضیح داد: زمانی که اسم تیم‌ ملی و ایران می‌آید، واقعا اولویت ما تیم‌ ملی و ایران است. من صعود تیم‌ ملی را به بازیکنان و مردم تبریک می‌گویم. تیم‌ ملی کار سختی داشت و صعودش کار فوق‌العاده‌ای بود. یک تبریک ویژه به بازیکنان خودمان می‌گویم، چون نقش کلیدی در تیم‌ ملی داشتند. درست است ۲ بازیکن ما مصدوم شدند و کار ما سخت شد ولی مشکلی نیست و اولویت تیم‌ ملی بود. ما با توجه به تمرین امروز (دیروز) تصمیم می‌گیریم از چه بازیکنی استفاده کنیم. 
مطهری درباره غیبت رادوشویچ و اینکه این موضوع آیا به تیم ضربه می‌زند یا خیر، تصریح کرد: رادو گلر دوم تیم ما بود و خیلی هم زحمت کشید ولی ما به‌ عنوان مربی، بازیکنان‌مان و همچنین باشگاه باید به همدیگر متعهد باشیم. فکر می‌کنم موضوع خیلی بزرگی نیست و بزودی حل خواهد شد. 
«پرسپولیس در 26 روز آینده 6 بازی حساس در پیش دارد. چه برنامه‌ای برای این بازی‌ها دارید؟»، وی در واکنش به این سؤال گفت: ما طراحی خیلی خوبی برای 6 بازی آینده داریم که از فردا (امروز) شروع می‌شود. ما در بازی پیش رو باید آنقدر مقتدرانه و قوی عمل کنیم و جام را به هواداران هدیه بدهیم که در ادامه لیگ هم موفق باشیم. یعنی این جام می‌تواند به ما در ادامه مسیرمان هم کمک کند. ما در کادر فنی سعی کردیم کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم، برخلاف برخی دوستان که همیشه درباره زمین و زمان، اسپانسر و مدیریت صحبت می‌کنند، ما سعی کردیم سرمان به کار خودمان باشد و بدون حاشیه کارمان را جلو ببریم؛ صحبت کمتر و کار بیشتر. پس سعی می‌کنیم نهایت تلاش‌مان را در این دوره زمانی 26-25 روزه داشته باشیم، چون دوره زمانی مهمی برای قهرمانی در جام حذفی و لیگ برتر است. 
مربی تیم فوتبال پرسپولیس درباره بحث جدایی کنعانی‌زادگان و اینکه آیا کادر فنی لیستی به باشگاه برای جذب بازیکنان جدید ارائه کرده است یا خیر، عنوان کرد: در اینکه بازیکنان پرسپولیس مشتری دارند شکی نیست اما الان دوره مهمی از فصل پرسپولیس است و این حرف‌ها کمکی به ما نمی‌کند. ما لیستی نداده‌ایم و کاملا به بچه‌ها اعتماد داریم. الان اصلا شرایطش نیست که به این موضوعات فکر کنیم. درباره کنعانی‌زادگان هم باید بگویم طبیعی است پیشنهاد داشته باشد. برای همه بازیکنان پیشنهاد هست ولی با تمام وجود کار می‌کنیم و بعد از قهرمانی می‌شود درباره این موضوع فکر کرد و حرف زد. 
مطهری درباره وضعیت مصدومیت کامیابی‌نیا و امیری نیز گفت: همان‌طور که گفتم اولویت ما تیم‌ ملی و نام بزرگ ایران است. بله! کمال و وحید مصدوم شده‌اند و به طور قطع برای بازی با تراکتور آنها را نداریم. کادر پزشکی تلاش می‌کند تا آنها را برساند ولی فعلا زمان دقیقی مشخص نیست. 

Page Generated in 0/0810 sec